Van B21 K-jet naar B21 carberateur
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik heb het gehad met mijn K-jet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"R Minnebo" schreef:
Ik ben mijn K-jet zat en ik wil wel is weten of ik mijn B21 K-jet om kan bouwen naar een carb versie. Wat moet ik allemaal doen om het geheel goed werkend te krijgen op benzine en gas. Er zijn verschillende carb versie's op de 245 geleverd denk ik, welke kan ik het beste gebruiken en welke is het meest betrouwbaar.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik heb het gehad met mijn K-jet.
Wat gaat er mis dat je het aan wilt passen? Een k-jet is een betrouwbaar systeem in mijn ogen..
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Alle vacuum slangen en pakkingen zijn vervangen zo ook de balg van de K-jet. O-ringen van de injectie zijn vervangen. Nieuwe rotor, verdelerkap, puntjes, bougie kabels en bougies. Hij is 2 keer teruggeweest naar de garage omdat ik het niet voor elkaar kreeg en bij een gecertificeerd gasinbouw bedrijf waar ook de VKV veel komt hebben ze liever geen K-jet als er gas ingebouwd moet worden. En deze garage heeft al meer dan 25 jaar evaring met volvo op gas.
Er is nu zoveel geld ingepompt dat ik nu ook wel wil genieten van mijn 245 en elke keer als ik hem pak dan zit ik niet relaxed achter het stuur als ik voor het stoplicht sta of in de file tercht komt. Dus het besluit staat vast injectie gaat eruit en of een B21A komt ervoor terug of een B23A
Geef mij maar een carburateur dit is veel minder gevoeliger dan de oude injectie
Na kleppenstellen was het echter helemaal verdwenen. De motor loopt nu een stuk soepeler.
Hoe is het met de klepspeling van jouw motor?
Hopelijk is dat bij jou ook de oorzaak.
Ik ben het wel met Boele eens dat K-jet op zich een mooi systeem is.
Maar je hebt wel gelijk dat een carburateur een stuk meer recht toe recht aan is.
Volgens mij is ombouw niet heel lastig. Je intank pomp geeft denk ik al wel genoeg druk voor de carburateur. Wel zou ik er een drukregelaar tussen zetten en de retour gewoon laten zitten en in gebruik houden. Een mechanische pomp aan het blok kun je gewoon stoppen met een klepje, een elektrische pompt gewoon door.
Welke opties er zijn weet ik zo niet, maar met moet toch niet zo moeilijk zijn om een compleet inlaatspruitstuk met carburateur etc te vinden (met name omgeving Nieuwleusen).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Het euvel komt mij bekend voor. Ook mijn B23E met K-jet had last van schudden en sloeg met name in het begin af als je vanuit stationair op wilde trekken. Dit was zo toen ik de auto kocht.
Na kleppenstellen was het echter helemaal verdwenen. De motor loopt nu een stuk soepeler.
Hoe is het met de klepspeling van jouw motor?
Hopelijk is dat bij jou ook de oorzaak.
Ik ben het wel met Boele eens dat K-jet op zich een mooi systeem is.
Maar je hebt wel gelijk dat een carburateur een stuk meer recht toe recht aan is.
Volgens mij is ombouw niet heel lastig. Je intank pomp geeft denk ik al wel genoeg druk voor de carburateur. Wel zou ik er een drukregelaar tussen zetten en de retour gewoon laten zitten en in gebruik houden. Een mechanische pomp aan het blok kun je gewoon stoppen met een klepje, een elektrische pompt gewoon door.
Welke opties er zijn weet ik zo niet, maar met moet toch niet zo moeilijk zijn om een compleet inlaatspruitstuk met carburateur etc te vinden (met name omgeving Nieuwleusen).
Kleppen zijn recent gesteld en nog niet uitgesteld, dus ik neem aan dat de garage bedrijf waar ik veel kom ook zijn werk goed heeft gedaan. Maar ik ben recent voor dit probleem ook bij een andere volvo garage geweest en beide geven aan dat de K-jet een leuk systeem is maar op gas geeft het toch meer sorus dan de modernere versie's die later op de 240 serie's zijn. Er zijn steeds minder onderdelen te koop om je K-jet op conditie te houden dus heb ik mijn zinnen gezet op de ombouw of om een komplete B21A of B23A te monteren.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Amazon Combi '66