Carburateur Sync Tester

Lees meer
12-03-2013 08:56 #124560 door Arno Pfennings
Carburateur Sync Tester is gemaakt door Arno Pfennings
Er zijn er nog wat. Welke is aan te bevelen en hoe zou je bijvoorbeeld de testers met slangetjes aan een SU HS6 moeten hangen?









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2013 08:57 #124561 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Carburateur Sync Tester
Of....2 slangentjes in de oren en proberen een "stereobeeld" uit het gehis proberen te ontdekken? :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2013 09:18 #124562 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Carburateur Sync Tester
...Slang-e-tjes natuurlijk ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2013 12:05 #124567 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Carburateur Sync Tester
Hi Arno,

Onderstaand een post van mij van april vorig jaar.

Beste Volvo-vrienden,

Ik zag toevallig vandaag dit onderwerp dat al een kwartaaltje loopt. Sta mij enig commentaar toe.
De SU carburateur is een van de mooiste uitvindingen uit de automobielgeschiedenis. Het is een geniale en tegelijk simpele en degelijke constructie. (mist het relatief gevoelige membraan van de Zenith-Stromberg).
Alleen: flowmeters er op zetten om twee (of drie) te synchroniseren is een tamelijk zinloze aangelegenheid.
De zuiger die de doorsnede van de venturi regelt is voor de souplesse van de beweging afhankelijk van olievullingsgraad en type olie, de veerspanning en de weerstand tussen zuiger en klok. Onder deellast naar een flowmeter gaan kijken is volstrekt onbetrouwbaar. Haal maar eens de luchtfilters er af, geef gas, en zie dan dat de zuigers nooit precies tegelijkertijd stijgen. Ook de hoogte kan net iets verschillen.
Voor Webers ligt dit anders. Heeeel lang geleden heb ik ooit eens een flowmeter gekocht van de Duitse firma MotoMeter met een stijgbuisje er aan. Absoluut de beste op de markt, maar wordt niet meer gemaakt. Toen ik bij een revisie-tuningbedrijf ging werken leerde ik al heel gauw deze dingen nooit meer te gebruiken. De gebruikte methode was de combinatie van inspectie met het blote oog en ouderwets luisteren door een stukje tuinslang, zoals zo mooi in sommige Haynes-manuals geïllustreerd staat. (Engelsen zijn niet gek).
Bottom Line: houd je geld in je zak voor wat betreft de flowmeters. Een goeie ouderwetse monteur stelt SU's in een kwartiertje perfect af!

Groet,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2013 12:13 #124568 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Carburateur Sync Tester
Teun, Da's duidelijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2013 15:46 #125046 door Simon Ennosz
Beantwoord door Simon Ennosz in topic Carburateur Sync Tester
Home-made:

www.brickboard.com/RWD/volvo/148 ... cator.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • aanwezig
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-05-2013 21:03 #127323 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Carburateur Sync Tester
sites.google.com/site/bepbmw/sy ... rburateurs

Zo stel ik de carbs van mijn boxer en dat kan toch ook bij 2x SU en dergelijke?
Het gaat niet zozeer om hoevéél vaccuum maar of het gelijk is. Synchroniseren is toch balanceren?
Die vacuummeters schommelen heel sterk. Kwikmeters waren nog het meest handig maar dat mag niet meer.

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2013 21:12 #127325 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Carburateur Sync Tester
Marcel, op zich de beste methode denk ik ...maar de koppeling naar carburateurs zonder vacuumaansluiting voor de meter wordt moeilijk..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2013 12:40 #127344 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Carburateur Sync Tester
Hallo Marcel,

Deze methode gebruik ik ook op mijn Moto Guzzi; werkt perfect op een Guzzi en BMW omdat je daar twee gescheiden inlaatsystemen hebt.
Op de B18 / B20 motoren van Volvo werkt dit niet!!
Inlaatkanalen zijn nameljk niet gescheiden; er zit een balanspijp achter de gaskleppen waardoor deze methode niet kan werken.
Dus toch maar flowmethers, luisteren met een slangetje oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Paul de Beer (GAST)
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-05-2013 20:16 #127426 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Carburateur Sync Tester

"Han Misdom" schreef:
Hallo Marcel,

Deze methode gebruik ik ook op mijn Moto Guzzi; werkt perfect op een Guzzi en BMW omdat je daar twee gescheiden inlaatsystemen hebt.
Op de B18 / B20 motoren van Volvo werkt dit niet!!
Inlaatkanalen zijn nameljk niet gescheiden; er zit een balanspijp achter de gaskleppen waardoor deze methode niet kan werken.
Dus toch maar flowmethers, luisteren met een slangetje oid.

Dus bij een B30 met carbs werkt dit dan weer wel! Die heeft 2 gescheiden inlaten van elk 3 cilinders.

164 - daily driver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.