benzine toevoer afstellen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2002 09:55 #57063 door
benzine toevoer afstellen is gemaakt door
Hallo,Ik heb het vermoeden dat de benzine zuurstof verhouding in mijn 69 131 niet helemaal optimaal is. Ik kan hem als het koud is makkelijk zonder choke starten (sterker nog, als ik deze uittrek loopt ie helemaal niet)en als ik de motor valse lucht aan laat zuigen, schiet het toerental royaal omhoog. Bonendien, als ik bij een stoplicht sta dan stinkt ie naar benzine. Ik heb al gekeken of de choke kabel of het gaspedaal (incluis verbinding naar de carburateur) blijft hangen og niet goed sluit, maar dit blijkt niet het geval. Is het mogelijk dat ik gewoon ergens met een stelschroef de benzine toevoer iets ver dicht draai of andersom: de luchttoevoer (op een correcte wijze) iets verder open zet. het gaat om een b20a uit 69.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2002 15:49 #60100 door
Beantwoord door in topic benzine toevoer afstellen
beetje afhankelijk van wat voor carburaters je er op hebt zitten.Heb je niet een adresje waar je hem af hebt laten stellen?Je verbruik zal ook wel an de hoge kant zijn ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2002 16:47 #60099 door
Beantwoord door in topic benzine toevoer afstellen
Gewoon standaard Stromberg carburateur zit erop. Ik heb nog niet naar een dergelijk adresje gekeken omdat ik de lichte hoop heb dit zelf te kunnen....als het inderdaad maar een stelschroefje zou zijn (waar ik overigens langzaam aan begin te twijfelen). Het verbruik is, wat zal ik zeggen...royaal. Rustig over de snelweg loopt ie ongeveer 1 op 9 en in de stad zakt ie behoorlijk terug naar 1 op 6,5-7. Maar ik geloof niet zo in dit soort vehiculen die de 1 op12 - 13 halen. Of is dat wel mogelijk??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2002 08:15 #60098 door
Beantwoord door in topic benzine toevoer afstellen
Als de motor inderdaad te rijk afgesteld staat (te veel benzine), dan is dit merkbaar door zwarte rook (geen nieuwe paus :=)) uit de uitlaat bij gasgeven. Onderaan de carburateur kan je het busje waar de sproeiernaald invalt naar boven stellen voor een armer mengsel. Je kan dit met de hand doen, maar het verdient sowieso de voorkeur dit door een garage te laten doen omdat die het mengsel echt goed kunnen afstellen, wat met de hand slechts een kwestie van toeval is. Een te arm mengsel kan namelijk oververhittingsverschijnselen geven.Succes ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2002 12:21 #60097 door
Beantwoord door in topic benzine toevoer afstellen
Ik rijdt met mijn B20a uit 69 normaal 1:10 en op lange stukken of op vakantie in Noorwegen (max 80km ) 1: 11 soms 1:12bij stadswerk zakt het wel lekker net als je hem eens even lekker wilt los blazen op de duitse autobahn, volgens de teller reed ik 180. Verbruik is dan navenant

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2002 12:30 #60096 door
Beantwoord door in topic benzine toevoer afstellen
180????Das geen tank, maar een racewagen. Weet je zeker dat het geen p1800 is?? Geintje!dat is niet echt een hele grote afwijking met wat die van mij doet. Heeft iemand een adresje in de regio van Utrecht van iemand die hier naar kan kijken. Bijvoorkeur iemand die dat op een zaterdag kan doen (Verkerk Volvo is nl op zaterdag alleen verkoop).Overigens, dat busje dat net beschreven is, is dat een redelijk groot van doorsnee zijnde koperkleurige cylinder met een schroevendraaier sleuf erin???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2002 07:54 #60095 door
Beantwoord door in topic benzine toevoer afstellen
De afstelmogelijkheid is afhankelijk van welk type carburateur je hebt. Dit is bij het standaard B20 gebeuren de grote messingkleurige schroef (soms ook gekarteld) aan de onderzijde van de carburateur (onder de vlotterkamer). In principe kan iedere garage het afstellen doen, maar een groot aantal zijn toch wat huiverig voor onze oude vertrouwde Volvo-techniek, en beginnen er niet aan. Even rondbellen naar merkloze garages kan hierin uitkomst bieden. Mijn Amazon heb ik bij Miltenburg in Wijk bij Duurstede laten afstellen (0343-571627) maar ik weet niet of deze op zaterdag open zijn.Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.