Zenith en benzine

• Marcel van den Berg
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-04-2012 15:47 #112814 door Marcel van den Berg
Zenith en benzine is gemaakt door Marcel van den Berg
Hallo,

In verband met een ophanden zijnde bedevaart naar het LPG-loze Zweden ben ik in gevecht geraakt met mijn carburateur.
Ik weet al jaren dat hij slecht loopt op benzine en in stationair helemaal niets doet. Ik kan hem op benzine alleen aan de gang houden door de aanslagschroef van de gasstang erg ver uit te draaien. Echter koud starten op benzine blijft lastig tot onmogelijk. Ik heb inmiddels alle pakkingen vervangen en daarmee de valselucht aanzuig tot een minimum gereduceerd. Ook heb ik het luchtfilter en het membraam vervangen en heb ik alle kanaaltjes doorgeprikt en geblazen. Ik heb ook de benzine aanvoer gecontroleerd en de vlotter+afsluiter lijken goed te functioneren. Tot nog toe zonder bevredigend resultaat.
Ik had al eens opgemerkt dat er in de zijkant van de valbuis, gelijk boven de plek waar de gasstang aan de carburateur vastzit, een gat zit. Door dit gat kijk je zo de carburateur in. In het Haynesboek zag ik dat daar een schroef in hoort te zitten, the Venturi Lock screw.

Kan het ontbreken van deze schroef de oorzaak zijn van mijn probleem? Is dit een eenvoudige bout of iets speciaals? En heeft het terugplaatsen van deze schroef effect op het lopen op LPG? De motor loopt nu op LPG als een zonnetje.
Ik heb al eens het gat ofgesloten met een vinger, maar dat maakte niets uit.

Er staat in het forum al erg veel geschreven over carburateurs, maar ik heb er geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.
Wie weet het wel?

Groet, Marcel van den Berg

Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-04-2012 16:09 #112815 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Zenith en benzine
Hallo
Zit er niet toevallig heel oude benzine in je tank want dan slaat de motor ook heel moeilijk aan en stationair wil dan ook heel moeilijk
Gr, Ronald Zwerus

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2012 16:54 #112817 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Zenith en benzine
Vergeet niet dat er lpg te krijgen is in Denemarken. Ik heb trouwens alle Europese lpg stations in de tom tom gezet.
Ook die in Noorwegen/Zweden.
Kun je wat foto's plaatsen? ik weet niet wat je precies bedoeld met de Zenith en de venturi oid.
Je hebt een 164?
Uit je vorige berichten maak ik op dat je een Amazon hebt?

Amazon Combi '66

• Marcel van den Berg
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-04-2012 17:03 #112818 door Marcel van den Berg
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic Zenith en benzine
De benzine is vrij vers, euro 95.
In Denemarken tanken is lastig als je op de boot Kiel-Oslo en Goteborg-Kiel staat. Ik kan in Oslo nog LPG tanken, maar ik denk dat ik de reis Oslo Goteborg niet ga redden met +/- 30 liter LPG.

Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD