Slecht lopen B30E D-jetronic

• Dennis van der Born
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 17:07 #119738 door Dennis van der Born
Slecht lopen B30E D-jetronic is gemaakt door Dennis van der Born
Hallo Allen,

Mijn 164 rijdt zowel op lpg als op benzine. Op LPG loopt hij prima en regelmatig en zijn er geen problemen.
Op benzine is het echter een heel ander verhaal. Hij loopt eigenlijk altijd onregelmatig. Als ik het gas los laat dan hoor ik knallen(niet zo heel hard) uit de uitlaat en de motorrem is vrij fors. Daarnaast loopt hij stationair moeilijk: je kan duidelijk af en toe een plofje uit het inlaatspruitstuk horen komen waarbij het blok eventjes wat sneller draait. Stationair toerental is ook waardeloos en vrij slecht af te stellen met de regelknop (op gas gaat dat wel). Bij zo'n plofje loopt hij voor een seconde dus even beter lijkt het. Als je optrekt lijkt er even een vertraging in te zitten voor hij oppakt, daarnaast zaagt het blok ook erg veel en trilt het blok ook veel meer.

Het lijkt af en toe ernstig veel op een te arm mengsel.

Zoals al vermeld zijn er op gas geen problemen!

Waar moet ik het probleem zoeken? Ik heb de auto nu een jaar en volgens de vorige eigenaar liep de auto eerst altijd goed op benzine, later was dat niet meer zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 18:07 #119739 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Slecht lopen B30E D-jetronic
De plofjes in het inlaatspruitstuk klinken als backfire. Op LPG staat de ontsteking iets vroeger, op benzine kan dit dus in principe backfire opleveren. Dit kan de druksensor, de 'handgranaat' beschadigen. Losnemen van die stekker moet flink verschil uitmaken. Uitwisselen met eentje waarvan je weet dat hij goed is, is ook een goede methode. Die van een 164 is alleen wel weer anders dan die van een 140 of 1800E/ES. En dan nog de modeljaren. Maar het verschil met één die stuk is, moet merkbaar zijn.
Je kent de informatie in de documentatie op deze site?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Dennis van der Born
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 19:03 #119740 door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Slecht lopen B30E D-jetronic
Ik gebruik de documentatie regelmatig. Heb je een specifiek stuk in gedachten dat handig is om nog eens door te nemen?(ik kan hem met gemak gemist hebben).

Ik zal in ieder geval de weerstand op de contactpunten ook nog even na meten en kijken of deze wel kloppen.

Mocht de druksensor stuk zijn, waar kan ik dan voor een vervangende gaan, sloperij?
Ik zag ook dat bosch ze weer voor je reviseert, maar wat dat gaat kosten.
Ook heb ik vernomen dat ze toch wel instelbaar zijn, misschien dat met een andere (van de 140, of 1800 of een porsche/vw) en een wijziging in de afstelling de handel ook loopt.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 19:56 #119744 door Rob Spoon
Dennis, in het algemene motor-deel staan diverse brochures over de D-jet. Ik denk dat je het best naar een afsteldag van het 164 register kunt gaan. Of één samen met de 1800E's. Dan kan je injectiesysteem goed nagekeken worden.
De druksensor is het duurste onderdeel van de D-jet. Ze zijn instelbaar, maar dat is lastig. Info daarover ook in de documentatie. Je kunt hem openmaken en kijken of het membraan nog heel is. Als die stuk is, zie je het zo, dan is het benzinedeel niet meer goed af te stellen.
Op een sloop zal je ze haast niet tegenkomen, of je moet een 164E als sloper tegenkomen....
Waar woon je?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Dennis van der Born
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2012 15:48 #119946 door Dennis van der Born
Ondertussen ben ik al een stukje verder:

De documentatie heb ik gevonden en is echt super.
Ik heb de druksensor getest door de vacuümslang naar het spruitstuk los te nemen en mijn vinger er even op te houden.
Volgens de handleiding moet de CO waarde heel snel hard oplopen, dus het mengsel moet een stuk rijker worden.
(Volgens mij is bij vol gas het vacuüm in het spruitstuk ook veel minder dan bij stationair om dat de smoorklep helemaal open staat, dus laat je de sensor denken dat er veel lucht ingenomen wordt als je de slang losneemt)

Wat gebeurde er: toen ik de slang los nam ging de motor heel netjes lopen, de druksensor reageerde dus. Ook de weerstand van de twee spoelen in de druksensor klopte netjes.

Toen werd het donker, maar ik heb nog wel even de temp sensor van de lucht doorgemeten en deze klopte ook. De bedrading naar de temp sensor heb ik alleen gecheckt op de plug, nog niet de continuïteit naar de ECU.

Mijn voorlopige conclusie: mengsel is te arm(ook verklaring voor de ploffen/backfires in de inlaat).
Door de slang naar druksensor los te koppelen geef ik een veel rijker mengsel waardoor hij ineens wel goed loopt stationair gezien dan.
Hoe kan dat?
-temp sensor van het koelwater kapot of de bedrading ervan?
-schakelaar van de smoorklep staat niet meer goed of is kapot?, kan ik snel testen door hem af te koppelen.
- triggercontacten versleten?
-ontsteking staat te vroeg voor benzine?? (kan dit? op gas loopt hij wel goed)
-druksensor toch kapot, alleen te testen door een andere te vinden

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-11-2012 15:59 #119948 door Rob Spoon
Hoi Dennis, als de startinjector werkt, is de tempsensor niet stuk.
Gasklepsensor kan je wel schoonmaken, doe dat voorzichtig, je beschadigt hem zó. Beetje alcohol is beter dan een fijn borsteltje. Als die klikt zoals in de manuals beschreven staat, zal hij wel OK zijn. Misschien wel afstellen.
Timing kan een probleem zijn.
Druksensor kan goed stuk zijn, ondanks dat de spoelen heel zijn. Eén van de membranen kan stuk zijn. Om daar zeker van te zijn moet hij open. Vier klinknagels of boutjes losmaken. Er springt niks uit, maar pas op dat je geen onderdelen kwijtraakt. Dit openmaken is niet lastig.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Dennis van der Born
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2012 19:37 #119962 door Dennis van der Born
Hallo Rob,

Ik heb de volgende link gevonden: members.rennlist.com/pbanders/djetfund.htm
en over de druksensor van dezelfde man: members.rennlist.com/pbanders/manifold_pressure_sensor.htm
De website bevat super veel info over de d-jet! Eigenlijk geeft deze site nog meer info dan de bronnen in de documentatie.
Super interessant en ik kan deze link aanbevelen als je meer wilt weten over de werking van de d-jet en welke variaties er allemaal mogelijk zijn. Er is ook een druksensor geopend en helemaal op foto's vastgelegd.

Op basis van deze info kan ik met 100% zekerheid zeggen dat een te arm mengsel nooit veroorzaakt kan worden door een vacuümlek of door een kapot membraan in de druksensor. Nog een symptoom waardoor ik weet dat ik een te arm mengsel heb op in ieder geval stationair: het verder opendraaien van de stationairknop geeft geen verhoging van de draaisnelheid.

Als het de sensor lek is dan zou mijn mengsel te rijk moeten zijn en zou hij stationair te hoog moeten lopen en daarmee ook onregelmatig. Ik krijg echter juist dat ding niet op toeren stationair. Als de throttle switch goed werkt dan zou mijn stationair mengsel volledig geregeld moeten worden door de ECU -> het stationair circuit in de ECU wordt gesloten doordat de throttle switch op de juiste stand staat wanneer de gasklep dicht is. Dit mengsel wordt afgeregeld met de CO schroef op de ECU. Dit kan ik dus checken.

Ik heb ook opgemerkt dat een aantal dingen niet meer kloppen aan het systeem:
-de drukregelaar is vervangen door een ander exemplaar met ingebouwde drukmeter, deze hangt nu vlak boven de stuurpomp, op de plek van de oude regelaar is een slangetje gemonteerd om de ring te sluiten

-koudstart is zeer moeizaam en hij blijft dan ook niet lopen na starten(te arm)!! warm starten gaat prima. Koudstartinjector gecheckt -> deze was niet meer aangesloten op de brandstofleiding, de leiding naar de injector was nog wel aanwezig maar afgedopt! Dit weer netjes gerepareerd, maar ik heb de werking nog niet kunnen checken.

-gebaseerd op de info in de links die ik heb gegeven heb ik ckunnen concluderen dat er al eens aan de druksensor gerommeld is. het epoxylaagje is weg en er is duidelijk aan de schroef gedraaid geweest. Het mengsel kan dus potentieel verkloot zijn door een slechte afstelling door beunhazerij.

