ter info over 123LPG kraan

• Davy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-06-2012 19:55 #115275 door Davy Rutten
Beantwoord door Davy Rutten in topic ter info over 123LPG kraan
Vandaag heb ik de verdamper verder open gezet, ik heb beide schroefjes geprobeert,
Het mengsel verrijkt (stationair) tot 0,8 aan de hand van een 4gas tester.
En dit doet niks aan het probleem.
Wat ik ook raar vond, is dat na het opendraaien van de verdamper, ik de default waarde liet dalen (om de geurhinder voor mijn achtervolgers binnen de perken te houden). Maar het wijzigen van de default waarde verandert niks aan de mengselverhouding op stationair toerental.

Ik heb ook nog een ander mengstuk geprobeert, maar daar liep hij nog slechter mee.

Ik weet het niet meer, ik weet alleen dat het levensgevaarlijk is om zo verder te rijden. Als je bij constante lage snelheden rijdt, en het mengsel wordt armer, hij gewoon inhoudt en na verloop van tijd stilvalt. Meestal op vervelende plekken op de weg.
Als je dan terug start, doet hij het weer even.
Volgens mij kan het alleen aan de klep zelf liggen...
Ik kan geen logische verklaring vinden waarom het mengsel armer kan worden bij gelijke snelheden en belastingen.
De enige reden volgens mij is dat de klep niet zover opent als ze zou moeten open gaan...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-06-2012 21:28 #115276 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic ter info over 123LPG kraan
Wat is die 0,8? Als het goed is, hoef je niet aan de default waarde te veranderen om de labda waarde goed te krijgen. Dat hoort de klep te doen. Waar heb je de klep gekocht? Misschien kunnen zij je verder helpen. Die 4gas tester, heb je vast niet zelf staan. Kunnen zij je niet assisteren?
Als de LPG installatie met een gewone smoorschroef in de leiding tussen verdamper en carburateur goed is afgesteld, kan de 123 klep er zo tussen geplaatst worden. Die doet immers in principe hetzelfde, alleen wat nauwkeuriger.
Als je installatie niet goed is afgesteld, wordt het wat lastiger...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Davy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-06-2012 23:08 #115277 door Davy Rutten
Beantwoord door Davy Rutten in topic ter info over 123LPG kraan
Stationair staat hij nu op lambda 0,8. Veel te rijk dus.
Het wijzigen van de default waarde heeft hier geen invloed op bij mij.
Ik heb de klep gekocht bij scandcar, ik kan ze van de week wel eens contacteren.

Ik ga morgen de klep ertussen uithalen, en er terug een gewone smoorklep tussen zetten.
Dan kan ik zien of hij het dan ook heeft. Voordat ik de 123 erin zette ging hij gelijk een klok en was hij perfect afgesteld.
Maar de eerste weken met de 123 ging hij ook goed...
Als hij het met de smoorklep wel goed doet, moet het iets 123 gerelateerd zijn...

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-06-2012 23:59 #115280 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic ter info over 123LPG kraan
Lambda van 0.8 of 0.8 volt?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-07-2012 07:35 #115281 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic ter info over 123LPG kraan
Stationair 0,8V voor de labda waarde is inderdaad wat hoog. Maar als het rijden verder OK is, zou ik daar tevreden mee zijn.
Je default doet alleen ter zake voor starten. Dat is een 'ruststand' tot de klep wakker (sensor warm) wordt, of door wat voor ook reden even niet werkt. Zal in de buurt van de 60% moeten staan denk ik. Met die vaste instelling moet de motor behoorlijk kunnen lopen.
Vol vermogen bepaalt vervolgens je maximum instelling. Zoals je al gemerkt hebt, deze moet je niet te hoog zetten, want de klep schiet naar max als je veel gas geeft. En gaat dan langzaam terugregelen.
Controleer je stekkerverbindingen nog een keer.

Het kan natuurlijk ook aan je verdamper liggen. Hoe oud is die?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD