- Berichten: 1725
Carburateur Sync Tester
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 942
Onderstaand een post van mij van april vorig jaar.
Beste Volvo-vrienden,
Ik zag toevallig vandaag dit onderwerp dat al een kwartaaltje loopt. Sta mij enig commentaar toe.
De SU carburateur is een van de mooiste uitvindingen uit de automobielgeschiedenis. Het is een geniale en tegelijk simpele en degelijke constructie. (mist het relatief gevoelige membraan van de Zenith-Stromberg).
Alleen: flowmeters er op zetten om twee (of drie) te synchroniseren is een tamelijk zinloze aangelegenheid.
De zuiger die de doorsnede van de venturi regelt is voor de souplesse van de beweging afhankelijk van olievullingsgraad en type olie, de veerspanning en de weerstand tussen zuiger en klok. Onder deellast naar een flowmeter gaan kijken is volstrekt onbetrouwbaar. Haal maar eens de luchtfilters er af, geef gas, en zie dan dat de zuigers nooit precies tegelijkertijd stijgen. Ook de hoogte kan net iets verschillen.
Voor Webers ligt dit anders. Heeeel lang geleden heb ik ooit eens een flowmeter gekocht van de Duitse firma MotoMeter met een stijgbuisje er aan. Absoluut de beste op de markt, maar wordt niet meer gemaakt. Toen ik bij een revisie-tuningbedrijf ging werken leerde ik al heel gauw deze dingen nooit meer te gebruiken. De gebruikte methode was de combinatie van inspectie met het blote oog en ouderwets luisteren door een stukje tuinslang, zoals zo mooi in sommige Haynes-manuals geïllustreerd staat. (Engelsen zijn niet gek).
Bottom Line: houd je geld in je zak voor wat betreft de flowmeters. Een goeie ouderwetse monteur stelt SU's in een kwartiertje perfect af!
Groet,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Ennosz
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
Zo stel ik de carbs van mijn boxer en dat kan toch ook bij 2x SU en dergelijke?
Het gaat niet zozeer om hoevéél vaccuum maar of het gelijk is. Synchroniseren is toch balanceren?
Die vacuummeters schommelen heel sterk. Kwikmeters waren nog het meest handig maar dat mag niet meer.
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1276
Deze methode gebruik ik ook op mijn Moto Guzzi; werkt perfect op een Guzzi en BMW omdat je daar twee gescheiden inlaatsystemen hebt.
Op de B18 / B20 motoren van Volvo werkt dit niet!!
Inlaatkanalen zijn nameljk niet gescheiden; er zit een balanspijp achter de gaskleppen waardoor deze methode niet kan werken.
Dus toch maar flowmethers, luisteren met een slangetje oid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 78
Dus bij een B30 met carbs werkt dit dan weer wel! Die heeft 2 gescheiden inlaten van elk 3 cilinders."Han Misdom" schreef:
Hallo Marcel,
Deze methode gebruik ik ook op mijn Moto Guzzi; werkt perfect op een Guzzi en BMW omdat je daar twee gescheiden inlaatsystemen hebt.
Op de B18 / B20 motoren van Volvo werkt dit niet!!
Inlaatkanalen zijn nameljk niet gescheiden; er zit een balanspijp achter de gaskleppen waardoor deze methode niet kan werken.
Dus toch maar flowmethers, luisteren met een slangetje oid.
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.