lpg+benzine?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 00:35 #57226 door
lpg+benzine? is gemaakt door
Sinds kort ben ik in het bezit van een 1969-Amazon met Lpg. De vorige eigenaar heeft me uit moeten leggen hoe ik lpg tank, hetgeen duidelijk illustereert dat ik de afgelopen 10 jaar dat ik in het bezit ben van een rijbewijs slechts te maken heb gehad met auto's rijdend op benzine (en zelf slechts met injectiemotoren). Mijn ervaring met lpg is dus nihil. Reden om het volgende als vragen op het forum te stellen.Heeft de choke nog invloed, wanneer de motor lpg als brandstof aangeleverd krijgt? (de vorige eigenaar heeft verteld dat de auto eigenlijk nooit gewijgerd heeft te starten, en mijn ervaring met de auto is hetzelfde, maar met het koude weer van de laatste paar dagen vergt het toch nog enige moeite, en ik kan me zo voorstellen dat de vervluchtiger voor het mengsel anders opereert naar aanleiding van de buitentemperatuur - en dus van de motor bij start - en daardoor bij wijze van spreken 'een choke ingebouwd heeft'.)Ik heb via de v44-site begrepen dat het verstandig is om af en toe een tank benzine leeg te rijden ivm het smeren van de gasnaald. Nou wist iemand me laatst wijs te maken dat auto's rijden op gas altijd met benzine gestart moeten worden (overigens ook maar van horen zeggen door een zwager). Volgens mij is dit onzin (of op z'n hoogst een gulden middenweg tussen rijden op gas + de smering van af en toe een tank benzine). Welke bewering is nou juist?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 01:37 #59569 door
Beantwoord door in topic lpg+benzine?
De choke is werkt als een soort regelaar van je stationair toerental. (op LPG)Lulkoek dat je op LPG zou moeten starten, als hij slecht gaat starten op LPG moet je de kleppen 'ns stellen.Tja, de naalden slijten inderdaad,maar met de loodvrije benzine van vandaag weet ik niet of het zin heeft om zo nu en dan op benzine te rijden.Groeten, Joost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 07:54 #59568 door
Beantwoord door in topic lpg+benzine?
Auto's met injectie en een LPG-installatie starten nagenoeg altijd op benzine waarna deze automatisch na een aantal seconden overschakelen op LPG (de precieze reden hiervoor is mij onbekend, maar de echte LPG-deskundigen en inbouwers weten hiervoor zeker de reden).De enige functie van de choke bij LPG is volgens mij dat deze door middel van de schroef die op het choke-bewegingsmechanisme op de carburateur zit de gas/smoorklep (bediend door het gaspedaal) iets verder open zet waardoor het stationair toerental wordt verhoogd en de motor beter blijft lopen. En als de motor in goede conditie is en goed is afgesteld moet je zeker tot -10 à -15°C redelijk probleemloos op LPG kunnen starten.De carburateurs van de B18 en B20 motoren hebben een sproeiernaald die door middel van een zuiger door de onderdruk in het spruitstuk bewogen worden (en hierdoor meer of minder benzine doorlaten). Deze regelen als het ware de hoeveelheid benzinedoorstroming. Deze naald hangt in een mondstuk. Normaliter voorkomt de langsstromende benzine dat de naald tegen het mondstuk aankomt, maar als je op LPG rijdt gebeurt dat dus niet. De naald trilt dan tegen het mondstuk aan waardoor zowel de naald als het mondstuk overmatig slijt hetgeen uiteindelijk resulteert dat de auto slecht op benine zal rijden als dit uiteindelijk eens nodig blijkt. De oplossing hiervoor is òf de sproeiernaald verwijderen (hierdoor kan je dan niet meer spontaal overschakelen van LPG naar benzine) òf de zuiger van de carburateur in de bovenste stand blokkeren òf via een magneetklep het spruitstukvacuum boven de zuiger van de carburateur zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 08:43 #59567 door
Beantwoord door in topic lpg+benzine?
Als je onder het steekwoord startproblemen zoekt op dit forum krijg je een scala aan tips en trucs om ondanks het koude weer toch je auto op gas te starten. Maar goed, ondanks alles heb ik ook regelmatige startproblemen. Gecheckt bij een gasinbouwer, die aangaf dat het redelijk gebruikelijk is om met oudere installaties op benzine te starten en al rijdend naar gas over te schakelen. Als je er een gewoonte van maakt om uit te rijden op benzine, is er geen probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 16:14 #59566 door
Beantwoord door in topic lpg+benzine?
Wat ik in de vorige berichten nog niet ben tegengekomen is dat je verdamper bevriest als je lang doet over het starten (alleen bij slecht afgestelde motor dus). De reden is dat het verdampen van het gas warmte onttrekt aan de omgeving. Dit wordt normaal opgelost door warme koelvloeistof van de motorkoeling door de verdamper te sturen. Als je echter net start is de koelvloeistof nog te koud om dit efectief te doen.Zelf heb ik een schakelaar gemaakt die de LPG klep even openhoudt voor het starten, dan slaat de motor meteen aan.Nog even reageren op het af en toe overschakelen naar benzine: strikt genomen is dit met een gaskop niet nodig. Het is echter wel aan te raden om af en toe op benzine te rijden. Hiermee voorkom je dat rubbers in de pomp en leiding uitdrogen. Ook voorkom je dat je voor problemen staat als je gas echt op is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 20:41 #59565 door
Beantwoord door in topic lpg+benzine?
Hallo Niels, mijn ervaring is dat ie op benzine het beste start als het koud weer is. Ik zet hem dan ook weg in de "benzinestand". Als ik dat vergeet merk ik gewoon dat ik langer moet starten. Ik start dan meestal 2 keer, eerste keer kort en de tweede keer loopt ie. (Mijn auto is ook een amazon uit '69 met sinds kort een gasinstallatie)Groet, Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 20:46 #59564 door
Beantwoord door in topic lpg+benzine?
Hoi Niels. Dat nieuwe auto's met LPG op benzine gestart MOETEN worden is niet zozeer moeten maar het is gewoon zo. De meeste hebben injectiemotoren en daar wordt dan een G3 installatie ingebouwd. Deze LPG installatie start op benzine. Naar mijn weten kun je een gewoone LPG installatie niet eens automatisch laten starten op benzine. Dit heeft men natuurlijk niet zomaar gedaan en ik denk dat het toch noodzakelijk is dat iedere auto af en toe wat benzine krijgt ingespoten. Ik zelf denk dat de gasnaald hierbij niet zo'n grote rol speelt maar eerder de zuigerwanden en de zuigerveren die door het benzine-luchtmengsel gesmeerd worden. Als ik met mijn Amazon combi uit 1963 lang zonder benzine rij dan meen ik toch dat de motor een heel ander geluid maakt, Het geluid is moeilijk te omschrijven maar ik vind het dan droger. Het af en toe leeg rijden van een tank benzine vind ik wat veel van 't goede en daarom rij ik meestal op de autosnelweg met regelmaat 'n paar kilometer op benzine.Of de choke invloed heeft bij het starten op LPG, mijn auto start zowel in de zomer als in de winter beter met choke.Dat jouw auto in deze koudere periode iets moeilijker start is normaal gedrag.Mijn advies, toch af en toe 'n stukje op benzine rijden voor de smering en start op de manier die voor jouw en jouw auto het beste is. Volvogroetjes Wiet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 21:59 #59563 door
Beantwoord door in topic lpg+benzine?
Mits de LPG-verdamper goed is afgesteld moet starten op LPG geen problemen geven. Auto's met carburateur kunnen rustig op LPG gestart worden. Theoretisch zou een motor op LPG zelfs beter moeten starten omdat LPG een lager kookpunt heeft dan benzine en dus bij een lagere temperatuur van vloeistof naar gas verandert. Vloeistof brandt niet, gas wel. Maar, omdat gas tijdens verdampen enorm in volume toeneemt neemt het ook veel warmte uit de verdamper op. Een uitzettend gas koelt nl. af en een gas tijdens het samenpersen geeft weer warmte af (de koelkast is daarvan een voorbeeld: dikke leidingen in de koelkast nemen warmte op en staan kou af, de compressor comprimeert aan de achterzijde het gas in dunne leidingen alwaar de warmte dus naar buiten geforceerd wordt). Als je langer moet starten, dan is de kans dus groter dat de verdamper bevriest, zeker als die te rijk is afgesteld. Benzine heeft nauwelijks een smerende werking. Lood kreeg pas zijn smerende werking ná verbranding, niet als tetra-ethyl-lood in de benzine opgelost. Langs de naald stromende benzine maakt wel a.h.w. een film die voorkomt dat de naald en de zuiger elkaar raken.Op benzine heeft de choke twee functies: het knijpen (to choke = verstikken) van de luchtstroom en het vergroten van de benzinetoevoer. Op LPG wordt alleen de luchttoevoer wat geknepen, daardoor wordt er harder aan de verdamper 'getrokken' (door het vacuum) waardoor er dus extra gas toegevoerd wordt. Mensen met versleten carburateurs (zoals ik) kunnen dus wèl op LPG choken maar niet op benzine zonder de motor te verzuipen. Ik moet dus wel op LPG starten, maar dat gaat - zeker met een Optima accu - prima, ook bij -10 graden.Waarom injectiemotoren op benzine starten weet ik niet zeker. Meestal hebben die het LPi-systeem en niet het LPG-systeem. Bij LPi wordt de brandstof via een injectornaald verneveld in het inlaatspruitstuk en lijkt dus nogal op benzine-inspuiting. Maar of dit verklaart waarom er op benzine gestart wordt weet ik niet. Ik vermoed dat er meer dan één reden is: - voorkomen dat oud benzine-residue de injectornaald(en) verstopt en het heeft misschien ook te maken met het motormanagement dat nu eenmaal op benzine is ingesteld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2002 01:38 #59562 door
Beantwoord door in topic lpg+benzine?
Beste Niels,Mijn ervaring met choke en LPG is, dat de choke bij goed ingestelde carburateur wel effect heeft op het toerental. Dat wordt hoger, waardoor je niet voortdurend gas hoeft bij te geven, zolang de motor koud is.Het mengsel wordt volgens mij niet rijker zoals bij rijden op benzine wel het geval is, maar je verkort met de choke gewoon de weg van het gaspedaal. Mijn ervaring is gebaseerd op gebruik van LPG met dubbele SU carburateurs. Bij een goed afgestelde motor, ontsteking, carburateur enz. is starten op gas, ook met koud weer, geen enkel probleem.Ik hoop dat je er wat aan hebt. Met vriendelijke groet Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2002 21:08 #59561 door
Beantwoord door in topic lpg+benzine?
Beste Niels, heeft de vorige eigenaar ook verteld dat het bij heet weer mogelijk is dat je geen lpg kan tanken,omdat de tegendruk dan te hoog kan zijn en het voor de lpg-pomp lijkt dat je tank al/nog vol is. remedy wachten tot gas is afgekoeld en druk verminderd, vr gr. jan de jong

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.