dellorto problemen!!
- gert van bergen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2011 18:22 #106615
door gert van bergen
dellorto problemen!! is gemaakt door gert van bergen
beste,
heeft er iemand van jullie ervaring met dellorto's dhla 40 op een b20?
lukt me niet om de motor behoorlijk te laten draaien
zou graag weten welke sproeierbezetting het best zou passen voor een b20 met k nokkenas en een E cylinderkop?
alvast dank
gert
heeft er iemand van jullie ervaring met dellorto's dhla 40 op een b20?
lukt me niet om de motor behoorlijk te laten draaien
zou graag weten welke sproeierbezetting het best zou passen voor een b20 met k nokkenas en een E cylinderkop?
alvast dank
gert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-10-2011 20:05 #106619
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic dellorto problemen!!
dat is van een afstand moeilijk te bepalen 
wat is het probleem??
om te beginnen heb je een set nodig wat van een 1.8 of een 2.0 ltr afkomstig is , meestal komen deze carburateurs van een alfa romeo.
komt je set van een 1.3 of een 1.6 wordt het moeilijk.
tot zo"n 2500 tpm werkt de stationairsproeier , volgens de boeken moet deze zijn 55. e.e.a. is sterk afhankelijk van je luchtfilters , met open filters is dit bij mijn b20, 68. , met luchtfilterkast standaard dus 55.
voor de hoofdsproeier volgens de boeken , 145.
dit is bij mij 148. , hoofdsproeier begint te werken vanaf 2500-3000 tpm.
bij een te kleine stationairsproeiermaat gaat de motor kuchen , in het engels spitting. of rochelen.
bij een te grote stationairsproeier verzuipt de motor bij optrekken.
bij een te kleine hoofdsproeiermaat gaat de motor op toeren inhouden.
bij een te grote hoofdsproeiermaat gaat de motor op toeren verzuipen.
weke venturimaat heb je nu (doorlaatdiameter) hauptluftrichter , deze moet zijn 32-34 mm
zit er 30mm venturi in dan komen ze van een 1.3 of 1.6 motor.
wat is het probleem??
om te beginnen heb je een set nodig wat van een 1.8 of een 2.0 ltr afkomstig is , meestal komen deze carburateurs van een alfa romeo.
komt je set van een 1.3 of een 1.6 wordt het moeilijk.
tot zo"n 2500 tpm werkt de stationairsproeier , volgens de boeken moet deze zijn 55. e.e.a. is sterk afhankelijk van je luchtfilters , met open filters is dit bij mijn b20, 68. , met luchtfilterkast standaard dus 55.
voor de hoofdsproeier volgens de boeken , 145.
dit is bij mij 148. , hoofdsproeier begint te werken vanaf 2500-3000 tpm.
bij een te kleine stationairsproeiermaat gaat de motor kuchen , in het engels spitting. of rochelen.
bij een te grote stationairsproeier verzuipt de motor bij optrekken.
bij een te kleine hoofdsproeiermaat gaat de motor op toeren inhouden.
bij een te grote hoofdsproeiermaat gaat de motor op toeren verzuipen.
weke venturimaat heb je nu (doorlaatdiameter) hauptluftrichter , deze moet zijn 32-34 mm
zit er 30mm venturi in dan komen ze van een 1.3 of 1.6 motor.
- gert van bergen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2011 14:21 #106641
door gert van bergen
Beantwoord door gert van bergen in topic dellorto problemen!!
hey
alvast bedankt voor uw reactie
van stationairsproeier zit er nu een 55 in, met een 50 blijft hij stationair zelfs niet draaien
dacht een 60 te steken maar naar het schijnt is dit enorm?
van hoofdsproeiers heb ik al 145 en 150 geprobeerd maar dat heeft enkel zoals je al zegt pas bij hogere toeren een verschil
van remlucht zit er nu 210 in dat is dan naar wat ik hoor weer vrij hoog
heb k&n filters steken en geloof ne venturi van 32 maar kan ook 34 zijn ben ik nie zeker van
het probleem is vooral inderdaad kuchen maar ook backfires in de inlaat
van onsteking is alles in orde nieuwe bobine recente 123 delco nieuwe kabels nieuwe bougies
heb ook een lamp om af te stellen ter beschikking maar vroeger of later dan 12° maakt al geen verschil
ben er vrijwel zeker van dat het probleem toch in de carburatie zit..
gert
alvast bedankt voor uw reactie
van stationairsproeier zit er nu een 55 in, met een 50 blijft hij stationair zelfs niet draaien
dacht een 60 te steken maar naar het schijnt is dit enorm?
van hoofdsproeiers heb ik al 145 en 150 geprobeerd maar dat heeft enkel zoals je al zegt pas bij hogere toeren een verschil
van remlucht zit er nu 210 in dat is dan naar wat ik hoor weer vrij hoog
heb k&n filters steken en geloof ne venturi van 32 maar kan ook 34 zijn ben ik nie zeker van
het probleem is vooral inderdaad kuchen maar ook backfires in de inlaat
van onsteking is alles in orde nieuwe bobine recente 123 delco nieuwe kabels nieuwe bougies
heb ook een lamp om af te stellen ter beschikking maar vroeger of later dan 12° maakt al geen verschil
ben er vrijwel zeker van dat het probleem toch in de carburatie zit..
gert
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-10-2011 17:46 #106646
door Rene Brandt
dan zul je toch de stationairsproeiers moeten vergroten en dat komt door de k&n filters en hun lage luchtweerstand.
mijn inschatting is dat je uitkomt tussen 60-65.
ik rijd met 68 maar mijn b20 is meer aangepast.
mijn inschatting is dat je uitkomt tussen 60-65.
ik rijd met 68 maar mijn b20 is meer aangepast.
- gert van bergen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2011 21:28 #108285
door gert van bergen
beste,
heb vandaag nog eens aan de volvo gesleuteld
ondertussen zit ik al aan stationairsproeiers van 70, ben stelselmatig tot deze maat gekomen
door telkens de sproeiers te laten uitboren van 55 naar 60 van 60 naar 65 en nu dus 70?!!
de auto rijdt heel vlot, beter dan hij ooit heeft gereden met de su's! maar toch is het nog niet in orde;
moet de stationair stelschroeven nog bijna helemaal indraaien en de mengselschroeven helemaal uit om de motor stationair draaiend te houden
Ik merk ook dat ondanks het vacuum gelijk staat de ene carburateur minder meewerkt dan de andere,je merkt het duidelijk als je bougiekabel wegneemt dat bij cylinder 1en 2 de motor meer sputtert dan bij 3 en 4 hetzelfde effect heb ik bij het verander van mengselschroefstand...
Heb je ook een 123 ontsteking? en op welke stand heb je deze staan dan?
al bij al toch niet zo'n eenvoudige aanpassing maar wel heel leerrijk
dank voor jullie interesse en raad
gert
heb vandaag nog eens aan de volvo gesleuteld
ondertussen zit ik al aan stationairsproeiers van 70, ben stelselmatig tot deze maat gekomen
door telkens de sproeiers te laten uitboren van 55 naar 60 van 60 naar 65 en nu dus 70?!!
de auto rijdt heel vlot, beter dan hij ooit heeft gereden met de su's! maar toch is het nog niet in orde;
moet de stationair stelschroeven nog bijna helemaal indraaien en de mengselschroeven helemaal uit om de motor stationair draaiend te houden
Ik merk ook dat ondanks het vacuum gelijk staat de ene carburateur minder meewerkt dan de andere,je merkt het duidelijk als je bougiekabel wegneemt dat bij cylinder 1en 2 de motor meer sputtert dan bij 3 en 4 hetzelfde effect heb ik bij het verander van mengselschroefstand...
Heb je ook een 123 ontsteking? en op welke stand heb je deze staan dan?
al bij al toch niet zo'n eenvoudige aanpassing maar wel heel leerrijk
dank voor jullie interesse en raad
gert
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-11-2011 17:06 #108312
door Rene Brandt
een 123 ontsteking zet ik in dit geval op de b20 E curve , de snelste b20 uitvoering dus.
met de stationairsproeiers van 70 met K&N filters loopt hij nu dus goed , waarschijnlijk gaat dit zo niet meer lopen met een luchtfilterkast of luchtfilters met weerstand.
met de stationairsproeiers van 70 met K&N filters loopt hij nu dus goed , waarschijnlijk gaat dit zo niet meer lopen met een luchtfilterkast of luchtfilters met weerstand.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-11-2011 19:12 #108316
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic dellorto problemen!!
@Gert
Uit ervaring raad ik aan om naar een testbank te rijden en er de juiste sproeiers te laten in plaatsen. Het kost wel iets maar dan ben je zeker van een goede afstelling. Ik krijg nu de indruk dat het mengsel te rijk staat.
Uit ervaring raad ik aan om naar een testbank te rijden en er de juiste sproeiers te laten in plaatsen. Het kost wel iets maar dan ben je zeker van een goede afstelling. Ik krijg nu de indruk dat het mengsel te rijk staat.
- gert van bergen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2011 22:06 #108390
door gert van bergen
beste,
Dat is idd wel zo maar dan moet je wel een plaats vinden waar ze de verschillende sproeiers hebben liggen..
wat in het geval dellorto niet zo vanzelf sprekend is?
Noem het trots of ego maar wil het toch graag zelf voor elkaar krijgen, maar begrijp me niet verkeerd ben heel blij met jullie goede raad en ondervindingen!!!
heb zopas een rit van 150 km enkel gemaakt (is vlot verlopen
) en heb er de bougies eens uitgehad de electrodes zijn lichtbruin en het massapennetje metaalkleur; te arm dus... wel vreemd dat de rand van de bougie koolaanslag heeft?
ook ligt het verbruik toch wat hoog zo'n 1 op 8
welke maat van remlucht hebbben jullie zitten rij nu met 210 wat naar verluid wel veel is
gert
Dat is idd wel zo maar dan moet je wel een plaats vinden waar ze de verschillende sproeiers hebben liggen..
wat in het geval dellorto niet zo vanzelf sprekend is?
Noem het trots of ego maar wil het toch graag zelf voor elkaar krijgen, maar begrijp me niet verkeerd ben heel blij met jullie goede raad en ondervindingen!!!
heb zopas een rit van 150 km enkel gemaakt (is vlot verlopen
) en heb er de bougies eens uitgehad de electrodes zijn lichtbruin en het massapennetje metaalkleur; te arm dus... wel vreemd dat de rand van de bougie koolaanslag heeft?ook ligt het verbruik toch wat hoog zo'n 1 op 8
welke maat van remlucht hebbben jullie zitten rij nu met 210 wat naar verluid wel veel is
gert