- Berichten: 2166
een beest in de uitlaat...
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-04-2011 20:50 - 16-05-2012 16:32 #102398
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
een beest in de uitlaat... is gemaakt door Rudi
Hallo allemaal,
ik wil jullie met dit verhaal laten delen in wat een beest :twisted: in de uitlaat voor gevolgen bij mij heeft gehad voordat ik het gevonden had.
De 145 waarmee ik mee rij werd de laatste tijd duidelijk steeds langzamer. Daar ik niet alleen in het stadsverkeer onderweg ben, maar vooral de 120 km enkele reis op voornamelijk duitse autoweg tussen thuis en werk, werd dit langzaam een probleem. Dat de Audi's, BMW's en andere snelle auto's me inhaalden was ik ondertussen al gewend, maar ook het inhalen van vrachtwagens werd helaas een steeds groter probleem. Erg hoge snelheden van achteropkomend verkeer combineerd niet zo goed met langzaam inhalen. Maar toen ook de vrachtwagens me bij licht bergopgaande weg begonnen in te halen (je wilt niet weten hoeveel er zich niet aan de snelheid houden, mijn maximale snelheid was toch nog zo'n 80 tot 85 km/h...) was het met ontspannen rijden toch echt helemaal voorbij. Voor de terugweg heb ik maar het navigatieapparaat op "autoweg vermijden" gezet en ben, de daardoor meer dan 120 km, meer ontspannen teruggereden (normaal ben ik blij met de toegestane 100 km/h op de doorgaande wegen in Duitsland, maar toen iets minder).
Natuurlijk heb ik niet lijdend toegezien hoe hij steeds langzamer werd, maar alles bij elkaar heel wat uren testen en schroeven hielp helaas niets (gelukkig heb ik veel onderdelen liggen om uit te wisselen).
- ontsteking opnieuw afgesteld: was redelijk goed en leverde dus niets op
- nieuwe luchtfilter: geen verbetering
- compressiemeting: 4x rond de 11,5 bar, toch goed en zeker geen reden voor de lage snelheid
- nokkenas / klepbediening gecontroleerd: doet alles wat hoort te gebeuren
- bobine, bougiekabels, verdeelkap en rotor na elkaar uitgewisseld: geen verbetering, dus ook in orde
- complete ontsteking uitgewisseld: helaas ook geen verbetering
- benzinesysteem gecontroleerd: natuurlijk ook geen verbetering (al eerder gecontroleerd of er niet ook benzine kwam)
- LPG opnieuw laten afstellen en nagevraagd of het aan de verdamper kan liggen: ook hier geen probleem
Hij liep dus heel mooi stationair, pakte goed gas op en reed ook bij lagere snelheden op vlakke weg goed. Ook rollen deed hij heel makkelijk, dus geen probleem met remmen of iets anders aan de aandrijving. Dus eigenlijk blij niets duurs gevonden te hebben dat gerepareerd moest worden, maar ook nog steeds geen verbetering op hogere snelheid. En ook geen idee meer waar verder te zoeken. Mijn inleiding kan jullie nu al op weg naar de oplossing gebracht hebben, deze had ik toen helaas natuurlijk niet. Maar gelukkig wel een tip van de vrouw van mijn oudste broer: de uitlaat kon eventueel dicht zitten. Jullie weten allemaal dat een gat in de uitlaat een grommend geluid veroorzaakt. Ik weet nu waarom: je hoort namelijk daardoor beter het grommen van het beest dat in een uitlaatpot zit (daarom zij deze ook dikker dan de pijp zelf). Dus als laatste poging de uitlaat demonteren. Als eerste de achterste uitlaatpot met eindpijp gedemonteerd en nog steeds niets te zien, daarom maar de eindpijp van de pot gehaald. En toen kwam het beest tevoorschijn (het eerst alleen de staart). Blijkbaar wilde het met de staart het eerst uit de uitlaat komen, maar bleef toen in de te dunne pijp steken en verstopte zo de uitlaat, waardoor de motor veel te veel tegendruk had. Ik heb hem nu compleet uit de pot gehaald, het beest in de ander uitlaatpot gromt nu een beetje harder, maar rijden doet hij nu weer goed.
Als je het zelf wilt zien: bekijk de foto maar, de staart is wel wat zwart door de roet (alternatieve roetfilter).
Voor wie niet in beesten in de uitlaatpotten geloofd: de doorgaande geperforeerde pijp in de pot houdt normaal de glaswol die als demping tussen deze pijp en de buitenwand van de pot zit op zijn plaats, maar was bij mij weggeroest (buiten geen noemenswaardige roest te zien). Hierdoor bleef de glaswol niet meer op zijn plaats en probeerde een weg naar buiten te vinden, hierbij echter de uitlaatpijp verstoppend met het beschreven gevolg. Hopelijk zorgt dit (iets anders dan normaal geschreven) verhaal ervoor dat anderen zich bij een dergelijk probleem heel wat werk besparen.
Groeten, Rudi
ik wil jullie met dit verhaal laten delen in wat een beest :twisted: in de uitlaat voor gevolgen bij mij heeft gehad voordat ik het gevonden had.
