welk toerental om co af te stellen?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2002 21:50 #56674 door
Weet iemand bij welk toerental het CO gehalte van een B18A moet worden afgesteld. Is dit het stationair toerental of een hogere waarde ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2002 23:56 #61300 door
Beantwoord door in topic welk toerental om co af te stellen?
ik gebruik altijd de testbougie van Gunson, in de tijd dat de auto's nieuw waren, was het ook altijd een heisa om ze zo af te stellen dat ze lekker krachtig èn zuinig (nou ja..) liepen en een beetje in de buurt kwamen van de voorgeschreven CO waarde.Afgesteld naar uitsluitend CO waardeliepen en lopen ze voor geen meter.Onze grootste bijdrage aan het milieu is, dat wij niet om de zoveel maanden weer een nieuwe leasebak laten aanrukken.Maar ja, productie en fiscale heffingen houden de economie draaiend dus zijn wij sowieso asociaal; maar dan liefst wel in een auto die lekker loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2002 20:27 #61299 door
Beantwoord door in topic welk toerental om co af te stellen?
De verbranding loopt het best als de benzine-luchtverhouding 1:14,7 is. Aangeduid met lambda. Het maximaal vermogen van een motor wordt echter bij 0,9*lambda bereikt. De motor moet dus iets rijker staan voor maximaal vermogen, dus ook met meer CO-uitstoot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-07-2002 01:23 #61298 door
Beantwoord door in topic welk toerental om co af te stellen?
Klinkt goed, maar wat is nou de CO waarde hierbij ? Ik heb een Gunson CO meter gekocht en wil de carburateur hiermee afstellen, dus een waarde is handig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-07-2002 10:55 #61297 door
Beantwoord door in topic welk toerental om co af te stellen?
Bij Schampers in Helmond vroeg ik daar eens naar. Op LPG en warm stationair toerental 1-1,5% CO, op benzine weet ik niet. Zodra een beetje gas gegeven werd schoot ook het CO-percentage als een raket omhoog. Een carburateur kan nou eenmaal niet onder alle omstansdigheden precies 1:14,7 halen. Je zag bij gasgeven ook het HC-aandeel flink stijgen (HC = hydrocarbons = koolwaterstoffen, oftewel het aandeel onverbrande brandstof in de uitlaatgassen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2002 20:55 #61296 door
Beantwoord door in topic welk toerental om co af te stellen?
Voor een B20a blok zijn de waarden 1-1,5% CO bij stationair toerental, en 0,5% CO bij 3000 toeren op LPG. Gezien de eerdere berichten zal dit niet veel verschillen voor een B18a.Je kan ook Nordicar even bellen die kunnen het je zo vertellen. succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.