afstellen mengsel bij lpg

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2002 19:36 #57170 door
afstellen mengsel bij lpg is gemaakt door
Kan iemand mij vertellen hoe je het mengsel bij het rijden op LPG optimaal kan afstellen.Ik heb een B20a met een Stromberg carborateur. Heeft de instelling van de carborateur invloed op het mengsel, of moet je de hoeveelheid gas regelen met de stelkraan die in de toevoerslang zit.Groet, Ynze

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2002 22:06 #59796 door
Beantwoord door in topic afstellen mengsel bij lpg
De carburateur is voor LPG slechts een doorgeefluik. Het mengsel wordt op de LPG-verdamper middels een stelschroef afgesteld. Echter om het goed te kunnen doen is daarbij is een meetapparaat dat CO en onverbrand propaan kan meten nodig. Zelf aan de stelschroef gaan draaien raad ik af want een te arm LPG-lucht mengsel laat de motor al snel heter draaien dan bedoeld, en op LPG loopt de motor toch al heter dan op benzine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2002 22:10 #59795 door
Beantwoord door in topic afstellen mengsel bij lpg
De hoeveelheid gas in het mengsel regel je met de stelkraan die in de toevoerslang zit. Volgens eigen ervaring is bij een B20A, Stromberg en niet al te zuinig rijden, een lpg-verbruik van 1:10 haalbaar. Veel succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2002 16:22 #59794 door
Beantwoord door in topic afstellen mengsel bij lpg
Bij het LPG-inbouwbedrijf waar ik mijn systeem heb laten afregelen hingen ze een probe voor het meetapparaat in de uitlaat en stelden ze met de schroef op de verdamper (niet op de slang) het mengsel zodat de CO-waarde niet te hoog was en het aandeel onverbrand propaan onder de 100 ppm (parts per million) zat. Maar ik moet zeggen dat ik 1:10 bij lange na niet haal, gemiddeld 1:7,5 en dat fluctueert behoorlijk (tussen 1:6,5 voor alleen stadsverkeer tot 1:9,2 op lange afstanden). Ik durf het mengsel echter niet te verschralen aangezien er nog geen "gaskop" op zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2002 09:34 #59793 door
Beantwoord door in topic afstellen mengsel bij lpg
Beste Lennard.1:7,5 voor een 4 cilinder lijkt mij rijkelijk veel volgens mij moet dat zuiniger kunnen. Ik haal 1:6 met mijn 6 cilcinder B30 en het lijkt dat de buitentemperatuur hier invloed op heeft, weet jij dat?Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2002 11:59 #59792 door
Beantwoord door in topic afstellen mengsel bij lpg
Mijn Combi b20A doet op LPG 1:8 bij rustig rijgedrag. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is de choke. Met koud weer (gelukkig weer voorbij) gaat starten op gas moeilijk, beter op benzine. Kan dat aan de choke liggen die alleen voor benzine werkt bij zo'n su carb. Andere carb's sluiten gedeeltelijk de luchttoevoer af voor een rijker mengsel maar die su doet dat in de carb op de vlotterbak hetgeen voor LPG geen effect zal hebben. Hoe gaat dat bij LPG?Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2002 12:57 #59791 door
Beantwoord door in topic afstellen mengsel bij lpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2002 12:57 #59790 door
Beantwoord door in topic afstellen mengsel bij lpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2002 20:54 #59789 door
Beantwoord door in topic afstellen mengsel bij lpg
Bij de Zenith Stromberg werkt de choke wel op LPG. Het LPG-inbouwbedrijf dat de verdamper voor me heeft afgesteld houdt vol dat de meeste van hun Volvo-klanten zo rond de 1:7 rijden op LPG. En dat is een in omgeving als heel goed bekend staande een vaak aangeraden inbouwer! Ik vraag me soms ook af of de verbruiksverschillen tussen de leden van dit forum misschien ook iets te maken heeft met de afwijking van de km-tellers want die zijn niet zo erg nauwkeurig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2002 16:55 #59788 door
Beantwoord door in topic afstellen mengsel bij lpg
Ik heb een B30 overdrive met 3 carbs en rij s'zomers 1:7 (soms 1:7.5) en s'winters rond de 1:6.5. Mijn ervaring is dat temperatuur en vochtigheid er invloed op hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.