Dubbele solex carbuareur

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 15:25 #108113 door Lars Rengersen
Dubbele solex carbuareur is gemaakt door Lars Rengersen
Mijn Amazon liep stationair slecht, zowel op LPG als benzine. Na alle ontstekingsdelen vervangen te hebben was valse lucht de laatste verdachte. Na het demonteren van het spruitstuk bleek die inderdaad op een aantal plekken slecht.
Nu dat er toch af ligt, wil ik wellicht van de gelegenheid gebruik maken om de dubbele solexen die ik nog heb liggen te monteren.


( foto volledige grootte )

Nu heb ik een aantal vragen:
- Moet dat rubberen tussenstukje tussen de carbs en de spruitstukken? (ik moet namelijk ook nog mengstukken kwijt)
- Waar plaatst men dan doorgaans de verdamper?
- Kan de reguliere mechanische brandstofpomp de toevoer aan of moet ik upgraden naar een elektrische?
- Indien mechanisch, moet ik er dan nog een drukregelaar tussen zetten?

Alvast bedankt,
Er komen vast nog wel meer vragen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 16:18 #108115 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dubbele solex carbuareur
hallo Lars.
de rubbers tussen de spruitstukken en carburateurs vangen de motortrillingen op en voorkomen een teveel aan warmte-overdracht.
zo te zien is er nog genoeg plaats voor de gas-mengstukken.
overigens heb je mooie inlaat/luchtfilter -bochten ,, alfa??.
ik denk dat je verdamper daar wel goed zit , mocht je hem gaan verplaatsen is het belangrijk het traject verdamper-gas-mengstukken zo kort mogelijk te houden.
verder heb je een verdamper nodig met een dubbele uitgang-aansluiting en met voldoende capaciteit (omvlr90e).
verder is het van belang de 2 aanvoer-gasslangen van gelijke diameter te nemen met zo weinig mogelijk bochten.
mochten er wel bochten zijn laat deze dan zo vloeiend en groot mogelijke hoek lopen.
e.e.a. om zoveel mogelijk weerstand en verschil in weerstand tussen de slangen onderling te voorkomen.

dit soort carburateurs draaien op een brandstofdruk van 30 milibar , solex , weber en dellorto.
dit betekent dat de volvo mechanische brandstofpomp teveel druk levert.
zonder drukregelaar geeft dat problemen in deellast.
ook hier moet je een compromis sluiten omdat als je de druk teveel verlaagd in vollast een te arm mengsel krijgt.
30 mbar is het uitgangspunt.
verder nog iets over luchtfilters.
voor de afstelling op lpg zal je ook een compromis moeten vinden wat betreft de luchtweerstand in de luchtfilters.
er zal een bepaalde lucht-weerstand moeten worden gecreeerd in het inlaat-traject.
om hem op lpg afgesteld te krijgen moet je dus de lucht gaan knijpen.
verder succes met dit project.


Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 18:40 #108121 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Dubbele solex carbuareur
Hoi Rene, bedankt voor je uitvoerige reactie!

De verdamper moet nog iets worden verplaatst om te zorgen dat de carburateurs er überhaupt passen.
Maar dan laat ik hem in elk geval in die hoek zitten. Of ik vervang hem als deze geen dubbele aansluiting heeft.

Verder heb ik al deze gasmengstukken


De set komt van een B20 blok dat in een ambulance heeft gezeten, ik meen een 145.
Die bochten wilde ik er juist afhalen. Leek me niet bevorderlijk voor de flow.
En dan in combinatie met deze K&N 45mm dunne luchtfilters


De druk wil ik dan gaan regelen met deze pressure regulator

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 19:54 #108125 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dubbele solex carbuareur
hoi Lars,,

de mengstukken en de drukregelaar ziet er goed uit.
zelf heb ik geen beste ervaring met de sportfilters op lpg.
op benzine perfect , op lpg te weinig luchtweerstand.
die inlaat-bochten zijn een ideale basis om een luchtfilterkast op te monteren.
die bochten , ik denk van een alfa romeo zijn zeldzaam.
ook kelken achter de mengstukken verbeterd de flow en de prestatie/verbruikscijfers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 20:21 #108127 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Dubbele solex carbuareur
Kijk, dan zijn mooie ervaringslessen!
Dan laat ik de bochten er juist op zitten omdat hij het ook op LPG goed moet doen.
In eerste instantie ga ik dan even kijken voor wat eenvoudige filters voor op de bochten en kan ik er daarna mooi nog een box op maken.

Wordt vervolgd! Eerst maar eens een afgebroken tapeind uit de kop peuteren. In het ergste geval moet die er ook af.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 20:41 #108132 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Dubbele solex carbuareur
Gaaf project, Lars!

Ik zou inderdaad een luchtfilterbox maken om filters heen zoals Rene dat heeft. Dan creeer je een goede zuigkracht wat je goed kan gebruiken op LPG!

Ben benieuwd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • gert van bergen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2011 21:37 #108287 door gert van bergen
Beantwoord door gert van bergen in topic Dubbele solex carbuareur
oei wat lees ik nu een brandstofdrukregelaar? wist niet dat dit nodig was
wat zou er kunnen gebeuren als je dit niet hebt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2011 17:14 #108313 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dubbele solex carbuareur
de constructie van de carburateurs/vlotters/sluiters is gemaakt voor een werkdruk van ongeveer 30 mbar.
bij een werkdruk die pakweg 1 bar is (wat de brandstofpomp levert) gaan de sluiters lekken.
de 1 meer dan de ander o.a. afhankelijk van slijtage.
gevolg verzuipen op 1, 2 .... of alle cilinders in meer of mindere mate en dus rot lopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Davy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-11-2011 20:17 #108320 door Davy Rutten
Beantwoord door Davy Rutten in topic Dubbele solex carbuareur
Mijn 1800 was voorzien van een orginele R-sport kit met ook een dubbele solex,
hij had echter geen elektrische benzinepomp, maar een mechanische.
Het is wel geen standaard pomp zoals op een gewone B20.
Volgens mij kan die geen constante druk leveren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD