Dashpot SU-H6 carbs

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2011 11:34 #103329 door Erik Ciesluk
Dashpot SU-H6 carbs is gemaakt door Erik Ciesluk
Hoe zwaar moet de demper in een SU-H6 carb omhoog gaan?

Ik heb twee carbs opgeknapt/schoongemaakt/gesmeerd etc. en beide gevuld met de juiste olie. Eentje heb ik per ongeluk niet rechtop weggelegd en is dus gedeeltelijk weer leeg gelopen. :roll:

Als ik nu de demper met m'n vinger omhoog probeer te duwen, gaat er eentje heel simpel omhoog (met 'weinig' kracht til je de demper binnen een seconde helemaal omhoog) en de andere gaat erg zwaar omhoog (met dezelfde kracht duurt het zo'n 4 seconden voor de demper helemaal omhoog is). Ze zakken allebei even snel weer naar beneden.

Ik kan me herinneren dat voordat ik de carbs schoon ging maken beide dempers simpel op te tillen waren (binnen een seconde omhoog), maar de kans is groot dat beide carbs toen al helemaal droog stonden.

Nu vraag ik me dus af wat er 'goed' is: langzaam omhoog of snel omhoog?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2011 11:58 #103333 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Dashpot SU-H6 carbs
Voor mijn gevoel is 1 sec wat snel en 4 sec wat langzaam.
Wat echter vooral belangrijk is, is dat ze even snel gaan.
Zie ook leuke SU carburateur video's van University Motors op Youtube.

Bijvoorbeeld deze:

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2011 15:11 #103341 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Dashpot SU-H6 carbs
Meet de vrije ruimte voor het tonnetje, die bepaald hoe vrij de olie erom heen kan stromen. Zet daarvoor de "oliepeilstok" vd carb op z'n zwarte dopje en meet tussen circlip en tonnetje. 0.5-1.1 mm staat ervoor in het B20A/B boek.
Een beetje gruis tussen tonnetje en 'peilstok' of in de oliebuis zelf maakt het allemaal ook erg stroef.

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2011 15:12 #103342 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dashpot SU-H6 carbs
Het is me nou niet helemaal duidelijk of beide carbs goed gevuld zijn met olie.

De (dempings)olie zorgt ervoor dat de demper moeilijk omhoog gaat, en snel naar beneden. Als er 1 leeg is, dan gaat ie dus makkelijk omhoog. Zorg ervoor dat beide carbs gevuld zijn met ATF en probeer het dan nog eens.

Het filmpje van Lars is erg leuk, maar zegt niet zoveel over de huidige situatie aangezien de zuiger geforceerd wordt door de veer.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2011 16:08 #103346 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Dashpot SU-H6 carbs

" van der Marek (GAST)" schreef:
Meet de vrije ruimte voor het tonnetje, die bepaald hoe vrij de olie erom heen kan stromen. Zet daarvoor de "oliepeilstok" vd carb op z'n zwarte dopje en meet tussen circlip en tonnetje. 0.5-1.1 mm staat ervoor in het B20A/B boek.
Een beetje gruis tussen tonnetje en 'peilstok' of in de oliebuis zelf maakt het allemaal ook erg stroef.

Die ruimte is ongeveer een millimeter, en alles is mooi schoon, dat is dus in orde.

"Daan van Oosten Slingeland" schreef:
Het is me nou niet helemaal duidelijk of beide carbs goed gevuld zijn met olie.

De (dempings)olie zorgt ervoor dat de demper moeilijk omhoog gaat, en snel naar beneden. Als er 1 leeg is, dan gaat ie dus makkelijk omhoog. Zorg ervoor dat beide carbs gevuld zijn met ATF en probeer het dan nog eens.

Na het schoonmaken heb ik ze beide gevuld met ATF, toen gingen beide dempers veel zwaarder omhoog dan voor het schoonmaken. Omdat ik er per ongeluk eentje leeg heb laten lopen ging die ineens erg makkelijk omhoog. (logisch)

Beide carbs waren voor het opknappen al leeg, maar daar liep de motor 'redelijk' op, dus begon ik te twijfelen of dat zo hoort of dat ze juist zwaar omhoog moeten kunnen. Blijkbaar is het dus de bedoeling dat ze moeilijk omhoog gaan, en was de oude situatie niet ideaal. Verklaart wel het belabberde oppakken van de motor (samen met erg lage compressie op cilinders 1 + 2)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD