wisselend toerental bij stationair draaien en af en toe over

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 20:32 #101178 door René Minnebo (GAST)
De laatste tijd wilde mijn 245 niet echt lekker stationair lopen, vooral vervelend bij file en stoplichten. Aangezien ik een automaat heb is spelen met het gaspedaal niet te doen. Het betreft een 2,1 K-jet injectie met 292 duizend en nog wat op de teller.

Het begon een tijd geleden met af en toe een hik / overslaan bij stationair draaien en dat werd steeds erger. hij moest toch naar de APK dus ook de opdracht gegeven om dan maar gelijk de ontsteking na te kijken en zonodig dingen vervangen. De ontsteking stond niet goed maar dat was niet het euvel het overslaan bleef en werd steeds erger. Ik kreeg het advies om alle vacuum slangen en de inlaat pakking e.d. te vervangen. Aangezien ik nog nooit aan een injectie heb gewerkt twijfelde ik of ik het liet doen of zelf doen. Ik heb alle moed bij elkaar geschraapt en zodra de 145 van mijn schoonpa klaar is zou ik mijn 245 onderhanden nemen. Ik moest dus zo maar ff doorrijden, vervolgens begon een paar dagen later bij stationair draaien het toerental te schommelen tussen de 500 en de 1500 toeren. Aangezien ik toch alle vacuum slangen moest doen dacht ik dat kan er ook wel bij, eigenlijk niet wetende wat het kon zijn ben ik maar begonnen met alles los te nemen. Wat zit er in zo'n oude auto een hoop vacuum slangen zeg en op de meest onmogelijke plekken, maargoed alles vervangen incl dat ronde rubberen ding van de K-jet, er waren diverse rubberen slangen zo hard plastic en dus ook deels afgebroken, nog een wonder dat ie het bleef doen eenmaal klaar de 245 gestart en lopen als een zonnetje op benzine, op gas moet ik hem weer opnieuw af laten stellen op de Co meter. Maar eenmaal warm gedraaid te zijn op benzine begon ie weer stationair te schomelen. Ik dacht dat met het vernieuwen van de slangen dit probleem misschien ook wel weg zou zijn, nee dus. Toen schoot me een topic te binnen waar iemand hetzelfde probleem had en toen de stekker van de stappen motor met draaiende motor los nam en ja hoor hij liep zonder morren netjes stationair. Toen maar een testrit gedaan zonder de stekker op de stappenmotor en wat heb ik een andere auto zeg, wat een vacuum lekkage kan doen met het karakter van een auto, de 245 reageert veel beter op het gaspedaal en trekt ook sneller op.

Ik moet dus opzoek naar een nieuwe stappen motor, wat kost zo'n ding eigenlijk en is het raadzaam om een 2e hands te kopen of niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 22:31 #101183 door Rene Brandt
mmm , stappenmotor ofwel stationaire controle klep.
dat soort dingen haal ik bij rutte in velserbroek (sloop) voor het geld kun je er wel een paar proberen ;)

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2011 12:08 #101199 door Hansw
een stappenmotor is niet zo'n ingewikkeld apparaat, en als je h mtoch al verdenkt.. zou je hem niet gewoon demonteren, goed schoonmaken (bijv. met carb. reiniger) en weer monteren?

dit werkte goed bij (wel japanse) autos's waar ik in het verleden aan werkte en is misschien het proberen waard?

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2011 18:44 #101214 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic wisselend toerental bij stationair draaien en af en toe over

mmm , stappenmotor ofwel stationaire controle klep.
dat soort dingen haal ik bij rutte in velserbroek (sloop) voor het geld kun je er wel een paar proberen

Rutte zit idd voor mij ook niet zo ver weg en kan als ik het BOSCH nr heb hem ff bellen.

een stappenmotor is niet zo'n ingewikkeld apparaat, en als je h mtoch al verdenkt.. zou je hem niet gewoon demonteren, goed schoonmaken (bijv. met carb. reiniger) en weer monteren?

dit werkte goed bij (wel japanse) autos's waar ik in het verleden aan werkte en is misschien het proberen waard?

