Olie in luchtfilter via vulstop motorolie

  • Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-06-2012 16:02 #115208 door Raf Soef
Vorige week een B18A in m'n Amazon gelegd ter vervanging van een tot op de draad versleten B20A blok. De B18 is ook niet meer nieuw, maar zal het voorlopig moeten doen in afwachting van de revisie van de B20. Compressie is gemeten op 9-9.5 bar over alle 4 cilinders, op zich niet erg hoog maar volgens mij nog wel doenbaar om enkele maanden mee te rijden. De motor loopt erg soepel, tot er gisteren een probleem optrad. Tijdens het rijden op LPG begon de motor wat te stotteren en geraakte niet meer op vol vermogen. Even de motor stilgelegd en alles nagekeken, niets te zien tot het luchtfilter open ging. Ik heb zo'n rechthoekig plastic luchtfilter en het bakje lag aan de onderkant helemaal vol met motorolie, ongeveer zo'n 10 cl. Dit verklaart dan ook waarom je duidelijk kan ruiken aan de uitlaat dat de motor olie verbrandt. Het liep ei zo na aan de carburateur in. De olie komt duidelijk vanuit de slang die van de olievulstop naar de luchtfilter gaat. De slangen zijn volgens mij correct aangesloten, zijnde van vuldop motorolie naar luchtfilter, en van carterontluchting naar inlaatspruitstuk. For what it's worth, de koppakking is waarschijnlijk nog in goede staat, geen mayonaise op de olievuldop en geen verkleuring van het roze koelwater.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2012 08:44 #115234 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Olie in luchtfilter via vulstop motorolie
Beste Raf,

De slangen zitten precies verkeerd om! Zo trek je een verkeerd vacuum.

De slang van olievuldop --> Inlaatspruitstuk
De slang van eitje, carterontluchting --> luchtfilter.

Ik verwacht dat dit een heel eind helpt! Overigens is 9bar compressie niet zo heel erg slecht. Zo'n B18 kan dan nog vele duizenden km's zijn werk doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-06-2012 17:28 #115248 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Olie in luchtfilter via vulstop motorolie
Boele, wat jij zegt is de B20 uitvoering, de B18 uitvoering is anders en is correct aangesloten door Raf.zie Haynes boek pag.65

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-06-2012 17:43 #115249 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Olie in luchtfilter via vulstop motorolie
Inderdaad, op m'n B20 zaten de slangen net andersom maar voor de B18 zou het moeten zijn zoals het nu is aangesloten. Misschien moet ik het eitje eens demonteren om te zien of daar nergens een obstructie in zit? Van wat ik mij herinner leek het nochtans te werken, maar de druk die uit de motorolievuldop komt is veel groter dan die uit de carterontluchting, wat helemaal niet zou mogen zijn. Bij een B18 zou de motorolievuldop lucht moeten zuigen in plaats van blazen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2012 20:54 #115254 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Olie in luchtfilter via vulstop motorolie
Bij mijn vorige b18 (en overigens nu bij mijn b20) ging de carterventilatie naar de straat (open verbinding vanaf het eitje naar de grond) en de olievuldop is van het type met een staalwollen vulling en verder dus geen slangen naar de carb. of spruitstuk. Misschien een idee om het op deze manier te doen??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-06-2012 21:57 #115256 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Olie in luchtfilter via vulstop motorolie
Klopt Jeroen, is de vroege uitvoering van de B18, zit ook zo op mijn B18.
Hoort zeker niet op een b20, maar kan natuurlijk wel.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-06-2012 23:49 #115263 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Olie in luchtfilter via vulstop motorolie
De dop gewoon open laten lijkt me geen optie, dan hangt weldra alles onder de motorkap vol olie. Ik heb het eitje gedemonteerd en er zat helemaal geen vuil in. Ook het tussenstukje op de slang dat ervoor zorgt dat er alleen lucht uit kan en niet in, werkt zoals het hoort. Ik heb voorlopig de carterontluchting met het spruitstuk verbonden gelaten, en de slang van de olievuldop naar de luchtfilter heb ik in een blikje gestoken. Gat in de luchtfilter dichtgemaakt met een kort stukje slang met een dikke bout erin. Zo blijft het luchtfilter tenminste proper en dan kan ik eens zien hoeveel olie hij werkelijk uitspuugt. Toch blijft het mij een mysterie waarom dit gebeurt, compressie zit wel ok, kleppen zijn net gesteld, carterontluchting werkt goed, en toch blijft ie olie spugen langs de olievuldop. Ik heb ook even mijn hand boven het gat in het kleppendeksel gehouden, bij lage toeren voel je een vibratie (zoals het hoort), bij hogere toeren begint ie volop te blazen en zit er in de nevel veel olie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-06-2012 08:26 #115269 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Olie in luchtfilter via vulstop motorolie

"Raf Soef" schreef:
De dop gewoon open laten lijkt me geen optie, dan hangt weldra alles onder de motorkap vol olie. Ik heb het eitje gedemonteerd en er zat helemaal geen vuil in. Ook het tussenstukje op de slang dat ervoor zorgt dat er alleen lucht uit kan en niet in, werkt zoals het hoort. Ik heb voorlopig de carterontluchting met het spruitstuk verbonden gelaten, en de slang van de olievuldop naar de luchtfilter heb ik in een blikje gestoken. Gat in de luchtfilter dichtgemaakt met een kort stukje slang met een dikke bout erin. Zo blijft het luchtfilter tenminste proper en dan kan ik eens zien hoeveel olie hij werkelijk uitspuugt. Toch blijft het mij een mysterie waarom dit gebeurt, compressie zit wel ok, kleppen zijn net gesteld, carterontluchting werkt goed, en toch blijft ie olie spugen langs de olievuldop. Ik heb ook even mijn hand boven het gat in het kleppendeksel gehouden, bij lage toeren voel je een vibratie (zoals het hoort), bij hogere toeren begint ie volop te blazen en zit er in de nevel veel olie.


Het is niet de bedoeling de olievuldop weg te laten maar een type met staalwol te plaatsen. Overigens lijkt het mij voor het mengsel beter als er geen oliedampen zich vermengen met de brandstof, volgens mij is volvo op het gesloten carterventilatiesysteem overgestapt om milieuredenen niet om een betere werking.

Ik ben benieuwd hoeveel olie je in het blikje gaat vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD