benzinepomp p1800e

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-10-2002 21:38 #56386 door
benzinepomp p1800e is gemaakt door
Als ik mijn auto, p1800 injectie, startte, bouwde de benzinepomp eerst druk op. Zodra ik de contactsleutel omdraaide hoorde ik de pomp even draaien, maar dan stopte ze weer. PAs als de motor draaide, draaide ook de pomp de gehele tijd.<br>Wie weet welk mechanisme 'besluit' om de pomp te te laten stoppen met draaien op het moment dat er genoeg druk is opgebouwd? En langs welke weg krijgt de pomp haar stroom? Ik weet dat de ene aansluiting gewoon een masdraad is, maar de positieve aansluiting wordt onderbroken. Maar waar?Want ik krijg sinds vanmorgen (zeer plots, want ik had er net een eind mee gereden) helemaal geen pomp meer. Ik vermoed dat er iets mis is met de drukregelaar. Wat denken jullie?<br>Vast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-10-2002 10:37 #62332 door
Beantwoord door in topic benzinepomp p1800e
dat mechanisme is je pomp zelf ,die kan een bepaalde kracht/druk leveren en stopt met pompen als de druk in je leiding is opgebouwd.ps.je aan sturing van de pomp loopt via je kontaktslot...kontrole of je pomp nog werkt ,afgaande leiding er afhalen en even 12v op je pomp zetten(als die dan "tikt" is die nog goed(wel je benzine opvangen ;-) (en geen vonkjes maken..........(of je haalt beide zijden los en laat de pomp waterpompen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-10-2002 11:02 #62331 door
Beantwoord door in topic benzinepomp p1800e
Bedankt voor de snelle reactie maar... Als de pomp zelf besluit om te stoppen, hoe komt het dan dat als ik de +kant van de pomp rechtstreeks aan de batterij hang ze wel continue blijft pompen (pomp is niet uitgebouwd)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-10-2002 12:04 #62330 door
Beantwoord door in topic benzinepomp p1800e
draadbreuk/slecht kontakt in je aanvoerspanning?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-10-2002 16:53 #62329 door
Beantwoord door in topic benzinepomp p1800e
De brandstofpomp wordt aangestuurd door de controle unit via een relay in de motorruimte(middelste rechtsvoorin)De druk in het systeem kan worden ingesteld.Als je het contact aanzet gaat de pomp draaien en de druk hoort 28-31 psi te zijn.Voor een koude start wordt er nog via het 'koude start mechanisme'via een soort extra injector kortdurend extra brandstof aangevoerd (motor loopt ca 10 seconden hoger stationair).Om de benzinepomp te checken heb je de Bosch controlekast nodig om de functies van de controleunit te checken.Bij een lege tank moet de pomp bijna constant hard werken, dan hoor je hem constant.Als de pomp ermee kapt kunnen er twee zaken loos zijn1. Brandstof filter is verstopt (wanneer voor het laatst vervangen ?)2. Relay defect3. draadbreuk4. Controle unit defect (zeer zeldzaam)Ik zou beginnen met het brandstoffilter te checken aangezien dit het meest voorkomende euvel is bij niet willen starten na eerst goed lopen.Met een ampere/voltmeter kun je checken of de pomp stroomkrijgt en inderdaad door een benzine leiding los te maken of er output is(let op 28 psi is best veel druk)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2002 14:45 #62328 door
Beantwoord door in topic benzinepomp p1800e
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Het probleem is opgelost ;-))<br>happy happy<br>Het was inderdaad een defecte relais: het contactplaatje binnenin de eerste relais was afgebroken => geen stroom naar de tweede relais en dus geen stroom naar benzinepomp. Heb op afgebroken contactplaatje van relais 1 een ander plaatje gesoldeerd zodat de stroomkring opnieuw kan gesloten worden. En zie, het werkt! Ik zal me toch maar een reserve aanschaffen volgende keer ik nog'ns in het vod moet zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2002 20:35 #62327 door
Beantwoord door in topic benzinepomp p1800e
Het is toch wel iets genuanceerder. Als je kontakt aanzet geeft de "computer" een stuurstroom en loopt de pompt enige tijd totdat er druk is. Paar seconden en stopt dan. Pas bij inschakelen van startmotor gaat de pomp weer mee lopen. Als de motor loopt gaat er altijd spanning naar de pomp en loop deze. Hij reageert niet op druk!!!!. De overdruk wordt namelijk geregeld door het drukventiel bij de injctorrails of op kachel en te veel stroomt terug naar de tank. Dit zorgt namelijk ook voor koeling van de benzine in circuit en voorkomt luchtbellen. Kortom, al de zekering goed is en computer goed is en pomp het ook doet moet alles werken. Wel is er een apart relais voor de pomp. Er zitten twee relais voor de injectie, een daarvan (zonder de blauwe verfstip) regelt stroom naar de pomp. Wordt tijd om volvo handboek of haynes te bestuderen!Rob Hendriks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.