De 145 waarmee ik mee rij werd de laatste tijd duidelijk steeds langzamer. Daar ik niet alleen in het stadsverkeer onderweg ben, maar vooral de 120 km enkele reis op voornamelijk duitse autoweg tussen thuis en werk, werd dit langzaam een probleem. Dat de Audi's, BMW's en andere snelle auto's me inhaalden was ik ondertussen al gewend, maar ook het inhalen van vrachtwagens werd helaas een steeds groter probleem. Erg hoge snelheden van achteropkomend verkeer combineerd niet zo goed met langzaam inhalen. Maar toen ook de vrachtwagens me bij licht bergopgaande weg begonnen in te halen (je wilt niet weten hoeveel er zich niet aan de snelheid houden, mijn maximale snelheid was toch nog zo'n 80 tot 85 km/h...) was het met ontspannen rijden toch echt helemaal voorbij. Voor de terugweg heb ik maar het navigatieapparaat op "autoweg vermijden" gezet en ben, de daardoor meer dan 120 km, meer ontspannen teruggereden (normaal ben ik blij met de toegestane 100 km/h op de doorgaande wegen in Duitsland, maar toen iets minder).
Natuurlijk heb ik niet lijdend toegezien hoe hij steeds langzamer werd, maar alles bij elkaar heel wat uren testen en schroeven hielp helaas niets (gelukkig heb ik veel onderdelen liggen om uit te wisselen).
- ontsteking opnieuw afgesteld: was redelijk goed en leverde dus niets op
- nieuwe luchtfilter: geen verbetering
- compressiemeting: 4x rond de 11,5 bar, toch goed en zeker geen reden voor de lage snelheid
- nokkenas / klepbediening gecontroleerd: doet alles wat hoort te gebeuren
- bobine, bougiekabels, verdeelkap en rotor na elkaar uitgewisseld: geen verbetering, dus ook in orde
- complete ontsteking uitgewisseld: helaas ook geen verbetering
- benzinesysteem gecontroleerd: natuurlijk ook geen verbetering (al eerder gecontroleerd of er niet ook benzine kwam)
- LPG opnieuw laten afstellen en nagevraagd of het aan de verdamper kan liggen: ook hier geen probleem
Hij liep dus heel mooi stationair, pakte goed gas op en reed ook bij lagere snelheden op vlakke weg goed. Ook rollen deed hij heel makkelijk, dus geen probleem met remmen of iets anders aan de aandrijving. Dus eigenlijk blij niets duurs gevonden te hebben dat gerepareerd moest worden, maar ook nog steeds geen verbetering op hogere snelheid. En ook geen idee meer waar verder te zoeken. Mijn inleiding kan jullie nu al op weg naar de oplossing gebracht hebben, deze had ik toen helaas natuurlijk niet. Maar gelukkig wel een tip van de vrouw van mijn oudste broer: de uitlaat kon eventueel dicht zitten. Jullie weten allemaal dat een gat in de uitlaat een grommend geluid veroorzaakt. Ik weet nu waarom: je hoort namelijk daardoor beter het grommen van het beest dat in een uitlaatpot zit (daarom zij deze ook dikker dan de pijp zelf). Dus als laatste poging de uitlaat demonteren. Als eerste de achterste uitlaatpot met eindpijp gedemonteerd en nog steeds niets te zien, daarom maar de eindpijp van de pot gehaald. En toen kwam het beest tevoorschijn (het eerst alleen de staart). Blijkbaar wilde het met de staart het eerst uit de uitlaat komen, maar bleef toen in de te dunne pijp steken en verstopte zo de uitlaat, waardoor de motor veel te veel tegendruk had. Ik heb hem nu compleet uit de pot gehaald, het beest in de ander uitlaatpot gromt nu een beetje harder, maar rijden doet hij nu weer goed.
Als je het zelf wilt zien: bekijk de foto maar, de staart is wel wat zwart door de roet (alternatieve roetfilter).
Voor wie niet in beesten in de uitlaatpotten geloofd: de doorgaande geperforeerde pijp in de pot houdt normaal de glaswol die als demping tussen deze pijp en de buitenwand van de pot zit op zijn plaats, maar was bij mij weggeroest (buiten geen noemenswaardige roest te zien). Hierdoor bleef de glaswol niet meer op zijn plaats en probeerde een weg naar buiten te vinden, hierbij echter de uitlaatpijp verstoppend met het beschreven gevolg. Hopelijk zorgt dit (iets anders dan normaal geschreven) verhaal ervoor dat anderen zich bij een dergelijk probleem heel wat werk besparen.
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 16-05-2012 16:32 door Rudi.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-04-2011 00:01 #102402
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic een beest in de uitlaat...
Leuk stuk, moest echt om grinniken
en inderdaad, toen ik jong was deed de aardappel in de uitlaat al zijn ronde als een manier om leraren te pesten. De opgevoerde druk, bij een aardappel tot afsluiten toe, kan veel problemen veroorzaken. Het feit dat een vrouw je de oplossing/correcte tip gaf ondermijnd ook meteen een veel gehoord vooroordeel :mrgreen: waar ook ik me schuldig aan maak :oops:
en inderdaad, toen ik jong was deed de aardappel in de uitlaat al zijn ronde als een manier om leraren te pesten. De opgevoerde druk, bij een aardappel tot afsluiten toe, kan veel problemen veroorzaken. Het feit dat een vrouw je de oplossing/correcte tip gaf ondermijnd ook meteen een veel gehoord vooroordeel :mrgreen: waar ook ik me schuldig aan maak :oops: Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2166
21-04-2011 08:43 #102405
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic een beest in de uitlaat...
Dat van die aardappel was mij eigenlijk ook bekend, maar van buiten was aan de uitlaat niets te zien daar het laatste stuk uitlaatpijp ongeveer een meter lang is met ook nog een rechte hoek erin gebogen. De staart heeft het daardoor helaas niet tot buiten gered. Zij heeft trouwens eens hetzelfde probleem met een modernere auto gehad, maar die uitlaat had een korte eindpijp waardoor de glaswol al naar buiten hing en het snel opviel wat er aan de hand was.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





