dubbele carburateurs

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-04-2003 11:01 #55939 door
dubbele carburateurs is gemaakt door
Ik wil binnenkort een dubbele carburateur gaan monteren op mijn B20A-blok (Amazon combi). Nu hoor ik over de vacuumvervroeging van de ontsteking in combinatie met de carburateurs verschillende verhalen. Moet in dit geval het vacuum losgekoppeld worden? Of moet ik een andere verdeler monteren omdat de aansluiting voor de vacuumvervroeging op de carburateur na de gasklep zit in plaats van voor de gasklep zoals bij de B20A-versie? Of kan ik een andere oplossing proberen? Krijg ik problemen als ik zonder de vervroeging rijd??Dit zijn een hoop vragen op rij, en hopelijk kan ik hierbij putten uit jullie verzamelde wijsheid op dit forum.Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-04-2003 19:26 #63962 door
Beantwoord door in topic dubbele carburateurs
Ik heb een B20A met enkele Zenith-Stromberg en het slangetje vergeet ik regelmatig na controle ontstekingstijdstip terug te plaatsen. Soms ligt het er ook gewoon af omdat die bij de aansluiting met de carb gescheurd is. Merk je niets van. Theoretisch zou je in deellast zonder vacuumvervroeger iets meer brandstof verbruiken. Voor de rest van de tijd heeft het ding geen functie, en daarom wordt die er op "performace" motoren zoals dubbele carbs er gewoon afgelaten. De dubbele carbs zijn bedoeld voor de B-motoren met hun hogere compressie en "wildere" nokkenas. Het profiel van de sproeiernaalden in de carbs zijn daarop aangepast. Zou kunnen zijn dat dubbele carbs op een A-motor wat gefröbel (lees: ander profiel naalden) nodig hebben om in alle toerengebieden lekker te lopen omdat een A toch een andere karakteristiek heeft dan een B, maar ervaring daarmee heb ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-04-2003 06:59 #63961 door
Beantwoord door in topic dubbele carburateurs
Hai Robert,In B-blokken geen vacuumvervroeging toepassen.Je kunt gewoon het slangetje loskoppelen en de vacuum daarmee niet gebruiken. Op mijn B18D zit een Bosch JFUR verdeler zonder vervroeging. Vacuumpotje eraf halen is geen optie daar er dan een enorm gat in je verdeler zitAls het je bij deze wissel gaat om motorvermogen dan dien je bij het wisselen van je carbs ook een andere, "hetere",nokkenas te plaatsen.type D of F. Hieraan gekoppeld andere sproeiernaalden. Bij SU-carburators en nokkenas D of F horen dan bijvoorbeeld KD naalden. De binnenkant van je inlaatspruitstuk moet je dan zo smooth mogelijk zien te krijgen en bij voorkeur K&N-luchtfilters plaatsen. Ook moeten er dan al wel het grote type inlaatkleppen in je kop zitten. Als extraatje kun je ook een koppakking van een B20B blok plaatsen (is iets dunner), waarmee je de compressie nog iets verhoogd.Alleen je carbs wisselen heeft niet zo heel veel effect. succes ermee, jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-04-2003 07:00 #63960 door
Beantwoord door in topic dubbele carburateurs
Robert,Heb eventueel nog een F-type nokkenas liggen. Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-04-2003 08:25 #63959 door
Beantwoord door in topic dubbele carburateurs
Mannen,Bedankt voor de raad. Ik laat het vacuum na ombouw dus maar even van de onsteking af (wel een mooi doppie erop tegen vuil en vauvuumlek bij de carburateur). Ik was op dit moment niet van plan het blok open te maken (voor de koppakking of nokkenas (bedankt voor het aanbod)), dit heeft er pas 60.000 km op zitten en loopt verder prima en zonder problemen, en ik wil/moet na het ombouwweekend wel weer ermee de weg op . Ik hoop wel een wat betere reactie op het gaspedaal door deze operatie te krijgen, want ik rijdt op LPG, op benzine moet ik maar even kijken hoe het afstellen gaat. De K&N filters komen er ook op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-04-2003 22:56 #63958 door
Beantwoord door in topic dubbele carburateurs
Quote ´De binnenkant van je inlaatspruitstuk moet je dan zo smooth mogelijk zien te krijgen´.Hier komt men tegenwoordig op terug. Het blijkt dat spiegelgladde inlaatpoorten minder efficient zijn dan die waarvan het oppervlak heel licht ruw is. Reden: een heel licht ruw oppervlak leidt tot microwervelingen die ervoor zorgen dat de brandstof en het lucht zich beter gemend hebben voordat het mengsel in de cilinders aankomt, en dat leidt simpelweg tot een betere verbranding.Ik verwacht bij toepassing van dubbele carbs op een A-blok een kleine verbetering van het vermogen bij een iets verslechterd of niet gewijzigd koppel. Een enkele carb heeft een restrictief karakter op de ademhaling van de motor, daardoor is max. vermogen beperkt. Bij lage toerentallen zorgt dat karakter wel voor een hogere luchtsnelheid en dat komt het koppel ten goede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-04-2003 08:45 #63957 door
Beantwoord door in topic dubbele carburateurs
Klopt, spiegelglad is niet de bedoeling. Maar dat zal je met het gietijzeren inlaatspruitstuk ook niet lukken. Wat ik bedoel zijn gietranden en ribbeltjes aan de binnenzijde die de doorlaat beperken. Mijn eigen spruitstuk had gietrandjes aan de cilinderkopzijde. die heb ik er af gehaald.Heb wel eens een rallytriumph gezien waarbij de eigenaar een heel dundradig RVSgaas voor z`n (vergrote) inlaatspruitstuk had geplaatst om het door Lennard bedoelde effect versterkt te bereiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.