rvs alternatief voor achterste Simons demper 140?
- Rob Spoon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-01-2014 18:53 #136337
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
rvs alternatief voor achterste Simons demper 140? is gemaakt door Rob Spoon
De achterste demper heeft het eind van zijn leven bereikt. Met een Action-patch houdt hij het nog wel even uit, tijd genoeg om een alternatief te zoeken. Een nieuwe Simons demper zal net als de eerste sneller verroesten dan de rest van de uitlaat.
Is er een alternatief in rvs? Winparts heeft wel diverse maten, zal vast wel een passende bij zitten, maar de buisdiameter is anders dan de originele. De Simons is Ø54mm volgens de website, Winparts heeft uitlaatdelen van Ø51mm. Als ik die in de aansluitende buizen schuif, zou dat moeten kunnen passen, maar lekker is anders... En de aansluitende buizen zijn ook niet nieuw meer...
Wat is wijsheid? Het makkelijkste antwoord is alles na de voorste demper vervangen. Dat is eigenlijk ook het beste. Maar dan kan ik zowat beter een heel nieuw systeem kopen, dat was ik niet van plan...
Is er een alternatief in rvs? Winparts heeft wel diverse maten, zal vast wel een passende bij zitten, maar de buisdiameter is anders dan de originele. De Simons is Ø54mm volgens de website, Winparts heeft uitlaatdelen van Ø51mm. Als ik die in de aansluitende buizen schuif, zou dat moeten kunnen passen, maar lekker is anders... En de aansluitende buizen zijn ook niet nieuw meer...
Wat is wijsheid? Het makkelijkste antwoord is alles na de voorste demper vervangen. Dat is eigenlijk ook het beste. Maar dan kan ik zowat beter een heel nieuw systeem kopen, dat was ik niet van plan...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-01-2014 22:18 #136351
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic rvs alternatief voor achterste Simons demper 140?
Scandcar levert RVS uitlaatsystemen maar dan krijg je denk ik een complete uitlaat van voor naar achter.
Mijn ervaring is dat de einddempers tegenwoordig best wel lang meegaan.
Kan me de tijden nog herinneren dat de einddemper van een combi na en jaar al doorgerot was. Tegenwoordig gaan ze met gemak 6 jaar mee. Onlangs een einddemper van Simons vervangen ; die zat er al 8 jaar onder dus zo slecht is het tegenwoordige spul niet.
Dus op de vraag: Wat is wijsheid? Gewoon een nieuwe Simons einddemper monteren. Zorg wel dat je regelmatig lange stukken rijdt zodat je de uitlaat kunt droogstoken. Alleen een rondje om de kerk is funest.
Mijn ervaring is dat de einddempers tegenwoordig best wel lang meegaan.
Kan me de tijden nog herinneren dat de einddemper van een combi na en jaar al doorgerot was. Tegenwoordig gaan ze met gemak 6 jaar mee. Onlangs een einddemper van Simons vervangen ; die zat er al 8 jaar onder dus zo slecht is het tegenwoordige spul niet.
Dus op de vraag: Wat is wijsheid? Gewoon een nieuwe Simons einddemper monteren. Zorg wel dat je regelmatig lange stukken rijdt zodat je de uitlaat kunt droogstoken. Alleen een rondje om de kerk is funest.
15-01-2014 22:44 #136360
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic rvs alternatief voor achterste Simons demper 140?
Ik denk dat de uitlaat er ongeveer 7 jaar onder zit, iets van 70.000km. Pas de laatste paar winters ook met pekel. En grotendeels lange stukken. Ik zal 'es gaan neuzen wat er in rvs te krijgen is...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-01-2014 09:12 #136366
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic rvs alternatief voor achterste Simons demper 140?
Hoi Rob,
54mm is ook wel een rare maat. 51mm is 2'' en dus veel gebruikt. Lijkt me dat je daar prima een andere demper voor kan vinden? Of zitten er rare bochten aan?
54mm is ook wel een rare maat. 51mm is 2'' en dus veel gebruikt. Lijkt me dat je daar prima een andere demper voor kan vinden? Of zitten er rare bochten aan?
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
16-01-2014 12:42 #136373
door 02114-dummy
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Beantwoord door 02114-dummy in topic rvs alternatief voor achterste Simons demper 140?
Zijn het toevallig 54mm uitwendige en 51 mm inwendige maten?
Dan zou het zomaar passen met een wand van 2 mm.
Misschien ff navragen
Over het algemeen hanteren de Engelsen bij hun inch maten de buitenmaat, dus 2" is(2x254)= 51 mm uitwendig gemeten en ook zo aangegeven en de Duiste(metrische) maten zijn veelal inwendig aangegeven bv DN50 buis(=ongeveer 2") is dan 51mm inwendig met buiswand van 2mm, komt de buitenmaat op 54mm..
Dan zou het zomaar passen met een wand van 2 mm.
Misschien ff navragen
Over het algemeen hanteren de Engelsen bij hun inch maten de buitenmaat, dus 2" is(2x254)= 51 mm uitwendig gemeten en ook zo aangegeven en de Duiste(metrische) maten zijn veelal inwendig aangegeven bv DN50 buis(=ongeveer 2") is dan 51mm inwendig met buiswand van 2mm, komt de buitenmaat op 54mm..
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-01-2014 21:51 #136395
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic rvs alternatief voor achterste Simons demper 140?
Mijn simmons hangt er inmiddels ook al een jaar of 8 onder zonder problemen aan de dempers. Vreemd genoeg heb ik na zo'n 4 jaar wel de kronkel over de achteras moeten vervangen omdat deze kuis verrot was (en dan nog geeneens op t laagste punt...)
Met deze wetenschap qua levensduur zou ik gewoon voor een simmons demper gaan; met andere dempers zit je altijd te klooien qua maatvoering denk ik.
Met deze wetenschap qua levensduur zou ik gewoon voor een simmons demper gaan; met andere dempers zit je altijd te klooien qua maatvoering denk ik.
Groet, Hans
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-01-2014 00:00 #136401
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic rvs alternatief voor achterste Simons demper 140?
Ik heb sinds 1988 tweemaal de einddemper moete vervangen en eenmaal de pijp over de achteras maar dat was omdat ik achteruit reed zonder einddemper en de pijp over de achteras iets raakte waardoor hij verboog.
dus simmons is goed matriaal.
anders een klein gaatje in je demper boren zodat de condens wegkan en met de APK even dichtmaken.
succes
Johan Geers
dus simmons is goed matriaal.
anders een klein gaatje in je demper boren zodat de condens wegkan en met de APK even dichtmaken.
succes
Johan Geers