Olie in luchtfilter via vulstop motorolie
- Raf Soef
- Senior lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
De slangen zitten precies verkeerd om! Zo trek je een verkeerd vacuum.
De slang van olievuldop --> Inlaatspruitstuk
De slang van eitje, carterontluchting --> luchtfilter.
Ik verwacht dat dit een heel eind helpt! Overigens is 9bar compressie niet zo heel erg slecht. Zo'n B18 kan dan nog vele duizenden km's zijn werk doen.
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- Raf Soef
- Senior lid
-
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Hoort zeker niet op een b20, maar kan natuurlijk wel.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- Raf Soef
- Senior lid
-
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Raf Soef" schreef:
De dop gewoon open laten lijkt me geen optie, dan hangt weldra alles onder de motorkap vol olie. Ik heb het eitje gedemonteerd en er zat helemaal geen vuil in. Ook het tussenstukje op de slang dat ervoor zorgt dat er alleen lucht uit kan en niet in, werkt zoals het hoort. Ik heb voorlopig de carterontluchting met het spruitstuk verbonden gelaten, en de slang van de olievuldop naar de luchtfilter heb ik in een blikje gestoken. Gat in de luchtfilter dichtgemaakt met een kort stukje slang met een dikke bout erin. Zo blijft het luchtfilter tenminste proper en dan kan ik eens zien hoeveel olie hij werkelijk uitspuugt. Toch blijft het mij een mysterie waarom dit gebeurt, compressie zit wel ok, kleppen zijn net gesteld, carterontluchting werkt goed, en toch blijft ie olie spugen langs de olievuldop. Ik heb ook even mijn hand boven het gat in het kleppendeksel gehouden, bij lage toeren voel je een vibratie (zoals het hoort), bij hogere toeren begint ie volop te blazen en zit er in de nevel veel olie.
Het is niet de bedoeling de olievuldop weg te laten maar een type met staalwol te plaatsen. Overigens lijkt het mij voor het mengsel beter als er geen oliedampen zich vermengen met de brandstof, volgens mij is volvo op het gesloten carterventilatiesysteem overgestapt om milieuredenen niet om een betere werking.
Ik ben benieuwd hoeveel olie je in het blikje gaat vinden.