Stromberg 175 cd reviseren

Lees meer
13-01-2014 11:08 #136211 door Stef Ekkes (GAST)
Stromberg 175 cd reviseren is gemaakt door Stef Ekkes (GAST)
Beste leden,

Ben van plan de Stromberg van mijn 144 b20a zelf te gaan reviseren. Maar wil eerst wat meer informatie verzamelen voor ik er aan begin. Zover ik kan achterhalen is er in de laatste 20 jaar niks gedaan aan de carburateur. Zijn er mensen die er al één eerder hebben gereviseerd en zijn er nog tips of dingen waar ik op moet letten?

Alle informatie is welkom.

Alvast bedankt,

Stef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 12:47 #136215 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Stromberg 175 cd reviseren
Zeer informatief is het "Weber Carburetor Manual" ( www.haynes.co.uk ).

I.t.t. hetgeen de titel doet vermoeden worden hierin ook alle modellen Zenith-Stromberg en SU carburateurs besproken, inclusief revisie.

Het enige dat ik hier nog aan toe kan voegen betreft de bussen voor de gasklepas :

- in theorie slijt de gasklep in op het carburateurhuis, en moet je de gasklep verwijderen, carburateur uit boren (goed in lijn) en busjes plaatsen, alvorens de nieuwe gasklep te plaatsen,
- bij een revisie setje (gasklep+as) dat ik vorig jaar bij het VOD kocht zaten busjes voor de gasklepas die vééél te dik waren : als je de carburateur zou uitboren om deze bussen te plaatsen blijft er geen 'vlees' meer over en is de carburateur naar de knoppen.....
- ik heb die busjes dan ook niet gebruikt. Hoeft in mijn ervaring ook geen probleem te zijn : het is bij Z-Strombergs vnl de gasklepas zelf die inslijt, en niet zo zeer het carburateur huis. Heb meerdere Z-Strombergs gereviseerd met succes, zonder dergelijke busjes te plaatsen.

Verder altijd foto's maken bij de-montage, na iedere stap, dan weet je ook weer hoe het in elkaar moet :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 13:02 #136217 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Stromberg 175 cd reviseren
Een handige, maar helaas erg trage site is deze: msvcr.com/e107_plug_ins/content/content.php?content.8
Dan is er ook nog een uitgebreide: www.buckeyetriumphs.org/technical/Carbs/CarbsI/CarbsI.htm
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2014 11:14 #136320 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic Stromberg 175 cd reviseren
Bedankt voor jullie reactie's. Ga alles even rustig doorlezen en een plan van aanpak maken. Is het handig als ik van de revisie foto's maak en op het forum plaats? Of heeft iemand anders dat al eens gedaan?

Gr Stef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2014 11:23 #136321 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Stromberg 175 cd reviseren
Hallo Stef,

Een goed begin (na volledige demontage) is om de body in een ultrasoonbad te doen, zodat alle boringen echt schoon worden.
Het gasklepverhaal is al genoemd.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2014 13:00 #136325 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Stromberg 175 cd reviseren
Bij een revisie hoort ook het vernieuwen van sproeiernaald en sproeierbuis. Die buis wil nog wel eens behoorlijk vast zitten.
Voor vervanging is er speciaal gereedschap verkrijgbaar, zie www.make.my/cklq9mv (ond.nrs. 1037412 en 1037413).
Voor anderen misschien goed om te weten dat hiermee de sproeierbuis ook kan worden vervangen zonder de carburateur van het spruitstuk af te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2014 18:35 #136336 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Stromberg 175 cd reviseren
Klopt helemaal.

Maar als je bij revisie de carburateur toch verwijderd, kan je de sproeierbuis ook zonder speciaal gereedschap verwisselen.

Je neemt dan een qua diameter geschikt pijpje / staafje, en mept met gepast geweld de oude sproeier eruit, en de nieuwe er weer in, tot ca 1-2 mm onder de bovenkant van "brug".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2014 22:35 #136358 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stromberg 175 cd reviseren
Tja Rob, als je het op die manier doet staat je CO er geheid een kilometer naast.
Dan heb je alsnog het gereedschap nodig wat Gert aangeeft; dan kun je de hoogte van de sproeierbuis exact goed instellen en pas dan loopt hij weer als een zonnetje.
PS: Regio Zuid heeft dit gereedschap beschikbaar op uitleenbasis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2014 11:37 #136372 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Stromberg 175 cd reviseren
Nee.-

Dat speciale gereedschap is sinds een jaar of 2 weer verkijgbaar bij Skandix; daarvoor kon ik het toen nergens vinden.

Ik heb daarom destijds een garage geraadpleegd waar ze vroeger Amazons en 140-serie leverden en onderhielden - die deden het ook zo.

Ik heb zo dus al bij een paar Z-Strombergs de sproeierbuis vervangen - gaat prima, mits je het met beleid doet.

Een B20a heeft (origineel) een Z-Stromberg 175CD-2SE - die heeft immers een CO stelschroef voor de fijnafstelling (op een B18A daarentegen zit een CD175-2(S) zonder CO stelschroef, maar die heeft daarvoor een verstelbare sproeierbuis).

Maar het speciale gereedschap is natuurlijk wel makkelijk, dus als je het ergens kunt lenen : prima !

Anders is het een nogal kostbare oplossing als het gaat om een éénmalige revisie, vandaar dat ik dit alternatief noemde .......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2014 13:02 #137120 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic Stromberg 175 cd reviseren
Bedankt voor alle reacties. Zit nog steeds te wachten op mijn revisie set....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.