loodvervanger

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2001 12:11 #57330 door
loodvervanger is gemaakt door
Mijn Amazon b20 rijdt op lpg en op benzine. Hiervoor gebruik ik loodvrije benzine, hier gooi ik een beetje loodvervanger doorheen uit een flesje. Kan ik ook gewoon benzine gebruiken waar al loodvervanger in zit (zo uit de pomp)? Of is het nog beter om super 98 te gebruiken met loodvervanger? Ik rij natuurlijk hoofdzakelijk op lpg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2001 13:37 #59192 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
Als je normaliter al op LPG rijdt, heeft loodvervanger in de benzine al überhaupt geen zin (zonde van het geld). In LPG zitten namelijk geen stoffen die de wekring van lood vervangen, tevens is de verbranding van LPG heter waardoor negatieve gevolgen (slijten/inslaan van de klepzitting) zelfs bij rijden op LPG eerder zich voor zouden doen dan bij rijden op loodvrije benzine. Als de cilinderkop is aangepast/geschikt voor LPG (geharde klepzittingen) dan is die zeker geschikt voor loodvrije benzine (als ik het goed onthouden heb zou Volvo voor de standaard blokken (met name type A) in de boekjes normale (loodhoudende) benzine voorschrijven, dus in het loodvrije geval zou zelfs Euro 95 voldoen.Succes ermee, en als er andere redenaties zijn houdt ik mij aanbevolen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2001 14:30 #59190 door
De cilinderkop is mijn geval niet aangepast voor LPG gebruik. Eens in de zoveel tijd rijdt ik een stuk op benzine omdat dat goed zou zijn voor de motor. Welke benzine kan ik dan het beste gebruiken (en eventueel welke toevoeging)?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2001 14:30 #59191 door
De cilinderkop is mijn geval niet aangepast voor LPG gebruik. Eens in de zoveel tijd rijdt ik een stuk op benzine omdat dat goed zou zijn voor de motor. Welke benzine kan ik dan het beste gebruiken (en eventueel welke toevoeging)?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2001 15:03 #59189 door
In jouw geval zou ik kiezen voor de goedkoopste oplossing aangezien in mijn beleving regelmatig op benzine rijden nooit goed kan maken wat het LPG-rijden "vernield". Zolang je de motor niet veel zwaar belast zal er niet veel bijzonders gebeuren (wel minimaal om de 5000 km je kleppen stellen). Als de kleppen uitgesteld zijn moet je de kop wel vervangen. Houdt dan ook de rest van de conditie van de motor in de gaten, want een nieuwe kop op een oud blok geeft ook weer leuke verschijnselen.Het regelmatig op benzine rijden lijkt mij juist niet goed voor de motor, benzine breekt namelijk de oliefilm op de cilinderwanden af terwijl LPG deze in tact laat. Het enige waar dit benzine rijden goed voor kan zijn is het smeren van de carburateurnaald (dat deze niet te snel slijt, maar dat doet hij toch wel als je op LPG rijdt en hier geen voorziening voor hebt getroffen) en voor de portemonnee van benzinemaatschappij.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2001 19:34 #59188 door
Het argument dat benzine slecht is voor een motor op LPG is geen geldig argument. Het klopt dat benzine de oliefilm op de cilinderwanden aanlengt, maar dat geldt voor ALLE auto's op benzine, niet alleen voor oldtimers op LPG. De motoren zijn daarop ontworpen, dus dat LPG de film niet aanlengt is een bonus. Geregeld op benzine rijden is om te voorkomen dat de benzine in de tank oud wordt en stroperig wordt. Verder voorkom je daarmee dichtslibben van leidingen en filters. Smeren van carburateurnaald is reeds genoemd. Gebruik ongelood 95 als je daarmee geen last krijgt van pingelen, anders ongelood 98. Ongelood 98 bevat meer additieven die sneller verouderen en die oude slangen kunnen aantasten, daarom verdient ongelood 95 de voorkeur. Benzine met loodvervanger aan de pomp mijden! Het probleem daarmee is dat je niet weet welke samenstelling die loodvervanger heeft. Er zijn een aantal verschillende soorten loodvervangers en die mogen NIET gemengd worden. Doe je dat wel, dan wordt de werking van de loodvervanger teniet gedaan. Dit geldt ook voor de los verkrijgbare loodvervangers. Als je op LPG rijdt heeft een loodvervanger niet erg veel nut. Kwaad kan het niet mits je je dus houdt aan de dosering (belangrijk!) en niet mengt met andere merken. Er is een aantal loodvervangers in de handel die is goedgekeurd door de FBHVC (Federation of British Historic Vehicles). Die producten zijn door een onafhankelijk instituut (MIRA) getest op werkzaamheid. Er zijn ook een aantal producten die de claim van het voorkomen van zetelslijtage niet kunnen waarmaken en die hebben dus ook geen keurmerk gekregen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2001 17:58 #59187 door
Ik rijdt nog op benzine. De laatste keer heb ik er eens 98 in gedaan met (zoals altijd) shell loodvervanger. Is dit OK of niet aan te raden?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2001 19:00 #59186 door
M I is het beste loodvervangingsproduct Castrol Valvemaster, dit is op verzoek van het engelse leger ontwikkeld voor oa de bedford legertrucks op benzine, Het is op phosporus basis Het probleem is dat dit product niet in Nederland, en de rest van Europa verkocht mag worden, omdat het bijzonder onvriendelijk is en Castrol in Voorburg is ook helemaal niet blij als je er naar vraagtIn Engeland kan je het wel krijgen bij oa Halfords, dus als je eens in Engeland bent een voorraadje meenemen, het is ook goedgekeurd door de Federation of British Historic Vehicle Clubs.Bijkomend voordeel is dat het de veroudering en gomvorming tegengaat, Het engelse leger laat het 2 jaar in brandstoftanks zitten van vrachtauto,s die in de MOB opslag staan.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2001 20:29 #59185 door
Voor de (korte) lijst van goedgekeurde lijst van loodvervanger-additieven zie: www.fbhvc.co.uk . Superblend staat wel eens in het Volvo Classics Magazine geadverteerd, dus die is in NL te krijgen. Millers VSP PLus is ook geen probleem. Red Line is volgens mij ook wel te krijgen. Van de rest weet ik het niet. De grote oliemaatschappijen weigeren om hun super met loodvervanger of hun losse loodvervanger (Shell) aan de MIRA-tests te onderwerpen. Die moet je dus gewoon niet tanken/gebruiken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2001 20:36 #59184 door
Aanvulling: loodhoudende benzine liet een loodlaagje op de kleppen die gedurende langere tijd aanwezig bleef. Echter: geen van de loodvervangers heeft deze eigenschap, dus hun werking is er alleen als er op benzine gereden wordt. Een eventueel opgebouwd laagje op de kleppen is zeer snel verdwenen. Daarmee is voor LPG-rijders er eigenlijk geen prikkel om het spul te gebruiken. Wat de loodvervangers - naast klepbescherming - wèl bieden is een beter verbrandingspatroon van de voor onze motoren eigenlijk te vluchtige brandstof. Vroeger was de benzine niet zo vluchtig als nu waardoor de ontbranding minder snel ging. Daar was de motor op ontworpen. Sommige motoren (ik weet niet welke en of de Volvo-motoren daar ook onder vallen) lopen niet goed op moderne benzine omdat die zo snel ontbrandt dat de verbrandingsslag nog niet voltooid is terwijl het mengsel al volledig verbrand is.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD