- Berichten: 1725
UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-11-2013 09:19 #134457
door Arno Pfennings
UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1 is gemaakt door Arno Pfennings
Is er iets te zeggen over (of ervaring met) 4-1 tov 4-2-1 uitlaatspruitstuk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 891
30-11-2013 10:18 #134460
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
in de autoblaadjes uit de jaren '60 en '70 werd inzake tuning geschreven, dat het standaard B20 uitlaatspruitstuk efficienter was dan welk spaghetti spruitstuk dan ook.
Inmiddels heb ik zo'n spruitstuk ( 4-2-1 ) op mijn B18 zitten en het voelt alsof de beloofde 10 PK méér er ook zijn.
Inmiddels heb ik zo'n spruitstuk ( 4-2-1 ) op mijn B18 zitten en het voelt alsof de beloofde 10 PK méér er ook zijn.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
30-11-2013 10:49 #134462
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
Siang, waarom ben je niet gegaan voor een 4-1 ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 12
30-11-2013 11:30 #134464
door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
Hallo heb een stukje van Tinustechniek gekopieerd en denk dat dit aardig dicht bij de werkelijkheid komt. Hoop dat Tinustechniek dit goed vind maar vast wel 
Er bestaat niet iets als een B20 spruitstuk. Wel zijn er spruitstukken met een dubbele vlampijp en spruitstukken met een enkele. Beide zaten ook op de B18 motoren. De types met dubbele vlampijp geven inderdaad meer vermogen. De reden hiervoor is deels omdat ze meer lucht flowen, maar tevens vanwege een beter zgn. sonische pulstuning, veroorzaakt doordat de twee vlampijpen pas in een later stadium bij elkaar komen.
Naast de standaard gietijzeren spruitstukken zijn er tevens 'spaghetti' spruitstukken. Hiervan zijn er feitelijk 2 types: 4-1 en 4-2-1. Bij het 4-1 type gaan de vier afzonderlijke primaire pijpen in één keer bij elkaar. Bij het 4-2-1 type gaan de 4 primairen eerst naar 2 secundaire en vervolgens bij elkaar in de eindbuis. Het is deze setup, pijpdiamter en lengteverhoudingen van de onderlinge pijpen die bepalen hoe het vermogen en met name koppel reageren. Het 4-1 type is qua pulstuning afgestemd op zeer hoge toerentallen van 5000 tpm en meer. Het 4-2-1 type geeft een optimale pulstuning bij ca. 3500 tpm.
Nu, het gietijzeren spruitstuk met dubbele vlampijp is feitelijk een vereenvoudingd 4-2-1 spruitstuk. Voor de gemiddelde en opgevoerde motor leveren de 4-2-1-spaghetti's meer vermogen. Als je echter heel ver gaat in het opvoeren, en toerentallen van 7000 tpm gaat draaien, met 180pk en meer, dan werden in het verleden soms weer de gietijzeren spruitstukken met dubbele vlampijp gebruikt. De reden hiervoor was volgens mij met name omdat het gietijzeren spruitstuk minder hitte uitstraalt onder de motorkap dan een spaghetti. Bij het gebruik van het orginele spruitstuk werd de feitelijke dubbele vlampijp (dus het deel dat ná het spruitstuk komt) namelijk ook weer aangepast, en werd qua lengte weer hetzelfde gemaakt is de 4-2-1 spaghetti's. Niet zonder reden....
Hopelijk schept dit wat duidelijkheid in de relatie tussen spruitstukken en vermogen, en tevens om de uiteindelijke reden waarom de ene bij bepaalde omstandigheden beter is dan de ander. Voor 99% van de motor levert een 4-2-1 spruistuk gewoon duidelijk het meest vermogen en koppel. Met name het koppel is duidelijk merkbaar (waaruit wederom blijkt dat de pulstuning van belang is, en niet de uiteindelijke flow (bij hoog toeren))
Groeten Ben, Tinustechniek.nl
Er bestaat niet iets als een B20 spruitstuk. Wel zijn er spruitstukken met een dubbele vlampijp en spruitstukken met een enkele. Beide zaten ook op de B18 motoren. De types met dubbele vlampijp geven inderdaad meer vermogen. De reden hiervoor is deels omdat ze meer lucht flowen, maar tevens vanwege een beter zgn. sonische pulstuning, veroorzaakt doordat de twee vlampijpen pas in een later stadium bij elkaar komen.
