loodvervanger

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2001 10:28 #57320 door
loodvervanger is gemaakt door
Hoi,Ik merk dat er veel theorien en feiten bestaan over lood(vervangers). Ik heb ook nog meer vragen:Lennard; dat verhaal over een laagje op de kleppen met het (vroegere)lood, is dat een theorie of is dat bewezen? Bindt ook die fosfor-loodvervanger niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2001 19:50 #59225 door
Beantwoord door in topic loodvervanger
Loodhoudende brandstof bevat geen lood, maar Tetraethyllood-verbinding. Puur lood zou onder invloed van de verbrandingshitte het metaal wegvreten (bekend als "hot corrosion"). De verbinding zorgt er bij verbranding voor dat het lood neerslaat op het metaal i.p.v. het opvreet. Loodhoudende brandstof kan dus geen smerende werking hebben voordat het verbrand is. TEL werd in de vroege jaren van de auto-industrie aan de benzine toegevoegd om het octaangetal te verhogen. Men kwam er pas later achter dat het lood ook de kleppen beschermde tegen slijtage. Tot dan toe moesten de kleppen elke paar honderd of paar duizend (?) km opnieuw geslepen worden. Dat lood een laagje achterlaat die gedurende bijna 10.000 km in stand blijft is algemeen bekend en bewezen. Ook is bewezen dat loodvervangers die langdurige werking niet hebben. Er bouwt wel een laagje op, maar die is dus weer vrij snel verdwenen als er geen loodvervanger gebruikt wordt. De beste oplossing is het plaatsen van een nieuwe cilinderkop met geharde klepzittingen. Dit is niet noodzakelijk als er rustig gereden wordt (onder de 3.000 rpm blijven). Ik heb een B20A met standaard kop die 60.000 km op LPG gelopen heeft. De stelwegen zijn nog niet opegbruikt. Echter, je kunt de kop al in 20.000 tot 30.000 km de soep in draaien als je stevig doorrijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD