luchtfilter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-04-2003 20:49 #55978 door
luchtfilter is gemaakt door
Er is in mijn Duett een andere B18A motor gezet. Ik had vorig jaar op de beurs in Utrecht alvast een nieuw luchtfilter gekocht bij Scandcar en dit was een mooie gelegenheid meteen die filter er op te laten zetten. De motor liep niet slecht, maar bij te veel gas geven smoorde die. En hoe ik de ontsteking ook zette, het bleef zo. Nu heb ik de kleppen gesteld, de contactpuntjes die te wijd stonden goed gezet en het ontstekingstijdstip met de lamp goed gezet. En toen de carburateur laten afstellen bij een garage in de buurt. Nu liep ie nog veel slechter. Horten en stoten! Alleen met veel choken kwam de auto nog vooruit. Nu heb ik de nieuwe luchtfilter er afgehaald en vervangen door het oude gedeukte ding dat ik bijna weggegooid had. En wat gebeurt er. Loopt fijn (op wat onregelmatig stationair na)De luchtfilters lijken identiek. Hoe kan dat nou??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-04-2003 23:57 #63792 door
Beantwoord door in topic luchtfilter
Ik denk dat door het vieze filter wordt het mengsel relatief rijker wordt. Het lijkt er dus op dat de afstelling van de carburateur met het nieuwe filter een te arm mengsel geeft. Opnieuw afstellen dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-04-2003 17:09 #63791 door
Beantwoord door in topic luchtfilter
Controleer ook eens of de demper van de carburateur juist werkt. Als de demper niet genoeg dempt kan het gebeuren dat het mengsel bij het intrappen van het gas plots verarmt terwijl dat juist dan net niet mag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-04-2003 21:37 #63790 door
Beantwoord door in topic luchtfilter
Ik weet niet of ik het goed zeg, maar ik geloof dat de co2waarde op +9% stond voordat de carburateur werd afgesteld en toen smoorde die al en na de afstelling nog op +2%. Dat zou betekenen dat je de carburateur met het nieuwe luchtfilter extreem rijk moet afstellen? En is dat wel verantwoord? Iets rijker met dit oude filter zou wel mogen want hij hakkelt nog steeds een beetje wanneer ik weinig toeren maak en loopt met de choke een stukje uit beter, ook wanneer die warm is. Is de demperwerking van de carburateur eenvoudig te controleren door een leek?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-04-2003 21:41 #63789 door
Beantwoord door in topic luchtfilter
De demperwerking moet trouwens wel goed zijn nu ik er over na denk, want nu met het oude filter loopt ie juist op zijn best met toeren maken en met weinig toeren minder goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-04-2003 22:53 #63788 door
Beantwoord door in topic luchtfilter
9% CO is véél te veel. 1,5-2% is de streefwaarde voor een correcte afstelling van het mengsel. Als de motor met dit mengsel niet goed loopt is er nog ergens iets niet in orde. Blijft het mengsel bij verschillende toerentallen wel ongeveer gelijk? Hoe zit het met de ontsteking, is bijv. de condensator nog wel goed? En de brandstoftoevoer, is die constant en zonder luchtbelletjes?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-04-2003 23:08 #63787 door
Beantwoord door in topic luchtfilter
Je hebt het nu over de brandstoftoevoer! Dat herinnert me er wel aan dat ik altijd heeel voorzichtig moet tanken, want anders slaat de pomp meteen af. Ik moet de slang er maar heel iets inhouden. Dit heeft wel met de ontluchting met de tank te maken, maar ook met het hakkelen? Ik zal eens kijken of de toevoer zonder luchtbellen is. Als ik dat tenminste zo kan zien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-04-2003 23:36 #63786 door
Beantwoord door in topic luchtfilter
Met zo'n doorzichtig plastic in-line filter tussen de pomp en de carb is dat makkelijk te zien. Luchtbelletjes duiden op een gescheurd pompmembraan of een koepeltje (van de pomp) dat los is getrild.Ik kan rustig de vulmond in de tank steken (sedan) en "volgas" tanken totdat die bijna vol is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.