Naast de standaard gietijzeren spruitstukken zijn er tevens 'spaghetti' spruitstukken. Hiervan zijn er feitelijk 2 types: 4-1 en 4-2-1. Bij het 4-1 type gaan de vier afzonderlijke primaire pijpen in één keer bij elkaar. Bij het 4-2-1 type gaan de 4 primairen eerst naar 2 secundaire en vervolgens bij elkaar in de eindbuis. Het is deze setup, pijpdiamter en lengteverhoudingen van de onderlinge pijpen die bepalen hoe het vermogen en met name koppel reageren. Het 4-1 type is qua pulstuning afgestemd op zeer hoge toerentallen van 5000 tpm en meer. Het 4-2-1 type geeft een optimale pulstuning bij ca. 3500 tpm.
Nu, het gietijzeren spruitstuk met dubbele vlampijp is feitelijk een vereenvoudingd 4-2-1 spruitstuk. Voor de gemiddelde en opgevoerde motor leveren de 4-2-1-spaghetti's meer vermogen. Als je echter heel ver gaat in het opvoeren, en toerentallen van 7000 tpm gaat draaien, met 180pk en meer, dan werden in het verleden soms weer de gietijzeren spruitstukken met dubbele vlampijp gebruikt. De reden hiervoor was volgens mij met name omdat het gietijzeren spruitstuk minder hitte uitstraalt onder de motorkap dan een spaghetti. Bij het gebruik van het orginele spruitstuk werd de feitelijke dubbele vlampijp (dus het deel dat ná het spruitstuk komt) namelijk ook weer aangepast, en werd qua lengte weer hetzelfde gemaakt is de 4-2-1 spaghetti's. Niet zonder reden....
Hopelijk schept dit wat duidelijkheid in de relatie tussen spruitstukken en vermogen, en tevens om de uiteindelijke reden waarom de ene bij bepaalde omstandigheden beter is dan de ander. Voor 99% van de motor levert een 4-2-1 spruistuk gewoon duidelijk het meest vermogen en koppel. Met name het koppel is duidelijk merkbaar (waaruit wederom blijkt dat de pulstuning van belang is, en niet de uiteindelijke flow (bij hoog toeren))
Groeten Ben, Tinustechniek.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
30-11-2013 11:46 #134465
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
Rob (Ben
), helemaal duidelijk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3556
01-12-2013 00:58 #134490
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
Beste Arno, ik heb bij mij er een Simons uitlaat onder zitten incl spagettie spruitstuk.
Maar bij had het een andere reden ik heb in begin jaren tachtig een B20E blok in mijn amazone gelegd maar met een regelmaat van de klok scheurde het uitlaatspruitstuk op de twee middelste cilinders.
Heb toen op advies van Slubo een rally uitlaat eronder gelegd incl spruitstuk.
Het rallyspruitstuk is een gelast spruitstuk en dus makkelijk te repareren.
Motor liep gelijk een stuk beter doordat deze beter kon ademen maar in hoeverre het spruitstuk hier factor in is zou ik niet kunnen zeggen en zou ik dus op het verhaal van TT afgaan.
succes
Johan Geers
Maar bij had het een andere reden ik heb in begin jaren tachtig een B20E blok in mijn amazone gelegd maar met een regelmaat van de klok scheurde het uitlaatspruitstuk op de twee middelste cilinders.
Heb toen op advies van Slubo een rally uitlaat eronder gelegd incl spruitstuk.
Het rallyspruitstuk is een gelast spruitstuk en dus makkelijk te repareren.
Motor liep gelijk een stuk beter doordat deze beter kon ademen maar in hoeverre het spruitstuk hier factor in is zou ik niet kunnen zeggen en zou ik dus op het verhaal van TT afgaan.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
01-12-2013 08:39 #134491
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
Hoi Johan,
In jouw geval is het een 4-2-1 geworden?
Groet
Arno
In jouw geval is het een 4-2-1 geworden?
Groet
Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
01-12-2013 11:45 #134499
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3556
02-12-2013 00:32 #134531
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
02-12-2013 07:17 #134532
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic UitlaatSpruitstuk ervaring 4-1 vs 4-2-1
Op het plaatje wat Johan plaatst staat een 4-1. (hij begint met 4 uitlaatpijpen en die komen tegelijk weer bij elkaar in 1 dikkere pijp, vandaar 4-1).
Bij een 4-2-1 begint het spruitstuk ook met 4 pijpen, maar daarvan komen 2 paartjes halverwege bij elkaar en gaan dan dus met 2 pijpen verder tot ze bij het einde weer bij elkaar komen in 1 dikkere pijp:
Bij een 4-2-1 begint het spruitstuk ook met 4 pijpen, maar daarvan komen 2 paartjes halverwege bij elkaar en gaan dan dus met 2 pijpen verder tot ze bij het einde weer bij elkaar komen in 1 dikkere pijp:
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





