oude benzine

Lees meer
06-01-2012 09:35 #109470 door Rob Postema (GAST)
oude benzine is gemaakt door Rob Postema (GAST)
Ik heb een '65-er 122 op LPG en rijdt altijd op LPG, en in de tank zit nog een hoeveelheid benzine (10 liter of zo), die daar al heel lang in zit (jaren).
Nu wil ik binnenkort weer op benzine rijden, maar kan ik dan gewoon de tank weer volgooien met 98 en dan maar het best er van hopen of loop ik dan kans op verstoppingen.
Is het raadzaam er een flesje loodvervangen bij in te gooien, en een extra benzinefiltertje te monteren (zo één die tussen de benzineslang inkomt, vlak voor de pomp op het blok) of is het raadzamer de tank eerst leeg te halen.
Hoe haal je die het beste leeg trouwens? afzuigen? of is er een andere manier.
Als er bezinksel of andere rotzooi in de tank zit, haal je dat er met afzuigen ook niet allemaal uit lijkt mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2012 10:34 #109472 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic oude benzine
Ik zou een brandstoffiltertje monteren, de tank volgooien en dan maar gaan.
Als er dan veel troep in de tank zit heb je hooguit een nieuw filtertje nodig (dus bestel er 2, die dingen kosten niks) maar je loopt geen risico dat je carburateur vervuild raakt. Er is wel een aardige kans dat er ook in de carburateurs al jaren brandstof gestaan heeft, die kan daar de boel nu al vervuild hebben. Uitproberen lijkt me..

Loodvervanger lijkt me niet nodig (persoonlijke mening)

Leegmaken van de tank helpt inderdaad niet echt om de tank schoon te maken; de troep blijft (grotendeels) onderin liggen.
De tank krijg je leeg door een slang in de vulopening te duwen en dan aan te zuigen (evt. met een grote injectiespuit om je longen te sparen)
Ook zit er midden onder je benzinetank een plug, als die los wil kun je die ook gebruiken om de tank leeg te laten lopen. Zat bij mij compleet vast, dus heb ik maar dicht laten zitten.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2012 10:56 #109474 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic oude benzine
Anders haal de vlotter eens uit de tank en kijk er eens in, donkerder verkleurde benzine is niet automatisch een probleem (ik heb eens een 5 tot 10 jaar staande auto met alleen de oude benzine die erin zat gestart en hij liep er gewoon goed op, bij moderne benzine met ethanol erin een groter probleem). Als je verontrustende drab en/of roest ziet zou ik de de tank leeg en schoon maken en dit niet proberen met benzinefiltertjes op te lossen. Een benzinefiltertje moet naar mijn mening altijd geplaatst worden, soms krijg je rommel in de tank samen met de benzine van het tankstation geleverd (ik heb een tankstation gekend dat ongewild zand meeleverde).
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2012 13:00 #109477 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic oude benzine
Als er al jaren maar een paar liter in de tank zit, dan denk ik dat je inmiddels een hoop roest in jet tank hebt zitten. Lijtk me het beste om eerst je tank schoon te maken en te ontroesten / coaten, hier zijn speciale middeltjes voor. Daarna met nieuwe benzine, een nieuw filtertje in de leiding en een schoongemaakte carburateur aan de slag. Kans is echter groot dat ej je carburateur moet reviseren, In geval van een Stromberg of SU zal je wel nieuwe naalden nodig hebben.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2012 16:37 #109484 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic oude benzine
Als de wagen lang niet op benzine heeft gelopen, dan zal deze mogelijk zijn vergummied, dat houdt in uitelkaar gevallen, verdampt en dus kan veel verstopt zitten.
Derhalve zou ik alkles schoonmaken en je naald van je carb verwisselen, zal waarschijlijk door de lpg stroom versleten zijn.

Tank kan inderdaad behoorlijk verroest zijn.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2012 10:07 #109544 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic oude benzine
Ik zou de benzine gewoon even aftappen.
Zo klaar middels aftapboutje on in tank. Met oude benzine proberen eventueel iets te spoelen en er nwe 98 ingooien. Oude benzine dikt n.l. in (de vluchtige stoofen zijn weg) en vervuilt de carb snel. Ook een gemonteerd filtertje helpt wel, maar misschien kort. Aftappen is in mijn ogen sneltse weg. Oude benzine bijt nogal op je huid dus ik zou even een set handschoenen meenemen bij de pomp. (die plastieke) succes

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-01-2012 23:51 #109593 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic oude benzine
Handige tip voor mensen en erik ;) die hun tank leeg willen zuigen zonder te proeven hoe brandstof smaakt.

Gewoon een slang erin doen, en met perslucht, haaks, langs de slangopening blazen.
Hierdoor creër je een vacuüm in de slang en gaat hij benzine aanzuigen. Geeft in het begin een klein beetje rotzooi, maar daarna blijft het mooi lopen. (mits de uitgang lager is gelegen dan de ingang ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2012 09:11 #109596 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic oude benzine

"Ronald Damme" schreef:
Handige tip voor mensen en erik ;) die hun tank leeg willen zuigen zonder te proeven hoe brandstof smaakt.


Dit vat ik maar op als een compliment :mrgreen:

"Ronald Damme" schreef:

Gewoon een slang erin doen, en met perslucht, haaks, langs de slangopening blazen.
Hierdoor creër je een vacuüm in de slang en gaat hij benzine aanzuigen. Geeft in het begin een klein beetje rotzooi, maar daarna blijft het mooi lopen. (mits de uitgang lager is gelegen dan de ingang ;) )


Leuke tip, alleen moet ik dan eerst een compressor aanschaffen. Dan is een grote injectiespuit die ik toevallig in de werkplaats vond een goedkopere oplossing. O ja, nog een tip: geen tuinslang gebruiken, dat rubber kan niet tegen benzine... (dan krijg je fijne korrels plastic door je benzine)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2012 09:54 #109598 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic oude benzine
Of gewoon een stof-/water-/alleszuiger gebruiken, zoals deze Belg. . :lol:

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2012 23:54 #109632 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic oude benzine
Als je de aftapplug van de benzinetank niet los krijgt ? dan kan je de benzineleiding loskoppelen aan de uitgang van de benzinepomp, dan op de uitgang een langere benzineleiding aansluiten met een filter tussen die je dan in een benzinekan steekt, dan de motor laten draaien op lpg tot de benzinebak leeg is, zo zal je ook al zien in het filter die er tussen zit ,of er veel troep in de de bak zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.