Benzine drupt uit SU H4 op uitlaat B16B
- Frans Boeijen
-
- Premium lid
-
- Maak graag roadtrips met de Amazon
Minder
Meer
04-09-2013 21:34 #131716
door Frans Boeijen
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Benzine drupt uit SU H4 op uitlaat B16B is gemaakt door Frans Boeijen
Ik heb soms het probleem dat er benzine uit de vlotterkamer van de achterste SU H4 carburateur komt. Vooral bij stationair draaien loopt de motor dan onregelmatig en op lager toerental. Ik vermoedde eerst dat de vlotter niet goed sluit, maar ik vermoed nu dat dit komt doordat de benzine in de vlotterkamer gaat koken. Bij de B16B zit deze namelijk vrij dicht boven het uitlaat spruitstuk. Ik vermoed dat dit een fout in het ontwerp is, want de afstand is echt heel kort. En het is gevaarlijk want de benzine drupt op de hete uitlaat! (tot nu toe geen brand gehad).
Analyse: Bij hogere toerentallen is er voldoende koelende rijwind en wordt de benzine in de vlotterkamer redelijk aangevuld. Netto: de benzine gaat niet koken.
Bij stationair toerental verblijft de benzine langer in de vlotterkamer en bij hete uitlaat gaat deze koken. Vervolgens sluit de vlotter niet goed af en wordt er extra benzine in gepompt. De motor krijgt een te rijk mengsel door een te hoog vloeistofniveau in de carburateur.
Wie heeft er een ander idee?
Heeft er iemand een goede oplossing voor dit probleem?
B.v.d.
Analyse: Bij hogere toerentallen is er voldoende koelende rijwind en wordt de benzine in de vlotterkamer redelijk aangevuld. Netto: de benzine gaat niet koken.
Bij stationair toerental verblijft de benzine langer in de vlotterkamer en bij hete uitlaat gaat deze koken. Vervolgens sluit de vlotter niet goed af en wordt er extra benzine in gepompt. De motor krijgt een te rijk mengsel door een te hoog vloeistofniveau in de carburateur.
Wie heeft er een ander idee?
Heeft er iemand een goede oplossing voor dit probleem?
B.v.d.
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
04-09-2013 22:06 #131717
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Benzine drupt uit SU H4 op uitlaat B16B
Een hitteschild plaatsen?
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
04-09-2013 22:11 #131718
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Benzine drupt uit SU H4 op uitlaat B16B
Ik zou eerst zorgen dat de vlotter goed afsluit (revisiesetje).
je zou het uitlaatspruitstuk ( bij een gedeeld in en uitlaatspruitstuk) in kunnen tapen met het bekende keramische uitlaattape.
dit maakt echt een groot verschil in de warmteafgifte van het uitlaattraject.
bij een gecombineerd in/uitlaatspruitstuk is het lastig om de bochten in te tapen maar alles scheelt.
bij de latere stromberg heeft volvo kunststof afstandsplaten toegepast om warmteoverdracht van het spruitstuk naar de carburateur te beperken, zo iets zou je ook kunnen maken.
je zou het uitlaatspruitstuk ( bij een gedeeld in en uitlaatspruitstuk) in kunnen tapen met het bekende keramische uitlaattape.
dit maakt echt een groot verschil in de warmteafgifte van het uitlaattraject.
bij een gecombineerd in/uitlaatspruitstuk is het lastig om de bochten in te tapen maar alles scheelt.
bij de latere stromberg heeft volvo kunststof afstandsplaten toegepast om warmteoverdracht van het spruitstuk naar de carburateur te beperken, zo iets zou je ook kunnen maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 891
04-09-2013 23:43 #131719
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Benzine drupt uit SU H4 op uitlaat B16B
Ik ben niet bekend met de B16, maar weet van de H6, dat de vlotterkamer wel eens iets los kan trillen.
Goed vastzetten, of inderdaad loshalen en reviseren is een optie.
De huidige benzine heeft een lager kookpunt dan de brandstof had toen onze auto's nieuw waren.
Intapen van het uitlaatspruitstuk heeft voordelen, maar ook nadelen ( onopgemerkte corrosie ).
Het plaatsen van een groter en beter isolerend hitteschild van aluminium is ook een optie, je kunt experimenteren met een dikke braadplaat die voor de bbq bestemd is, voordat je gaat zagen en schroeven.
Goed vastzetten, of inderdaad loshalen en reviseren is een optie.
De huidige benzine heeft een lager kookpunt dan de brandstof had toen onze auto's nieuw waren.
Intapen van het uitlaatspruitstuk heeft voordelen, maar ook nadelen ( onopgemerkte corrosie ).
Het plaatsen van een groter en beter isolerend hitteschild van aluminium is ook een optie, je kunt experimenteren met een dikke braadplaat die voor de bbq bestemd is, voordat je gaat zagen en schroeven.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-09-2013 11:00 - 05-09-2013 16:10 #131724
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Benzine drupt uit SU H4 op uitlaat B16B
Die zijn voor bijna alle SU carburateurs gewoon verkrijgbaar, zeker ook voor de H4, zie bv. sucarb.co.uk/insulating-manifold-air-inl...ng-gasket-11385.html maar ook BCCP zal ze kunnen leveren. Ik zou deze zeker monteren (je hebt dan wel langere tapeinden nodig) en ook een hitteschild, maar eerst controleren of het vlotterniveau goed is en of de vlotter en naald naar behoren werken."rene Brandt" schreef:
bij de latere stromberg heeft volvo kunststof afstandsplaten toegepast om warmteoverdracht van het spruitstuk naar de carburateur te beperken, zo iets zou je ook kunnen maken.
Laatst bewerkt 05-09-2013 16:10 door Gert Vegter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
05-09-2013 14:22 #131730
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Benzine drupt uit SU H4 op uitlaat B16B
Dat is heel mooi.
Ik lees dat deze 10 mm dik zijn, dan zal de afstand tussen het uitlaatspruitstuk en de vlotterkamer ook groter worden.
Ik lees dat deze 10 mm dik zijn, dan zal de afstand tussen het uitlaatspruitstuk en de vlotterkamer ook groter worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-09-2013 21:46 #131795
door Frans Boeijen
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Benzine drupt uit SU H4 op uitlaat B16B
Goede ideeen!
De hitte isolerende kunststof platen zitten er al tussen. En de vlotterkamers zijn reeds gereviseerd.
Ik meende dat de 10 mm dikke kunststof platen standaard waren. Maar een hitteschild had ik zelf ook al in gedachten, alhoewel er weinig ruimte voor is. De tape is wellicht ook de moeite van het proberen waard.
Ik ga aan het experimenteren en laat weten of het werkt.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
De hitte isolerende kunststof platen zitten er al tussen. En de vlotterkamers zijn reeds gereviseerd.
Ik meende dat de 10 mm dikke kunststof platen standaard waren. Maar een hitteschild had ik zelf ook al in gedachten, alhoewel er weinig ruimte voor is. De tape is wellicht ook de moeite van het proberen waard.
Ik ga aan het experimenteren en laat weten of het werkt.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1419
08-09-2013 20:26 #131815
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Benzine drupt uit SU H4 op uitlaat B16B
Frans, is het vlotternivo goed afgesteld? Bij een te hoog nivo gebeurd dit volgens mij ook?
Hans
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





