- Berichten: 1287
Afslaan bij koppeling intrappen
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
Niet bij gewoon schakelen, want dan krijgt de motor niet de kans om naar 0 toeren terug te vallen, maar wel bij het naderen van een stoplicht of bij het verlaten van de snelweg.
Bij het verlaten van de snelweg is het niet zo'n ramp; de koppeling weer op laten komen zorgt er voor dat de motor weer op toeren komt en weer aan slaat. Voor 't stoplicht is minder handig: koppeling ingetrapt houden, remmen, en dan ook nog wat gas bijgeven om de motor draaiende te houden is lastig met slechts 2 voeten. Als ik 't toch voor elkaar heb om de motor draaiend te houden tot de auto stilstaat, dan blijft hij lopen, zonder gas bij te geven.
Het vreemde is dat het 'soms' gebeurt.. Op zowel benzine als LPG draait de motor als ie warm is zo'n 1100 toeren stationair. Ik heb het idee dat het afslaan vaker gebeurt als ik met wat hogere snelheid ineens de koppeling in trap, vaak samen met de rem. Het toerental valt dan 'sneller dan normaal' terug, heb ik het gevoel.
Kan iemand dit verklaren? (kleppen zijn van het weekend gesteld, leek iets te helpen. Complete ontsteking is 4000km geleden vervangen; toen ook de timing goed gezet. Carbs lijken goed vast te zitten)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
De B18 van de combi draait rond de 700-750rpm. Ik rem altijd af op de motor, ook bij een snelweg. Trap pas mijn koppeling helemaal in als hij in zn twee staat (30kmh.)
Ik zou het advies van Dhr de Boer opvolgen, of gewoon meer afremmen op de motor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Meer afremmen op de motor of een andere luchtinlaat op de carbs maken werkt wel, maar ik zou liever de echte oorzaak oplossen. Of is dit volkomen normaal en hebben alle B18's/B20's hier last van, dat lijkt me toch niet?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
Mijn advies is dan ook om eerste maar eens met behulp ven een spuitbus remmenreiniger op zoek te gaan of (en waar) er valse lucht getrokken wordt.
Bekende plaatsen zijn: gasklepas, carburateurvoet pakking en pakking tussen spruitstuk en cilinderkop.
Zorg wel dat het blok door en door warm is; kan zomaar zijn dat bij een half warm blok het verschijnsel zich niet voor doet, maar wel als de boel bloedheet is (opwarmen en krom trekken van het spruitstuk).
Het feit dat je je blok op 1100 toeren stationair hebt staan geeft eigenlijk al aan dat er iets fundamenteels fout is aan de ademhaling. 900rpm is een mooie waarde voor onze B18 / B20 motoren; daaronder gaan ze vaak wat onregelmatiger lopen.
Succes
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
Verder is het niet duidelijk of je dit altijd al hebt gehad, of dat het later ontstaan is.
Ow, en ik weet niet of er een link te leggen zou zijn, maar heb je een rembekrachtiger? Wellicht gebeurd er iets geks met het vacuum.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Tijdens vakantie (een paar honderd km terug) heb ik hier helemaal geen last mee gehad. In de tussentijd heb ik aan de motor of de afstelling ervan niks veranderd. Alleen laatst wat olie bijgevuld en kleppen gesteld, maar daarvoor had ik dit probleem dus al.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thomas Klimp (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 91
Ik heb vorige week mijn spruitstuk laten vlakken en mijn carburateur laten reviseren, voor dit alles werd gedaan had ik nooit last van een afslaande motor, terwijl hij wel valse lucht had.
En heb nu bij het rijden op benzine hetzelfde probleem als Erik, heb het nu drie keer gehad, een keer op een 80 weg, zonder aanleiding, een keer toen ik voor een stoplicht aan kwam rijden (50) en moest remmen en zojuist toen ik van een hoge snelheid begon te remmen. Hoe is dit op te lossen, aangezien het me sterk lijkt dat er sprake is van valse lucht.
Mvg, Thomas Klimp
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Het wil wel dat wanneer alles warm is dat er nog rek in het aantrekken zit, dus dat alles niet goed vast zit.
Wat ook wel eens mis wil gaan is de aanzuiging van je dop van je kleppendeksel die eens weghalen en dichtmaken bij de dop en het spruitstuk.
Carterontluchting ook even afkoppellen en naar buiten brengen.
En dan de motor weer op temp rijden en kijken of het zich nog voordoet.
Hoe is het olieverbruik van de motor? Een hoop onderdruk kan dit probleem ook veroorzaken.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.