- Berichten: 10
starten met warme motor
- Gerard van Hal (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2012 08:46 #113840
door Gerard van Hal (GAST)
starten met warme motor is gemaakt door Gerard van Hal (GAST)
Sinds enkele maanden rijd ik met een 164E (benzine/lpg). Als de motor koud is start de auto goed (op benzine). Na een tijdje rijden en na het uitzetten van de motor wil de auto niet starten, heel vervelend als je bij b.v. een tankstation staat.
Of ik nu op lpg of benzine wil starten maakt niet uit, bij benzine slaat de motor heel even aan, maar slaat direct weer af.
Als ik een kwartiertje wacht wil de auto meestal wel weer starten, benzine of lpg maakt niet uit.
Het lijkt erop als de motor goed warm is dat hij bij het starten geen of te weinig brandstof krijgt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ??
Of ik nu op lpg of benzine wil starten maakt niet uit, bij benzine slaat de motor heel even aan, maar slaat direct weer af.
Als ik een kwartiertje wacht wil de auto meestal wel weer starten, benzine of lpg maakt niet uit.
Het lijkt erop als de motor goed warm is dat hij bij het starten geen of te weinig brandstof krijgt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
21-05-2012 09:11 #113843
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic starten met warme motor
De bobine zou ook een verdachte componenet kunnen zijn,
Een bobine die warm is, geeft een kleinere vonk dan een koude bobine.
Probeer dus eens even een andere bobine.
PS: Staat je ontsteking goed afgesteld; afstand contactpunten, ontstekingstijdstip.
En is de rest van je ontstekingsinstallatie wel in orde? (condansator, rotor, verdele, en bougiekabels)
Een bobine die warm is, geeft een kleinere vonk dan een koude bobine.
Probeer dus eens even een andere bobine.
PS: Staat je ontsteking goed afgesteld; afstand contactpunten, ontstekingstijdstip.
En is de rest van je ontstekingsinstallatie wel in orde? (condansator, rotor, verdele, en bougiekabels)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
21-05-2012 11:28 #113849
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic starten met warme motor
Zelfde gehad met de Volvo 145 (met B18 motor). Startte erg moeilijk/helemaal niet als de motor warm was, koud geen enkel probleem. Erg lastig want de auto had ook steeds vaker de neiging af te slaan bij het optrekken vanuit stilstand. Spannend op kruispunten..
Na het vervangen van bougies/bougiekabels/rotor/contactpuntjes/condensator/verdelerkap was het probleem verdwenen.
Na het vervangen van bougies/bougiekabels/rotor/contactpuntjes/condensator/verdelerkap was het probleem verdwenen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-05-2012 12:31 #113967
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic starten met warme motor
Maar vroeger werd door de dealert het advies te geven om bijvoorbeeld na het tanken de auto te starten met volgas. Dit geldt uiteraard alleen voor de carburateur versies, het is een beetje een eigenschap van vooral de Strombergs.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 392
24-05-2012 16:33 #113971
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic starten met warme motor
Gerard, Je zegt ik start op benzine en als de motor warm is en wordt uigezet slaat de motor niet meer aan, na een enige tijd wachten (afkoelen) slaat de motor weer aan.
Eerst wil ik vragen of je altijd op benzine start en daarna,na bv 100 meter, wordt er overgeschakeld op LPG. Dat betekend dat je altijd start op benzine bij koude en warme motor, ook al staat de schakelaar op LPG.
Dan is waarschijnlijk je "Thermal time switch" defect, deze stuurt de koud start injector aan. Als deze defect is blijft deze sensor de koud start injector aan sturen met als gevolg teveel benzine en dus niet aanslaan. Deze sensor vervangen ( als ze noch te koop zijn??) en het probleem is opgelost. Je kunt het ook uitproberen door bij warme motor de stekker van de koude start injector te halen en dan te starten.
suc6
Eerst wil ik vragen of je altijd op benzine start en daarna,na bv 100 meter, wordt er overgeschakeld op LPG. Dat betekend dat je altijd start op benzine bij koude en warme motor, ook al staat de schakelaar op LPG.
Dan is waarschijnlijk je "Thermal time switch" defect, deze stuurt de koud start injector aan. Als deze defect is blijft deze sensor de koud start injector aan sturen met als gevolg teveel benzine en dus niet aanslaan. Deze sensor vervangen ( als ze noch te koop zijn??) en het probleem is opgelost. Je kunt het ook uitproberen door bij warme motor de stekker van de koude start injector te halen en dan te starten.
suc6
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-05-2012 17:50 #113997
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic starten met warme motor
Wanneer is de wagen voor het laatst afgesteld, wat is toestand bougies, injectoren, smoorklep, punten etc.
Wij stellen altijd eerst af op benzine, overigens wat tank je 95 of 98 octaaan ?
Daarna ook de LPG instalatie, jaarlijks hebben we in Arnhem ook afstel injectie met doormeten alle delen systeem.
123 ignition ?
Dergelijke systemen zijn zeer vergeeflijkmaar als er problemen zijn is het bij A beginnen de methode die het meest oplevert
Hoor het wel
Wij stellen altijd eerst af op benzine, overigens wat tank je 95 of 98 octaaan ?
Daarna ook de LPG instalatie, jaarlijks hebben we in Arnhem ook afstel injectie met doormeten alle delen systeem.
123 ignition ?
Dergelijke systemen zijn zeer vergeeflijkmaar als er problemen zijn is het bij A beginnen de methode die het meest oplevert
Hoor het wel
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