Zit al bijna een spuitbus remmenreiniger (advies van diverse fora's) in maar heeft niets geholpen, morgen nog meer ff proberen en dan een klein beetje WD40 erbij. Maar degene die ik heb kan niet uitelkaar is een in plastic geseald geheel.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2011 19:14 #101215 door Hansw
kijk, heb ik ook weer wat geleerd.. ;-)

Hans

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2011 23:51 #101293 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic wisselend toerental bij stationair draaien en af en toe over
Stappen motor gereingig met remmenreiniger en gesmeerd met een beetje WD40
Aangesloten ook electrisch gestart op benzine en lopen
Temp op een kwart en hij begon te schommelen
Stekker van de stappenmotor los en hij liep weer goed, dus toch de stappenmotor????????
Tijdens het vervangen van alle pakkingen en slangen welk te maken hadden mat vacuum kwam ik een dunne slang tegen die van het T-stukje was genomen. Geen aandacht aan besteed en de slang vervangen, maar goed ook want bij het vacuum potje van de comp was bijna helemaal door gescheurd. Toch wel vreemd eigenlijk want als de slang op het T-stukje had gezeten had ie toch niets gedaan ivm de breuk bij het vacuum potje van de comp. Vreemd toch??
Stekker van de stappen motor is nog steeds los en toen maar de slang bij de comp losgenomen, bijna geen reactie van de motor en toen de stekker van de stappenmotor er weer op en hij bleef netjes stationair lopen. Slang op het vacuumpotje van de comp en hij begon weer in toeren te klimmen en zakken. Comp uit de auto genomen en getest of het vacuumpotje goed was, dit is zo dus kan een probleem in de comp zitten die een verkeerd signaal naar de stappenmotor geeft. De auto gestart zonder comp en zowel op benzine als op gas gewoon starten en netjes stationair draaien en reageren op het gaspedaal. Ik heb niet gereden dus ik weet niet hoe de auto reageert. Maar kan je een B21 met K-jet zonder comp laten draaien of hoeft de mijne geen comp te hebben om te kunnen draaien. Kun je aan de hand van de VIN code ook zien wat voor motor er eigenlijk in hoort te hangen want ik heb ook een stekker die een onderdeel uitmaakt van het BDP sensor, dit vertde de Estate service maar ik heb gewoon contactpuntjes.

VIN code is YV1AX4951C1375765 31

42-2
5307

Dit zit erin bij mij

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2011 15:10 #101304 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic wisselend toerental bij stationair draaien en af en toe over
Ik zou in mijn programma kunnen opzoeken wat er in hoort, maar het VIN nummer is te lang???
Kijk nog eens even? En geef ook exacte typebenaming, met of zonder schuifdak en bouwjaar met maand?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2011 00:06 #101322 door René Minnebo (GAST)

Ik zou in mijn programma kunnen opzoeken wat er in hoort, maar het VIN nummer is te lang???
Kijk nog eens even? En geef ook exacte typebenaming, met of zonder schuifdak en bouwjaar met maand?

VIN nr is niet te lang hoor het is een amerikaan, maar ik ben er al achter wat dit kastje doet, hij geeft een signaal naar de electronische ontsteking en die heb ik niet meer ik heb contactpuntjes dus daarom kan ik hem zonder meer afkoppelen. Heb nog wat testjes gedaan maar het probleem ligt echt bij mijn stappen motor.

Ga maar is rondbellen wie zo'n ding heeft.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-03-2011 12:20 #101373 door René Minnebo (GAST)
Het wil niet lukken om een 2e hands stappenmotor te kopen. Ben al bij diverse sloperijen geweest en volvo oldtimer handelaren in de buurt maar ik heb nou net een stappenmotor die zij niet hebben.

Wie o wie kan mij helpen aan een Bosch stappenmotor met het volgende nr 028014500.

Volvo Daan in Heerhugowaard had er een die eindigde op 501. Het scheelt maar 1 cijfer maar zou deze het ook doen of niet.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD