Waarom loopt mijn E niet

• Sytse v.d. Meer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-10-2013 22:08 #132699 door Sytse v.d. Meer
Waarom loopt mijn E niet is gemaakt door Sytse v.d. Meer
Clubleden.
Heb een 1800 E bj 70. gekocht bij Volvo garage als niet lopend. Was bij hen tijdens rijden gestopt en men kon hem niet weer lopende krijgen in deze VOLVO garage. Mij bleek dat de benzinepomp defect was. Deze vernieuwd, waarna motor af en toe liep. Blijkt dat de 4 verstuivers werken, maar het relais dat de verstuiver op het inlaatspruitstuk moet bedienen niet. Is middelste relais. Laatste relais, dus aan kant van voorruit moet deze stroom geven. Als ik op middelste relais gelijk stroom zet, werkt dit relais wel en spuit benzine, waarna motor aanslaat. Toeren lopen dan op tot 4 d.toeren en zakt dan af naar 3 d. en slaat vervolgens af. Is de computer nu defect (heeft men ook mee zitten rommelen bij garage) of is 1 van de relais defect, of nog iets totaal anders. Weet iemand anders een garage dicht bij mij in de buurt die de auto aan een kast kan hebben om storing op te zoeken.

bvd
Sytse van der Meer
Goënga (bij Sneek)
06 15047931
Onderwerp is gesloten.
  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-10-2013 08:31 #132700 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Waarom loopt mijn E niet
Welkom, Sytse. In de documentatie op deze site staat onder 'motor' een heel handige 'fault tracing manual'. Daarmee moet je een stuk verder kunnen komen. Eerste verdachte zijn altijd elektrische contacten.
De computer is haast nooit defect. De druksensor MPS (manifold pressure sensor) kan wel goed stuk zijn. Het starten en lopen (als langer is dan een paar seconden) op 4d toeren, afzwakken tot 3d toeren betekent dat de Aux. Air Valve (levert meer lucht bij koudestart) in ieder geval deels werkt. Misschien blijft deze teveel open staan, waardoor het toerental zo hoog is.
Vonken zijn blijkbaar goed, dus zal het in de benzinetoevoer zitten. De koudestartinjector werkt maar een paar seconden, dus als hij langer loopt dan een paar seconden, komt daarna blijkbaar wel benzine door de injectors.
Heb je met de benzineleiding bij de motor los geprobeerd of daar een goede straal benzine uitkomt? Dan is de leiding en het drukfilter OK. Het kan ook de benzinedruk regelaar zijn, deze moet op ca. 2 bar staan. Bij teweinig druk zou er teweinig benzine naar de injectors kunnen komen.

Succes!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Sytse v.d. Meer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-01-2014 19:29 #136497 door Sytse v.d. Meer
Beantwoord door Sytse v.d. Meer in topic Waarom loopt mijn E niet
Clubleden

Mijn 1800 E rijdt sinds deze week. Allen bedankt voor de raad en de mails met oplossingen dit ik mocht krijgen
Hij / Zij is echter niet meer een echte E maar een S geworden. Een kennis van mij, die vroeger overdrives reviseerde, zei tegen mij over de problemen met de injectie; "Iedere keer dat de 1800 niet start, krijg ik een liter Beerenburg van jou. Ik ben dan zeker, dat ik geen Beerenburg meer hoef te kopen. Het spul is minimaal 40 jaar oud".
Ik heb toen het besluit genomen om de gereviseerde B20 die ik had staan, in de E te plaatsen. Ook de gashandels heb ik overgezet vanuit een S. Het is nu starten en lopen. De auto reed voortreffelijk, weinig lawaai, echt goed.
Het complete injectiesysteem is uiteraard nog aanwezig evenals de zeer goede injectie motor. Als hij ooit verkocht wordt of geruild tegen een type koehoornbumper of bj 1969, dan kan een nieuwe eigenaar er zo weer een E van maken.

Sytse
Onderwerp is gesloten.
  • Sytse v.d. Meer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-10-2014 22:18 #144506 door Sytse v.d. Meer
Beantwoord door Sytse v.d. Meer in topic Waarom loopt mijn E niet
kan slotje op, 1800 rijdt als een speer, echter nu op carburateurs.
Onderwerp is gesloten.
  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2014 01:16 #144514 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Waarom loopt mijn E niet
Beste Sytse, ik had de carburators op het E blok gezet en de injecteurs afgedicht.
Heb ik ook gedaan twee SU, K nokkenas en een Simons uitlaat incl spruistuk, loopt als een tierelier en nog steeds veel vermogen.

Johan Geers
Onderwerp is gesloten.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac