- Berichten: 14
Volvo Amazon Combi -> Start afschuwelijk slecht :(
- Thijs Schnater
-
- Nieuw lid
-
Ik zit met een probleempje, en ik had gehoopt dat jullie het antwoord hebben!
Het probleem is het volgende: Mijn 1968'er (model 1969) Volvo Amazon Combi B20a (Stromberg) heeft sinds 2 weken de allergrootste moeite om op LPG te starten, terwijl dit voorheen nooit een probleem was. Ook benzine loopt opeens heel slecht. Wat betreft LPG dacht ik 'dat zal vast aan de verdamper liggen', en die heb ik laten vervangen (OMVL). Vooralsnog was het probleem niet opgelost. De eerste 15 minuten vanaf de LPG-boer ging prima. Het probleem ontstond toen ik de motor eventjes uitzette, en daarna weer aan probeerde te doen. Na erg lang doorstarten (was de accu leeg, ANWB gebeld, heeft hem gestart met kabels...) kon ik eindelijk wegrijden. Volgens de monteur van de ANWB laadde de dynamo niet goed, en zou de branstofproblematiek hier aan te wijten kunnen zijn (?).
In januari heeft de auto een erg grote beurt bij Scandcar gehad. Hier was gebleken dat de cilinders gemiddeld wel een compressie van 10 per cilinder had! Hartstikke netjes natuurlijk. Nieuwe bougiekabels, bougies, condensator verdeler, verdelerkap, contactpuntjes, rotor, auto helemaal afgesteld... Niemand kan me echter vertellen wat er aan de hand is.
Ik ben ten einde raad. Deze auto is een regelrechte financiële nachtmerrie gebleken. Er is wel al erg veel aan gebeurd, maar het lijkt wel alsof het einde nog heel ver te zoeken is. Kan iemand me de gouden tip geven? Ik begin al de ingeving te krijgen de auto weg te doen, en dat zou ik zo jammer vinden als het aan iets kleins blijkt te liggen....
Alvast bedankt!
Thijs Schnater
P.S.: Als deze thread al bestaat, mijn excuses. Graag zou ik dan de verwijzing willen hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
- Berichten: 317
Stromberg en slecht lopen (opeeens) is vaak een gescheurd membraam (en dat zijn de kosten niet) in je carb.
Mocht je accu spanning te laag zijn (wat altijd kan met deze siberische-lente temperaturen) bestaat ook nog de mogelijkheid dat er afsluiters van gas en of benzine niet goed open (of dicht) gaan.. als motor en gas en ook benzine krijgt bijvoorbeeld loopt ie ook niet lekker.
En niet direkt de auto de schuld geven dat ie duur is.. zomaar de verdamper vervangen heeft de auto ook niet om gevraagd
Kort om , gaarne nog iets meer info voor hulp op afstand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thijs Schnater
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 14
Dankjewel voor je reactie. Als de auto eenmaal loopt, dan loopt hij ook als een zonnetje (op lpg dan). De accu is nog hartstikke nieuw, maar de man van de ANWB zei inderdaad dat hij niet goed bijlaadt. Kan dit liggen aan een kapotte spanningsregelaar? Er zit namelijk zo'n kort, modern model dynamo in, en ik weet nog bij een vorige Amazon dat dit ook ooit een probleem was met het laden.
En ik weet dat het niet de auto zijn schuld is... De vorige eigenaar had alleen blijkbaar heel wat verzwegen waardoor ik een beetje gefrustreerd geraak. Ik vind het nog steeds een hele toffe, karakteristieke auto die ik niet graag weg zie gaan. Wat nog verder meehelpt aan de frustratie is dat zelfs een gespecialiseerde Volvo klassieker garage niet kan vertellen wat er aan de hand is...
Groetjes!
Thijs
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2162
Eerste test: als hij met startkabels wel goed start ligt het aan de stroomverzorging en aan niets anders (indien startkabels niet helpen wordt het naar iets anders zoeken).
Als met startkabels goed starten de volgende test: als je de accu met een acculader oplaadt en hij start dan goed ligt het waarschijnlijk aan de dynamo of regelaar (of toch accudefect of lekstroom). Als acculader niet helpt accu defect (of zeer groete lekstroom). Met een volle accu moet hij zonder meer meerdere keren kunnen starten.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er ergens een lekstroom (lichte kortsluiting) is zodat de accu bij een tijdje staan leeggezogen wordt: als alles uit is (ook eventueel klokje los) en je haalt een accuklem los moet er geen stroomloop te meten zijn tussen de klem en de pool (met een ampèremeter, als er vonken te zien zijn weet je zeker genoeg).
Met vermelding van een woonplaats is er misschien iemand in de buurt die kan helpen, via dit forum is echter ook veel mogelijk als je zelf iets aan je auto kunt doen en nakijken.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thijs Schnater
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 14
"Rob Spoon" schreef:
Hoe is de laadstroom? Als die niet in de buurt van 13,8V komt, kan het goed je spanningsregelaar zijn. Doe eens een technische avond of sleuteldag. Dan kan je zelf wat meer kennis verwerven, dan ben je niet meer helemaal afhankelijk van derden, dan zou het minder geld kunnen/hoeven kosten.
"Rudi Dortangs" schreef:
Het is makkelijk te controleren of het aan het laden van de dynamo ligt (accu blijkbaar nieuw, dus die mag het eigenlijk niet zijn), de laadspanning meten met een voltmeter is het snelste (als je een meter hebt), anders (en deels ook als dynamo goed):
Eerste test: als hij met startkabels wel goed start ligt het aan de stroomverzorging en aan niets anders (indien startkabels niet helpen wordt het naar iets anders zoeken).
Als met startkabels goed starten de volgende test: als je de accu met een acculader oplaadt en hij start dan goed ligt het waarschijnlijk aan de dynamo of regelaar (of toch accudefect of lekstroom). Als acculader niet helpt accu defect (of zeer groete lekstroom). Met een volle accu moet hij zonder meer meerdere keren kunnen starten.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er ergens een lekstroom (lichte kortsluiting) is zodat de accu bij een tijdje staan leeggezogen wordt: als alles uit is (ook eventueel klokje los) en je haalt een accuklem los moet er geen stroomloop te meten zijn tussen de klem en de pool (met een ampèremeter, als er vonken te zien zijn weet je zeker genoeg).
Met vermelding van een woonplaats is er misschien iemand in de buurt die kan helpen, via dit forum is echter ook veel mogelijk als je zelf iets aan je auto kunt doen en nakijken.
succes, Rudi
Hoi Rob en Rudi,
Ik heb net de laadstroom gemeten met de accu aangesloten, welke 12,9 volt bleek te zijn. Vervolgens mat ik de spanning tussen de klem van de pluspool en de pluspool zelf, welke 2,4 bleek te zijn. Tot slot haalde ik beide klemmen los, en mat ik de spanning tussen klemmen, welke 15,4 was. Ik ben een redelijke leek op het elektrische vlak, maar volgens mij lekt er dan ergens stroom?
Ik woon in 's-Hertogenbosch, achter een andere jong-Amazon rijder (we zijn beide begin 20). Wanneer is er een sleuteldag in de buurt?
Groetjes,
Thijs
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
Allereerst: Sluit je aan bij het jongerenregister! Via Facebook hebben we een besloten groep en een digitaal overzicht in google maps waar alle leden wonen! Besloten groep jongerenregister.
Hoe kan je nu het beste meten:
Welke spanning meet je als je de pinnen van de multimeter op de + en - pool van je accu zet (stationair)
Geef vervolgens half gas, welke spanning meet je nu? Hij moet tussen de 13,8-14,4 komen. Daarboven en daaronder is fout.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2162
Spanning: zoals Boele net beschreven heeft (alles normaal aangesloten). Stationair maar iets meer dan 12 Volt is in orde, nu nog meten als er gas gegeven wordt, mag ook bij volgas niet te hoog worden anders gaat je accu koken.
Stroom: Niet op contact (en dus motor uit) 1 accuklem los en ampèremeter tussen klem en pool: dan moet er 0 ampère gemeten worden (als klokje en eventuele andere permanente stroomgebruikers uit, ook deur dicht vanwege binnenverlichting), anders lekstroom.
De andere meetmethodes worden normaal niet gedaan dus zeggen niet veel, het lijkt wel op een lekstroom te duiden maar doe de metingen zoals beschreven en geef de waardes door.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1419
Als dat goed is, en je wilt daarna (als de vlotterkamer leeg is) weer op LPG starten, hoor je dan de "choke" als je hem , op LPG, op contact zet, 1-2 seconden "choken"?? als dat zo is, en hij start niet, dan moet je hem eens starten en tijdens het starten de lpg/benzine omschakelknop even op de middenstand zetten, kijken of hij dan start?
succes ermee, lastig probleem!!
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1419
12,9V ; motor uit, verbruikers uit?
2,4V ; zijn de polen en de klemmen goed schoon, zit de massakabel goed en met schone contacten aan het blok / de auto?
15,4 V ; met lopende motor?
nog en tip, kun je de spanning in Volts meten als je iemand anders de auto laat starten, hoever valt de spanning terug als je de motor een paar seconden rond laat slaan? (startmotor??)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





