Van B18 naar B20, hoe nu carburateur en verdamper stellen.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-09-2013 12:52 #132355 door J Serraris
Zoals de titel zegt:

Deze winter heb ik in mijn '68 145 de B18 vervangen met een B20 motor. Na handmatig (en met contacthoekmeter en toerenteller waarvan ik niet zeker weet of ik deze goed heb gebruikt) de ontsteking af te stellen en de 'idle speed stop screw' iets meer gas te laten geven loopt de auto prima op benzine. Ik heb alleen geen idee of het mengsel te rijk of te arm is, maar het werkt.

De choke werkt echter niet. Als ik die uittrek, dan gaat de motor juist langzamer lopen.

Ook omschakelen op gas werkt niet, dan slaat de motor af en wil niet eens starten. Moet dus rijker mengsel worden lijkt me. Ik heb wel aan een schroefje op de verdamper (dat leek op een schroefje waar je aan mag draaien) gedraaid, maar krijg er geen ander resultaat uit.

Is er iemand die mij van punt 0 uit kan leggen hoe ik alles mooi kan afstellen, op benzine en LPG? Of moet daarvoor metingen gedaan worden die alleen met dure meetinstrumenten/garage kunnen? Misschien iemand woonachtig in de buurt van Veenendaal die voor een flesje wijn of 2 eens een middagje wilt helpen?

Ohja, Stromberg CD175-2 of CD175-2S carburateur (grote stelschroef aan de onderkant), merk/type verdamper niet bij de hand (thuis geen internet...)

(ik heb thuis toerenteller en contacthoekgradenmeterding...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2013 13:28 #132359 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Van B18 naar B20, hoe nu carburateur en verdamper stellen.
Je kunt hem meer lpg geven door de stelschroef in de gasslang naar de carburateur verder open te draaien. Je kunt beter even langs een installateur, dan stelt hij hem goed af op CO. Moet je wel eerst zorgen dat de benzinekant in orde is en de kleppen en ontsteking goed staan. Normaal heb je een voor de goede benzineafstelling een andere gasnaald nodig voor de B20 in de Stromberg, maar ik vermoed dat de naald tevens versleten is door op lpg rijden. Dan staat hij op benzine dus te rijk nu. Dat krijg je met deze naald niet meer goed denk ik. (Het schroefje op de verdamper is hoogstwaarschijnlijk de stationnair regeling. Mijn raad: nooit ergens aan draaien als je niet weet wat het is! ;) )

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD