benzinefilter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2002 20:35 #57202 door
benzinefilter is gemaakt door
Ik heb een tijdje geleden een in-line benzinefilter gemonteerd tussen de benzinepomp en de carburateur. De benzinepomp heeft weliswaar een zeef, maar een carburateur houdt ook niet van heel klein grut. Als ik van benzine naar LPG overschakel moet eerst de carburateur leeg. Op het moment dat die leeg is, is de benzine in het filter ook tot onder het filter-element gedaald. Schakel ik door naar LPG, dan stijgt de benzine weer langzaam tot halverwege het filter en komen er luchtbelletjes uit. Nu weet ik dat luchtbelletjes bij rijden op benzine zou betekenen dat het diafragma-rubber van de pomp kapot is. Op benzine gebeurt dat dus niet, maar waar komen die luchtbelletjes vandaan als ik op LPG rijd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2002 18:31 #59663 door
Beantwoord door in topic benzinefilter
Beste Lennard,Luchtbellen in de benzine zijn niet altijd lucht,als er geen doorstroming is van benzine verdampt die een beetje,en dat zijn dan de bellen die je ziet.Als jouw pomprubber lek is dan zie je dat via een klein gaatje onderaan de pomp naar buiten lopen.Een ander punt is dat je NOOIT een filter tussen de pomp en de carburateur moet plaatsen maar altijd VOOR de pomp, dan is dit filter drukloos en bespaar je je voor verrassingen van een gebarsten filter en de eventuele brand die dan kan ontstaan.Volvo groeten Dennis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2002 19:00 #59662 door
Beantwoord door in topic benzinefilter
De bellen treden ook op bij een koude motor. Filter tussen een pomp en carburateur is geen probleem. De druk die de pomp opbouwt is te verwaarlozen (0,11-0,25 bar). En volgens Haynes: "When the float chamber is full, the carburettor needle valve closes and no more petrol can pass along the pipe. When this happens, the diapragm cannot return to its original position. Soon the pump becomes full of petrol and the diaphragm is extended downwards, holding the lever away from the cam on the camshaft which operates it."Met andere woorden: de pomp werk niet als er geen vraag is (vlotter en/of benzine/LPG-schakelaar sluit(en) toevoer af).Om die reden moet je bij rijden op LPG altijd wat benzine in de tank hebben: een gevulde benzinepomp kan niet werken als er geen vraag is, een lege benzinepomp blijft proberen te pompen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2002 18:53 #59661 door
Beantwoord door in topic benzinefilter
De pomp levert geen vloeistof maar houdt de benzine tot aan de magneetklep constant onder druk en dat vergeten een heleboel mensen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 19:40 #59660 door
Beantwoord door in topic benzinefilter
Ik wil ook een extra filter in lijn plaatsen. Welke maat moet ik hiervoor nemen? Moet ie nu voor of na de pomp worden gemonteerd??Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 20:32 #59659 door
Beantwoord door in topic benzinefilter
Ik heb een standaard (FRAM) in-line benzinefilter. Die is voor zowel 6 als 8 mm benzine-leiding. Kost niet veel. Je moet wel brandstofslangklemmen (dus geen gewone slangklemmen) gebruiken die de slang over de gehele omtrek even hard aanduwen en de slang niet beschadigen.Volgens mij kun je het filter rustig tussen pomp en carburateur gebruiken. De druk is verwaarloosbaar (0,11 tot max. 0,25 bar, gemeten op dezelfde hoogte als de benzinepomp, hogerop dus nòg minder). De filters zijn compact en van behoorlijk sterk kunststof. Bovendien zijn er genoeg auto's met een elektrische (SU bijv.) pomp vlakbij de benzinetank, dus het filter komt dan automatisch tussen pomp en carb.Het voordeel van de plaatsing tussen carb en pomp is dat hij goed in het zicht zit. Mocht het gebeuren dat het filter dichtslibt, dan kan de pomp niet droog komen te staan. Normaal gesproken slaat de motor dan af, maar velen van ons rijden op LPG en een lege benzinepomp blijft pompen, een volle niet.Filter elk jaar vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 20:47 #59658 door
Beantwoord door in topic benzinefilter
Als je het filter voor de pomp zet bescherm je de pomp ook tegen verontreiniging wat uiteindelijk toch uit de tank komt.Vandaar de voorkeur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 20:53 #59657 door
Beantwoord door in topic benzinefilter
>>> De pomp levert geen vloeistof maar houdt de benzine tot aan de magneetklep constant onder druk en dat vergeten een heleboel mensen. <<<Bedoel je de magneetklep van de LPG-installatie die tussen benzine en gas schakelt? Zo ja, dan simuleert die magneetklep een gesloten vlotter.Ik heb even op de site van FRAM gekeken en vond daar de volgende opmerking: "Filters can be located at any point between the fuel tank and the engine fuel rail. " Fuel rail slaat op moderne injectiemotoren, voor onze auto's kun je daar carburateur voor lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.