Zenith VN34 en valse lucht

Lees meer
30-05-2011 15:39 #103345 door Gertjan Tillema
Zenith VN34 en valse lucht is gemaakt door Gertjan Tillema
Mijn Amazon uit 1960 met B16 en Zenith VN34 carburateur zuigt valse lucht aan langs de gashendel.
Pagina 8, onderdeel 12: throttle spindle, 71921
Nu vraag ik me af of ik aan een revisieset, zoals hie in de webshop te krijgen is, genoeg heb om mijn carburateur weer goed werkend te krijgen. Kan iemand bevestigen of die set voldoende is? Ik kan niet goed inschatten welk onderdeel nu precies de speling veroorzaakt: het 'huis' of de spindel en ik weet ook niet zeker of die spindel bij de revisieset zit. (Maar dat laatste is snel genoeg nagevraagd via de webshop natuurlijk).

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2011 17:13 #103353 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Zenith VN34 en valse lucht
zie ook topic motor bokt een beetje.
deze vraag is van een afstand niet te beantwoorden.
het geheel hangt af van de mate van slijtage/staat van de carburateur.
bij ernstige slijtage is ook het huis uitgesleten , dan wordt het een specialistische klus die o.a. bccp in Gramsbergen kan uitvoeren , dit staat waarschijnlijk niet in verhouding tot de prijs van een vervanger van 295 euro.
misschien valt het mee en ben je gered met een revisiesetje.
ik denk dat je hem het beste er af kan halen en vervolgens bij een van de bekende volvo onderdelen specialisten of het vod ter beoordeling aanbiedt om te kijken of het e.e.a. haalbaar is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Dick . Peters (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
30-05-2011 18:14 #103356 door Dick . Peters (GAST)
Beantwoord door Dick . Peters (GAST) in topic Zenith VN34 en valse lucht
Hallo Gertjan.
Ik heb al jaaaaren een B16 carburateur op de plank liggen.
Volgens mij in heel goede staat.
neem maar even contact op als er belangstelling is.
Groet Dick Peters Breda 06 33744015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2011 20:15 #103358 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Zenith VN34 en valse lucht
Bedankt voor de reacties!
Ik heb inmiddels met dhr Peters afgesproken zijn carburateur over te nemen, ik zal dan t.z.t. de oude wel eens meenemen naar een clubbijeenkomst om te kijken wat daar nog uit te halen is.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2011 10:31 #103673 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Zenith VN34 en valse lucht
Inmiddels zit de carburateur die ik gekocht heb van Dick in de auto, met nieuwe pakkingen en membraan. Helaas heeft ook die carburateur teveel speling op de gasklepas en is mijn probleem niet opgelost (al is het wel wat beter geworden).

Maar het heeft me wel de mogelijkheid gegeven om eens goed naar de oude te kijken en die wat schoon te maken. Nu blijken zowel de as als de bussen slijtage te vertonen (bussen zijn zichtbaar ovaal). En in een revisieset zitten vervangende bussen en een as. De grote vraag is nu alleen: hoe verbus ik die carburateur? Is daar handig gereedschap voor en kun je ze er dan gewoon uitpersen? Moet je de nieuwe bussen eerst nog in de olie mikken?

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-06-2011 10:45 #103674 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Zenith VN34 en valse lucht
Voor zover ik heb begrepen een redelijk specialistisch werkje wat je niet zomaar doet zonder een beetje ervaring en goede apparatuur. De gaten voor de bussen moeten wat worden opgeboord, en dit moet uiteraard nauwkeurig en vooral in 1 lijn gebeuren. Daarom ben ik vorige week een beetje gaan rondkijken voor het vervangen van de assen van 2 SU, en kwam ik tot het volgende:

BCCP: ruim 200 euro. Ik weet dat BCCP een van de grootste specialisten is op dit gebied in Nederland, maar deze prijs vond ik veel te hoog.

Ben Flierman van Tinus techniek: doet het voor rond de 140 euro, een redelijke prijs in mijn ogen.

Nou zijn dit prijzen voor twee assen op een andere carb, waarbij wel alle voorbereidende handelingen door mij gedaan zouden worden. Ik heb geen idee of voor een Zenith hetzelfde geld.

Ik zou als ik jou was Ben even een mail (of PB) sturen om te vragen wat de mogelijkheden zijn.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2011 11:24 #104135 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Zenith VN34 en valse lucht
Helaas geeft Ben Flierman aan niets meer te doen met deze carbs. En BCCP lijkt heel erg duur te zijn.
Ik wil best 300 euro aan een onderdeel uitgeven, het zint me alleen niet dat het om 1 zo'n stomme bus (oke: twee) gaat. Dat moet toch goedkoper kunnen?

Dan nog even wat andere dingetjes. Ik heb last van een oliedruklampje die bij stationair altijd brandt en ook als de olie warm is, vooral aan is. Zender is al vervangen, geen verschil. Olie is dik (20W50) met 5-in-1. Dat 5-in-1 maakte heel weinig verschil. Olieverbruik kan ik niet veel over zeggen, omdat ik niet veel kilometers maak, omdat ik steeds met de Volvo bezig ben. Maar in de 250 km die ik er mee gereden heb, heb ik geen merkbaar olieverbruik of blauwe wolken. Ook komen er keurig bolletjes olie op de tuimelaars te staan. Bougies zijn sinds de andere carb duidelijk zwarter dan eerder, maar de rijafstanden zijn ook steeds korter geweest. Het blok lijkt i.i.g. niet te warm te worden. Toch dieselt het blok na. Daarom maar eens een compressietest gedaan. Ik heb niet de indruk dat mijn startmotor (6v) helemaal 250 rpm kan halen, maar de waarden die ik met een blok dat redelijk op temperatuur is heb gemeten zijn (zonder/met paar drupjes olie):
1: 8,8 9,2
2: 9,2 9,4
3: 8,9 9,2
4: 9,1 9,6

Dat zijn volgens mij waarden die voor een B16 iets aan de lage kant zijn, maar nog geen revisie rechtvaardigen. En ook de lage oliedruk kan daar niet de oorzaak van zijn. (Mijn handboek zegt 9,5 tot 10,5, met max 10% afwijking) Dat nadieselen kan ook geen verbrande/gloeiende klep zijn, dan had ik lagere waarden op tenminste 1 cylinder verwacht.
Iemand een idee wat nu de beste aanpak is? Gewoon eens 150 km gaan rijden om de boel schoon te krijgen? Dat durf ik nu eigenlijk niet aan vanwege dat nadieselen en de oliedruk.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.