Afslaan bij koppeling intrappen

Lees meer
26-09-2011 09:20 #106279 door Erik Ciesluk
Afslaan bij koppeling intrappen is gemaakt door Erik Ciesluk
Zowel op benzine als op LPG heeft m'n Amazon soms de slechte gewoonte om af te slaan als ik de koppeling in trap.
Niet bij gewoon schakelen, want dan krijgt de motor niet de kans om naar 0 toeren terug te vallen, maar wel bij het naderen van een stoplicht of bij het verlaten van de snelweg.

Bij het verlaten van de snelweg is het niet zo'n ramp; de koppeling weer op laten komen zorgt er voor dat de motor weer op toeren komt en weer aan slaat. Voor 't stoplicht is minder handig: koppeling ingetrapt houden, remmen, en dan ook nog wat gas bijgeven om de motor draaiende te houden is lastig met slechts 2 voeten. Als ik 't toch voor elkaar heb om de motor draaiend te houden tot de auto stilstaat, dan blijft hij lopen, zonder gas bij te geven.

Het vreemde is dat het 'soms' gebeurt.. Op zowel benzine als LPG draait de motor als ie warm is zo'n 1100 toeren stationair. Ik heb het idee dat het afslaan vaker gebeurt als ik met wat hogere snelheid ineens de koppeling in trap, vaak samen met de rem. Het toerental valt dan 'sneller dan normaal' terug, heb ik het gevoel.

Kan iemand dit verklaren? (kleppen zijn van het weekend gesteld, leek iets te helpen. Complete ontsteking is 4000km geleden vervangen; toen ook de timing goed gezet. Carbs lijken goed vast te zitten)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2011 10:18 #106280 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Afslaan bij koppeling intrappen
Dit verschijnsel komt vrij vaak voor.Ik denk,dat het ontstaat,doordat ,wanneer je met vrij hoge snelheid je koppeling intrapt,er plotseling teveel lucht in luchtfilter komt door de rijwind.Hierdoor wordt het mengsel plotseling armer.Ik weet niet welk type carburateur je hebt,maar je kunt proberen wanneer er een flexibele luchtinlaat aan het filter zit deze inlaat zodanig te verbuigen,dat de rijwind er niet meteen in komt.Zit er geen slang op ,dan kun je die zelf aanbrengen.Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2011 11:35 #106281 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Afslaan bij koppeling intrappen
1100rpm stationair is wel erg hoog.

De B18 van de combi draait rond de 700-750rpm. Ik rem altijd af op de motor, ook bij een snelweg. Trap pas mijn koppeling helemaal in als hij in zn twee staat (30kmh.)

Ik zou het advies van Dhr de Boer opvolgen, of gewoon meer afremmen op de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2011 12:10 #106284 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Afslaan bij koppeling intrappen
Die hoge stationair instelling is omdat de choke op 't moment niet werkt (staat bovenaan de todo-list). Om de motor ook nog enigszins te laten lopen als hij nog koud is staat de boel nu wat hoger afgesteld.

Meer afremmen op de motor of een andere luchtinlaat op de carbs maken werkt wel, maar ik zou liever de echte oorzaak oplossen. Of is dit volkomen normaal en hebben alle B18's/B20's hier last van, dat lijkt me toch niet?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2011 12:16 #106285 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Afslaan bij koppeling intrappen
Dit verschijnsel doet mij denken aan valse lucht; zeker omdat je schrijft dat het erger lijkt te zijn als je de rem intrapt (dan wordt er een beetje lucht uit de rembekractiger getrokken)
Mijn advies is dan ook om eerste maar eens met behulp ven een spuitbus remmenreiniger op zoek te gaan of (en waar) er valse lucht getrokken wordt.
Bekende plaatsen zijn: gasklepas, carburateurvoet pakking en pakking tussen spruitstuk en cilinderkop.
Zorg wel dat het blok door en door warm is; kan zomaar zijn dat bij een half warm blok het verschijnsel zich niet voor doet, maar wel als de boel bloedheet is (opwarmen en krom trekken van het spruitstuk).

Het feit dat je je blok op 1100 toeren stationair hebt staan geeft eigenlijk al aan dat er iets fundamenteels fout is aan de ademhaling. 900rpm is een mooie waarde voor onze B18 / B20 motoren; daaronder gaan ze vaak wat onregelmatiger lopen.

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2011 13:28 #106288 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Afslaan bij koppeling intrappen
Klinkt aannemelijk, ik ga maar eens aan de slag met remmenreiniger. (En dan toch die choke maar eens repareren, zodat het stationair toerental weer omlaag kan)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
26-09-2011 15:17 #106290 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Afslaan bij koppeling intrappen
Ik heb een tijd geleden hetzelfde probleem gehad, is opgelost, maar eerlijk gezegd weet ik niet (meer) precies hoe. Ik heb indertijd de sludge uit mijn verdamper afgetapt, een beetje zitten pielen aan de afstelschroef op mijn verdamper en het ontstekingstijdstip beter afgesteld meen ik me te herinneren. Het leek toen te maken gehad te hebben met de LPG, en jij hebt ook problemen met benzine, dus ik weet niet of de oorzaak hetzelfde is geweest. Heb er in ieder geval helemaal geen last meer van. (Dubbele SU met K&N luchtfilters zonder fratsen)

Verder is het niet duidelijk of je dit altijd al hebt gehad, of dat het later ontstaan is.

Ow, en ik weet niet of er een link te leggen zou zijn, maar heb je een rembekrachtiger? Wellicht gebeurd er iets geks met het vacuum.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2011 16:10 #106291 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Afslaan bij koppeling intrappen
Rembekrachtiger heb ik ook, dus die wil ik ook eens afkoppelen (en dan vacuumaansluiting afdoppen) om te zien of dat verschil maakt.

Tijdens vakantie (een paar honderd km terug) heb ik hier helemaal geen last mee gehad. In de tussentijd heb ik aan de motor of de afstelling ervan niks veranderd. Alleen laatst wat olie bijgevuld en kleppen gesteld, maar daarvoor had ik dit probleem dus al.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Thomas Klimp (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
07-04-2013 22:02 #125833 door Thomas Klimp (GAST)
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic Afslaan bij koppeling intrappen
Ik wil dit draadje nog even oppakken want ik heb hier een variatie op.
Ik heb vorige week mijn spruitstuk laten vlakken en mijn carburateur laten reviseren, voor dit alles werd gedaan had ik nooit last van een afslaande motor, terwijl hij wel valse lucht had.
En heb nu bij het rijden op benzine hetzelfde probleem als Erik, heb het nu drie keer gehad, een keer op een 80 weg, zonder aanleiding, een keer toen ik voor een stoplicht aan kwam rijden (50) en moest remmen en zojuist toen ik van een hoge snelheid begon te remmen. Hoe is dit op te lossen, aangezien het me sterk lijkt dat er sprake is van valse lucht.

Mvg, Thomas Klimp

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2013 02:51 #125841 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afslaan bij koppeling intrappen
Beste Eric, de motor eens goed op temp rijden en dan alles carburator(s) spruitstuk eens goed vastdraaien (aantrekken).
Het wil wel dat wanneer alles warm is dat er nog rek in het aantrekken zit, dus dat alles niet goed vast zit.
Wat ook wel eens mis wil gaan is de aanzuiging van je dop van je kleppendeksel die eens weghalen en dichtmaken bij de dop en het spruitstuk.
Carterontluchting ook even afkoppellen en naar buiten brengen.
En dan de motor weer op temp rijden en kijken of het zich nog voordoet.
Hoe is het olieverbruik van de motor? Een hoop onderdruk kan dit probleem ook veroorzaken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.