Uitlaatspruitstuk

Lees meer
03-06-2013 19:56 #128196 door R Slijfer
Uitlaatspruitstuk is gemaakt door R Slijfer
Hallo,

Ik ben sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een dubbele SU HIF6 met inlaatspruitstuk.
Deze heb ik overgenomen van forumgenoot Keep-Peter.

Nu heb ik er niet bij stilgestaan dat het gaat om een los inlaat spruitstuk, zonder uitlaatspruitstuk eraanvast.

Mijn huidige setup is een enkele zenith vn36 met een in en uitlaatspruitstuk in 1.

Mijn vragen:

Wat voor uitlaatspruitstuk ben ik nodig naast het losse inlaatspruitstuk?
Waar kan ik deze kopen?

Groeten,

Robin

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2013 23:05 #128200 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Uitlaatspruitstuk
Je moet nu nog het uitlaatspruitstuk hebben .En dat is nu net niet zo makkelijk te vinden.Wat je wel kunt doen is een compleet spruitstuk uit een geheel dat voor een enkele Stromberg is bedoeld zoeken.Hier kun je het uitlaatlaat deel van het inlaatdeel afslijpen.Het uitlaatdeel kun je daarna samen met het aluminium inlaatdeel voor jouw twee su Carbs monteren.Dit uitlaatdeel heeft wel altijd een aansluiting voor een dubbele uitlaatvoorpijp.die moet je dan wel hebben.Want jouw oude uitlaatspruitstuk met de Zenitel heeft een aansluiting voor een enkele voorpijp. Succes ,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 00:19 #128202 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Uitlaatspruitstuk
Dan is nu het moment om te upgraden naar een los uitlaatspruitstuk. Kijk eens bij Tinustechniek, misschien levert het merk Simons ze ook nog wel.
En als je dan een uitlaatspruitstuk hebt gevonden, dan is het de overweging waard om die te laten coaten met keramiek.
Het effect hiervan is, dat er minder hitte wordt afgegeven in de motorruimte. De huidige samenstelling van benzine zorgt voor een grotere warmteafgifte dan vroeger, waardoor de kans op luchtbelvorming in de benzineleidingen (vapour-lock) groter is.
De coating kan dat risico aanzienlijk verkleinen.
Zorg er ook voor, dat je goede hitteschilden hebt tussen uitlaatspruitstuk en carburateurs. Een simpel plaatje aluminium doet vaak al genoeg, zircotec schijnt nog effectiever te zijn.

De eerlijkheid gebiedt me te vermelden, dat er in de jaren ' 70 vergelijktests gedaan zijn naar de efficientie van diverse spruitstukken voor de B18/20 en dat het standaard B20 spruitstuk met kop en schouders uitstak boven welk aftermarket spaghetti spruitstuk dan ook.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 11:23 #128207 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Uitlaatspruitstuk
Hallo Robin,
heb je een dubbele of enkele vlampijp aan het eerste deel van je uitlaat / een of twee uitgangen aan je uitlaatspruitstuk?
Een los uitlaatspruitstuk met enkele uitgang is zonder problemen te koop, een met dubbele uitgang is er origineel alleen van een B20E en iets moeilijker te vinden. De doorslijpoplossing gaat natuurlijk ook, maar vergt een oplossing mbt het dikteverschil van het aluminium en gietijzeren spruitstuk bij de gemeenschappelijke bevestigingspunten (dat probleem is er niet met een origineel uitlaatspruitstuk met enkele uitgang).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 11:37 #128208 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Uitlaatspruitstuk

"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo Robin,
heb je een dubbele of enkele vlampijp aan het eerste deel van je uitlaat / een of twee uitgangen aan je uitlaatspruitstuk?
Een los uitlaatspruitstuk met enkele uitgang is zonder problemen te koop, een met dubbele uitgang is er origineel alleen van een B20E en iets moeilijker te vinden. De doorslijpoplossing gaat natuurlijk ook, maar vergt een oplossing mbt het dikteverschil van het aluminium en gietijzeren spruitstuk bij de gemeenschappelijke bevestigingspunten (dat probleem is er niet met een origineel uitlaatspruitstuk met enkele uitgang).
succes, Rudi


Rudi,

Ik heb een enkele pijp, de vlampijp en dus ook het spruitstuk is enkel.

