gas en vermogensverlies

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-06-2002 14:38 #56777 door
gas en vermogensverlies is gemaakt door
Al enige tijd ben ik aan het dubben om een gas (onderbouw) tank in mijn Combi uit `66 te laten plaatsen. Aangezien mijn Combi is uitgerust met nog steeds de orginele B18a motor ben ik nog al bang voor vermogens-verlies. Ik rij namelijk veel lange stukken met mijn Combi (met overdrive uit de 140-serie) zodat gas in dat oozicht financieel erg aantrekkelijk is. Ik rij ongeveer 15 000 km/jaar en ga bijvoorbeeld deze zomer via bretagne naar Italie met het ding. Ik ben op de hoogte van het feit dat de trekktacht van de motor met ongeveer 10% zal afnemen, daarom vraag ik mij af wat hiervan de gevolgen zullen zijn op het rijgedrag van de auto. Ik heb nl geen zin om in één of ander duf ding met 105 km/uur over de snelweg te slakken. Ik wil , netzoals iedereen van ons met 125 km/uur aan de linker-kant van de snelweg blijfen rijden. Iets wat hem nu overigens prima afgaat. Als ik dan op gas zou overstappen, vroeg ik mij af wat voor een soort tank ik dan het beste kan nemen, ik heb gehoord dat de modernere generaties gastanken minder vermogensverlies opleveren. Groet Cander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-06-2002 17:13 #61029 door
Beantwoord door in topic gas en vermogensverlies
Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Ik spreek dan wel over een B20A, maar het zal voor een B18A ook wel zo zijn: het verschil tussen benzine en gas is niet zodanig groot dat je inbouw van LPG ervoor moet laten. Natuurlijk voel je verschil, dat kan ook niet anders, maar de topsnelheid zal echt niet tot 105 km/u zakken. Belangrijk bij rijden op LPG is wel dat je de motor in topconditie houdt, en laat de installatie bij een bedrijf inbouwen dat een goede naam heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-06-2002 17:18 #61028 door
Beantwoord door in topic gas en vermogensverlies
P.S. Als je met "moderne gastanks" LPI bedoelt, dan is dat volgens mij voorbehouden voor moderne injectiemotoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2002 16:24 #61027 door
Beantwoord door in topic gas en vermogensverlies
let wel op dat je klepzittingen en kleppen zelf veel sneller gaan verbranden. Gas is zeer droog en geeft i.t.t. andere brandstoffen geen smering. Zeker als je hard rijdt in hoge toeren, gaan ze snel achteruit... <br>Geharde klepzittingen en kleppen zijn een oplossing, maar dan moet je motorblok open, en zal de prijs dus stijgen.<br>Hoi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2002 19:03 #61026 door
Beantwoord door in topic gas en vermogensverlies

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2002 19:07 #61025 door
Beantwoord door in topic gas en vermogensverlies
Dat de kleppen versneld gaan inslijten is inderdaad alleen het geval als er nog geen geharde klepzittingen gemonteerd zijn. Maar als de motor (kop) in de afgelopen 5 jaar al eens is gereviseerd, dan is de kans heel groot dat die er al in zitten, loodhoudende benzine is in NL immers al een hele tijd niet meer te krijgen. Overigens geldt klepzetelslijtage (valve seat recession) ook voor rijden op loodvrije benzine. Alleen bij rustige rijstijl en niet te vaak boven 3.000 tpm rijden is ook met LPG nog heel wat afstand af te leggen voordat de kleppen uitgesteld zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2002 11:20 #61024 door
Beantwoord door in topic gas en vermogensverlies
Hoi,Ik heb bij mijn combi een half jaar geleden een tank laten inbouwen in de ruimte van het reservewiel (53 liter). Hierdoor heb ik nog steeds mijn gehele benzinetank beschikbaar voor landen (zoals Zweden) waar geen LPG voorhanden is. De tank komt net iets (± 2 cm boven de laadvloer uit, maar dat vind ik niet bezwaarlijk. Het reservewiel staat nu rechtop aan de zijkant. Ik ben buitengewoon tevreden hiermee. Het was niet echt geodkoop, maar zeker het geld waard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-06-2002 09:56 #61023 door
Beantwoord door in topic gas en vermogensverlies
Cander,LPG is zeker aan te raden. Erg grote verschillen in vermogen zijn er niet. Buiten de al genoemde extra slijtage van de kleppen moet je ook rekening houden met een hogere verbrandingstemperatuut. Dit heeft normaal niet voveel gevolgen, maar als je lang hard rijdt, of als je een sleurhut trekt, of in de bergen komt, gaat de temperatuur van de motor omhoog. Daar zijn weer twee remedies tegen: Met de kachel open rijden of een extra fan plaatsten, liefst in combinatie met een dikkere radiator. Een fam kan van de sloop, of bij de VOD verkregen worden. Een ruilradiator is ook bij het VOD te vinden.Joep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-06-2002 17:29 #61022 door
Beantwoord door in topic gas en vermogensverlies
Monteer een K nokkenas en je kracht "onderin" wordt een stuk beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.