Dus dingen te checken:
-throttle switch - checken of het idle circuit wordt aangestuurd, ook is het zo dat door slijtage deeltjes van het metaal van de printbanen verspreid kunnen worden en af en toe kortsluiting kunnen geven, wat resulteert in het bokken wat ik heb bij constante snelheid op deellast
(als het idle circuit van de ecu niet wordt aangestuurd dan is het stationair mengsel verkeerd, de druksensor kan dit niet afregelen)

-temp sensor van het koelwater en het koudstartcircuit met injector en thermo-tijdschakelaar

-eventueel nog de triggercontacten, alhoewel onwaarschijnlijk

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-11-2012 21:22 #119967 door Rob Spoon
Dan heb ik nog een tip, Dennis. Versier een lambda-sensor en stel de MPS opnieuw in, voor jouw situatie. Heb ik gedaan, omdat ik een abnormale situatie heb (B20A met injectie-kop en de oorspronkelijke nokkenas, dus eigenlijk een injectiemotor met een verkeerde nokkenas).

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Dennis van der Born
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2012 13:03 #120254 door Dennis van der Born
Zo, eergisteren weer even verder gewerkt. Ik heb eerst gecheckt of het mengsel stationair te regelen valt met de CO knop op de ECU. Dat lukte, waarbij ik hem rijker heb gesteld door de knop rechtsom te draaien. Nu loopt het blokje stationair mooi en stabiel. Eigenlijk merkte ik meteen verschil: het blok liep dus eerst zeer onregelmatig en was niet op toeren te krijgen stationair, dat veranderde dus meteen bij het verdraaien van de CO knop. De gasklepschakelaar is wat dat stukje betreft dus goed: het stationaircircuit in de ECU wordt aangestuurd als de gasklep dicht is.

Daarna heb ik, uiteraard als het blokje warm is, het mengsel op deellast en vollast nog een flink stuk verrijkt. De druksensor was al eens versteld, de grote schroef (dat is de stopschroef om de uitslag van het vollast membraan te beperken) moet je normaal gesproken helemaal losdraaien om bij de kleine schroef te komen(de grote schroef is normaal gesproken ook afgedekt met een kunsthars). Echter bij deze was de kunsthars weg en er was een gat geboord in de grote schroef zodat je ten allen tijde direct bij de kleine schroef kan komen. Gelukkig zag het boorwerk er netjes uit en was de grote schroef nog wel in goede staat en zat deze netjes vast.

Na het verrijken van het mengsel pakte hij veel beter op met gas en reed eigenlijk best prettig, tijdens de rit tussendoor nog even extra verrijkt en nu lijkt het mengsel goed te staan. (of het perfect is moet even gecheckt worden met CO meter of lambda).

Blijft nog een probleem over: het warmdraaigedrag is waardeloos. Koudstart is nog steeds moeilijk(lukt wel na even doorstarten) en hij blijft koud ook niet netjes lopen, als het blok al iets warmer is dan wordt dat heel snel al een stuk beter.
De koudstartinjector doet vermoedelijk niets, dus deze moet ik nog controleren. De bediening van deze injector loopt geheel buiten de ECU en de temperatuursensors om. (via de aansluiting op startrelais en de thermo-tijdschakelaar) Ook dat circuit moet ik nog goed gaan nalopen.
Dan blijft over het niet lekker lopen als het blok nog koud is: mengsel is te arm voor een koud blok -> dus de verrijking die bij een koud blok nodig is doet het niet. De koelwater tempsensor is kapot of de bekabeling daarvan. Ik heb hem al eens doorgemeten en bij een temp van ca 10 graden gaf hij een weerstand van ca 3800 ohm. Op het eerste gezicht lijkt de sensor dus goed, maar de bedrading heb ik nog niet gecheckt.

Blijft nog een vraag mij bezighouden: Waarom is het mengsel zo arm geweest, waarom moest ik dat bijstellen?
Zijn de injectoren wel helemaal gezond? Als de injectoren verstopt raken kan het zo zijn dat het mengsel arm is terwijl de ecu en alle sensoren wel goed werken?

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-11-2012 14:02 #120255 door Rob Spoon
De AAV klep (extra lucht bij koude start) kan meestal gereviseerd worden, heb ik een adres voor. Als de koude start injector niets doet: testen op 12V. Blaas er wat benzine door, al schakelend. Met een beetje goeie wil komt hij los.
NB! de andere injectoren doen het op 3V. Van 12V gaan ze dood.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD