kapotte uitlaat

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2003 10:34 #56201 door
kapotte uitlaat is gemaakt door
Ach ja, dat krijg je op een gegeven moment: mijn uitlaatpijp is ter hoogte van de voorstoelen over de hele doorsnede doorgeroest. Je begrijpt dat dat een pokke-herrie geeft. Eerste gelegenheid om het te fixen is pas in februari. Tot die tijd ga ik een tijdelijke beunhaas-oplossing proberen (met flexiwrap van Holtz ofzo). Wat ik me opeens afvroeg: is het slecht voor b.v. de motor om (beperkt) door te rijden met een kapotte uitlaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2003 12:12 #62936 door
Beantwoord door in topic kapotte uitlaat
neen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2003 15:10 #62935 door
Beantwoord door in topic kapotte uitlaat
Je kunt rustig doorrijden, maar een tijdelijke oplossing zoals je beschrijft wordt niet accepteerd bij een APK keuring, bovendien is het werk van een tijdelijk oplossing bijna net zoveel als een nieuwe pijp monteren.vr gr. Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2003 15:29 #62934 door
Beantwoord door in topic kapotte uitlaat
ik ben blij dat je niet bij ons in de buurt woont: al die herrie......doorrijden met een lawaaipijp doet het imago van de klassieker (en de Volvo in 't bijzonder) niet goed;Maar nu even serieus: ik denk dat de 'beunhaasoplossing' méér tijd kost dan een nieuw pijpje monteren;Ga er niet meteen vanuit dat rijden met een kapotte uitlaat geen invloed op de motor heeft; de tegendruk van het uitlaatsysteem kàn invloed hebben. Toen wij indertijd met onze oude Engelse eencilinder viertakt motoren op Zandvoort gingen rijden monteerden we open megafoons; als je dat deed zonder aanpassing van de sproeierbezetting had je snel kans op wat rafelige kleppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2003 19:56 #62933 door
Beantwoord door in topic kapotte uitlaat
Maar in principe heeft een viertakt geen tegendruk nodig. Het is vooral de resonantie (het heen en weer gaan van de geluidsgolven in de uitlaat) in de uitlaat die een viertakt tot hogere prestaties kan helpen. De drukgolven variëren van hoog tot laag. Een lage drukgolf trekt a.h.w. de uitlaatgassen uit de cilinder. Dat komt de "ademhaling" van de motor ten goede. Bij een Mustang heet de eerste demper toepasselijk "resonator box".Een standaard uitlaat is gericht op geluidsdemping, een sportuitlaat is gericht op efficiency. Het is niet simpelweg het lager maken van de tegendruk, het is ook het afstemmen van de drukgolven op openen en sluiten van de uitlaatkleppen. Bij een tweetakt is dit zelfs van cruciaal belang. Ik denk dat doorrijden met een kapotte uitlaat twee nadelige gevolgen heeft, maar dan vooral voor de bestuurder. De eerste is de grotere kans dat het giftige koolmonoxide in de wagen komt en de tweede is dat een wetsdiender je portefeuille lichter zal maken als hij je betrapt (beter: hoort).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.