Wat raadt u aan?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 14:02 #128210 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Uitlaatspruitstuk
Bij een B18 (die heb je zover ik begrijp):
als je de uitlaat niet wilt veranderen en de eenvoudigste oplossing zoekt: neem zoals dan origineel een los enkel uitlaatspruitstuk, die moeten goed te vinden zijn (heb ik desnoods).

Bij een B20 zou ik op dubbel uitlaatspruitstuk ombouwen.

In beide gevallen is alleen maar de dubbele carburateurs plaatsen niet echt zinvol: hierbij hoort een andere nokkenas en een lagere kop (B18) of dunnere koppakking (B20) voor de bijbehorende hogere compressie.

Als het HIF's zijn en niet HS: deze zijn voor late B20's, dus zeer waarschijnlijk de verkeerde naalden erin voor een B18 (de HS zijn er voor B18 en B20, dus hier ook verschillende naalden mogelijk). Op LPG rijdend hebben de naalden natuurlijk geen invloed.

groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 14:57 #128213 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Uitlaatspruitstuk

"Rudi Dortangs" schreef:
Bij een B18 (die heb je zover ik begrijp):
als je de uitlaat niet wilt veranderen en de eenvoudigste oplossing zoekt: neem zoals dan origineel een los enkel uitlaatspruitstuk, die moeten goed te vinden zijn (heb ik desnoods).

Bij een B20 zou ik op dubbel uitlaatspruitstuk ombouwen.

In beide gevallen is alleen maar de dubbele carburateurs plaatsen niet echt zinvol: hierbij hoort een andere nokkenas en een lagere kop (B18) of dunnere koppakking (B20) voor de bijbehorende hogere compressie.

Als het HIF's zijn en niet HS: deze zijn voor late B20's, dus zeer waarschijnlijk de verkeerde naalden erin voor een B18 (de HS zijn er voor B18 en B20, dus hier ook verschillende naalden mogelijk). Op LPG rijdend hebben de naalden natuurlijk geen invloed.

groeten, Rudi


Rudi,

Als het mogelijk is om dat spruitstuk van u over te kopen dan graag!
Het gaat inderdaad om een B18 motor.
Ik heb geen idee wat voor nokkenas er in zit, maar omdat het een zenith vn36 is ga ik er in ieder geval van uit dat het om een B18A gaat.

Verder ga ik in de nabije toekomst kijken naar de nokkenas, maar omdat ik hiervoor meer tijd nodig ben zal dit ergens in de vakantie pas gebeuren.

Qua koppakking, ik heb hier al een draadje over aangemaakt, moet ik dan de koppakking van een b20 nemen?
Of een andere?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 16:34 #128216 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Uitlaatspruitstuk
Robin,
het spruitstuk via mij zal ongeveer een week duren, en vanwege andere uiteinde van NL verzenden: bij interesse graag PB met telefoonnummer.
Bij een B18 heb je voor de juiste compressie een lagere kop nodig (als er nu niet toevallig een B18b kop op zit, even opmeten volgens de beschrijving in de documentatie), een andere koppakking is bij een B18 helaas niet de oplossing (de kophoogtes verschillen): dus andere kop (van B18b) bezorgen (ik heb geloof ik alleen een goede B18a kop, maar zeker niet met harde klepzittingen) of die van jou op de juiste maat laten slijpen. Een B20 koppakking op een B18 wordt echt niets. Helaas is er bij de B18 niet zoals bij de B20 het benodigde compressieverschil middels verschillende koppakkingen opgelost.
Kop en nokkenas tegelijkertijd vervangen omdat bij het vervangen van de nokkenas ook de nokvolgers vervangen moeten worden en dat gaat alleen als de kop gedemonteerd is.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.