Mits de LPG-verdamper goed is afgesteld moet starten op LPG geen problemen geven. Auto's met carburateur kunnen rustig op LPG gestart worden. Theoretisch zou een motor op LPG zelfs beter moeten starten omdat LPG een lager kookpunt heeft dan benzine en dus bij een lagere temperatuur van vloeistof naar gas verandert. Vloeistof brandt niet, gas wel. Maar, omdat gas tijdens verdampen enorm in volume toeneemt neemt het ook veel warmte uit de verdamper op. Een uitzettend gas koelt nl. af en een gas tijdens het samenpersen geeft weer warmte af (de koelkast is daarvan een voorbeeld: dikke leidingen in de koelkast nemen warmte op en staan kou af, de compressor comprimeert aan de achterzijde het gas in dunne leidingen alwaar de warmte dus naar buiten geforceerd wordt). Als je langer moet starten, dan is de kans dus groter dat de verdamper bevriest, zeker als die te rijk is afgesteld. Benzine heeft nauwelijks een smerende werking. Lood kreeg pas zijn smerende werking ná verbranding, niet als tetra-ethyl-lood in de benzine opgelost. Langs de naald stromende benzine maakt wel a.h.w. een film die voorkomt dat de naald en de zuiger elkaar raken.Op benzine heeft de choke twee functies: het knijpen (to choke = verstikken) van de luchtstroom en het vergroten van de benzinetoevoer. Op LPG wordt alleen de luchttoevoer wat geknepen, daardoor wordt er harder aan de verdamper 'getrokken' (door het vacuum) waardoor er dus extra gas toegevoerd wordt. Mensen met versleten carburateurs (zoals ik) kunnen dus wèl op LPG choken maar niet op benzine zonder de motor te verzuipen. Ik moet dus wel op LPG starten, maar dat gaat - zeker met een Optima accu - prima, ook bij -10 graden.Waarom injectiemotoren op benzine starten weet ik niet zeker. Meestal hebben die het LPi-systeem en niet het LPG-systeem. Bij LPi wordt de brandstof via een injectornaald verneveld in het inlaatspruitstuk en lijkt dus nogal op benzine-inspuiting. Maar of dit verklaart waarom er op benzine gestart wordt weet ik niet. Ik vermoed dat er meer dan één reden is: - voorkomen dat oud benzine-residue de injectornaald(en) verstopt en het heeft misschien ook te maken met het motormanagement dat nu eenmaal op benzine is ingesteld.