B20 start (koud) erg moeizaam op benzine

• Lennart de Jong (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2011 23:09 #104361 door Lennart de Jong (GAST)
B20 start (koud) erg moeizaam op benzine is gemaakt door Lennart de Jong (GAST)
Beste allemaal,

Enige tijd geleden is er een andere (gebruikte) B20-motor in mijn Volvo Amazon gekomen. De motor loopt heel mooi, maar ik heb het volgende probleem: de motor start op benzine heel slecht. Ik moet wel vijf tot tien pogingen doen om te starten. En het wordt alleen maar erger. Of ik nu met of zonder gas start, met of zonder choke, het gaat heel moeizaam. De motor slaat steeds aan, maar tegelijkertijd weer af. Het klinkt alsof de motor verzuipt. Dit probleem doet zich overigens alleen voor als de motor koud is.

Daarnaast rijdt de auto wat schokkerig bij een constante snelheid. Dat doet hij zowel bij het rijden op benzine als op gas. Ik denk dat mijn verdamper zijn beste tijd heeft gehad, maar waardoor de auto schokkerig rijdt op benzine, is me een raadsel.

Goed om te weten: 123-ignition (staat goed afgesteld), gereviseerde carburateur (Stromberg, dacht ik), nieuwe bougies en bougiekabels.

Ik hoop dat jullie wat oplossingen of tips voor me hebben!
Bedankt voor het meedenken!

Lennart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-07-2011 12:10 #104368 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B20 start (koud) erg moeizaam op benzine
het lijkt op een valse lucht probleem.
is de gasklepas ook vervangen?
mogelijk spruitstukpakking lek of carburateurpakking.
het eerste waar ik aan denk is echter de gasklepas.
als het probleem op beide brandstoffen is is het dus niet de verdamper.

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2011 02:55 #104403 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic B20 start (koud) erg moeizaam op benzine
Is er alleen een andere motor ingezet of ook een andere carburateur en inlaatspruitstuk ?
zit het rubber van je carburateur goed gemonteerd dus valt ie netjes in de uitsparing en heb je idd zoals hierboven geschreven al gekeken op valse lucht en zijn de vacuumslangen goed aangesloten .

• Lennart de Jong (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2011 10:02 #104409 door Lennart de Jong (GAST)
Beantwoord door Lennart de Jong (GAST) in topic B20 start (koud) erg moeizaam op benzine
Bedankt voor de reacties.

Tegelijkertijd met de motor is er een andere (gereviseerde) carburateur in de auto gekomen. Het inlaatspruitstuk is hetzelfde gebleven.
Ik heb net even met remmenreiniger gecontroleerd of er ergens valse lucht aangezogen wordt, maar ik kan niets ontdekken. Misschien is er toch iets met de carburateur aan de hand...

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-07-2011 11:29 #104410 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20 start (koud) erg moeizaam op benzine
Als het een stromberg betreft, zou ik eens even het membraan controleren.
Misschien zit hij niet goed in het slotje of is gescheurd..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-07-2011 12:12 #104414 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20 start (koud) erg moeizaam op benzine
Zou het ook kunnen dat hij juist te weinig benzine krijgt?
Wellicht zit er een gaatje in je brandstofleiding (in het stuk tussen de tank en de pomp).
Dan zakt de benzine telkens helemaal weg en moet hij de benzine opnieuw vanuit de tank ophalen.
Ook zou dat kunnen verklaren waarom hij op benzine schokkerig loopt.

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-07-2011 13:32 #104417 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B20 start (koud) erg moeizaam op benzine
Wat niet helemaal begrijp aan je eerste post is het volgende:

Je schrijft dat de motor heel mooi loopt, maar je schrijft ook dat hij bij constante snelheid schokkerig loopt. Lijkt me wat tegenstrijdig.

Mensen (hier) hebben het vaker over een gereviseerde carburateur, maar het blijft altijd raadselachtig in hoeverre en door wie die revisie is gedaan.

Daarnaast is het niet duidelijk of je goed naar de afstelling van de carburateur hebt gekeken.

Hoe heb je de afstelling van de ontsteking gecontroleerd? Statisch of dynamisch?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Lennart de Jong (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2011 21:27 - 05-07-2011 21:53 #104424 door Lennart de Jong (GAST)
Beantwoord door Lennart de Jong (GAST) in topic B20 start (koud) erg moeizaam op benzine
Het betreft inderdaad een Stromberg carburateur. Deze gereviseerde carburateur komt bij Dries Bakkenes vandaan. In hoeverre hij gereviseerd is, weet ik niet. Ik zal dat navragen. Hij heeft overigens ook de afstellingen nagekeken.

Vandaag heb ik zo'n tweehonderd kilometer met de auto gereden (op benzine). Als de auto warm is, schokt hij niet meer. Het viel me op dat de motor bij het gebruik van de choke heel onregelmatig loopt. Als de motor eenmaal warmer is de choke niet meer nodig is, gaat de motor rustiger lopen.

Ik zal eens gaan controleren of er geen gaatje in de brandstofleiding zit.

PS. De auto rijdt bij een laag toerental wat schokkerig, of bij afnemende snelheid. (De motor blijft desondanks mooi lopen, als ik het goed heb...)
Laatst bewerkt 05-07-2011 21:53 door Lennart de Jong (GAST).

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2011 22:36 #104425 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic B20 start (koud) erg moeizaam op benzine
Zit er toevallig nog lucht in je koelsysteem of worden al je slangen mooi warm ?

• Lennart de Jong (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2011 23:26 #104428 door Lennart de Jong (GAST)
Er zit geen lucht meer in het koelsysteem...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD