waartoe dient olie in carb?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2003 16:02 #55689 door
waartoe dient olie in carb? is gemaakt door
Weet iemand waarvoor de olie in de carburateur dient? Is dat ook van belang bij gas-auto's? Welke olie gebruik je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2003 20:00 #64863 door
Beantwoord door in topic waartoe dient olie in carb?
Respectievelijk ja, niet, ATF. De olie is er om de zuigerbeweging in de carburateur te dempen. De zuiger in een "constant depression carb" (lees: type SU) beweegt omhoog als je het gaspedaal intrapt. Daardoor wordt de venturi groter en kan er meer lucht doorheen. Maar op het moment dat je het gaspedaal intrapt om te acceleren moet de zuiger nog niet direct omhoog gaan. Want als dat gebeurt zal de venturi groter worden. Maar het duurt even voordat het debiet toeneemt (wat dat kan pas als de motor meer toeren gaat maken). Hetzelfde volume door een groter gat staat gelijk aan een lagere luchtsnelheid. Een lagere luchtsnelheid trekt minder benzine uit de sproeier, dus het mensel wordt kortstondig armer terwijl het omgekeerde gewenst is. Pas even ná intrappen van het gaspedaal zal het luchtdebiet groter worden waardoor de luchtsnelheid ook weer aantrekt en het mengsel weer normaal wordt. De olie dempt de snelheid waarmee de zuiger kan reageren. Als je nu het gaspedaal intrapt blijft de zuiger nog even op zijn oude hoogte a.g.v. de weerstand van de olie (de venturi-grootte blijft dus gelijk). Door de toegenomen vraag naar lucht verhoogt de luchtsnelheid (en verlaagt de luchtdruk) en zal daardoor wat meer brandstof uit de sproeier zuigen en dan heb je een kortstondige verrijking, het gewenste effect. Even later zal de zuiger wel omhoog gaan waarna alles weer normaliseert. Bij gas-auto's is de zuigerwerking helemaal niet van belang, maar uiteraard alleen bij het rijden op LPG. Je kunt de zuiger helemaal in de hoogste stand vastzetten om slijtage van de naalden te voorkomen, het enige in de carburateur dat op LPG gebruikt wordt is de gasklep die je met het gaspedaal bedient en de choke (welke bij de Zenith Stromberg ook de gasklep wat open houdt). Volvo schrijft automatische transmissieolie voor de zuiger van de carb voor. Gewone olie (m.u.v. naaimachine-olie) is te dik en dempt de zuiger teveel. Daardoor reageert de carb te langzaam op gas geven en loslaten en dat verhoogt het verbruik onnodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2003 20:11 #64862 door
Beantwoord door in topic waartoe dient olie in carb?
Het logische gevolg van het ontbreken van de olie in de zuiger is dus dat je een flat-spot krijgt bij het intrappen van het gaspedaal. Het duurt wat langer voordat die begint met het verhogen van de toeren. Andersom, bij het gas loslaten treedt het omgekeerde op, de motor vermindert niet per direct de toeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2003 20:15 #64861 door
Beantwoord door in topic waartoe dient olie in carb?
Nee, dat laatste klopt niet. Bij het gas loslaten zal de zuiger te snel zakken en zal de motor dus ook minder lucht kunnen krijgen, dus het toerental neemt af. Maar het mengsel zal dan wel te rijk zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2003 20:51 #64860 door
Beantwoord door in topic waartoe dient olie in carb?
Het vastzetten van de zuiger in de hoogste stand waar je het over hebt (bij lpg) hoe doe je dat?Groeten, Rob peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2003 13:04 #64859 door
Beantwoord door in topic waartoe dient olie in carb?
Ik heb bij een collega-Amazon rijder gezien hoe hij een automatisch systeem had gemaakt. Hij had bovenin de kelken van zijn SU's een gaatjes geboord, schroefdraad in gemaakt en holle buisjes in gedraaid waarop dunne luchtslangetjes schuiven. Dan hetzelfde in het inlaatspruitstuk. In het slangetje had hij een pneumatisch relais gezet. Dat werkt als een normaal relais, maar i.p.v. stroom schakelt het ding de luchttoevoer open of dicht. De pneumatische schakelaar wordt bekrachtigd als hij zijn motor op LPG zet. De schakelaar opent dus de luchttoevoer zodat het vacuum in het inlaatspruitstuk de zuigers in de carbs helemaal omhoog trekt. Zodoende beweegt de naald niet op en neer door een sproeier waar geen bezine door komt (en dus vrijwel geen slijtage aan de naald en sproeier). Op benzine schakelt het pneumatisch relais de luchttoevoer weer dicht waardoor het vacuum van het inlaatspruitstuk dus niet meer de zuigers in de carbs omhoog trekt. Dus die kunnen dan weer gewoon hun werk doen op benzine. Ideaal systeem, ga ik ook installeren als ik mijn carb eens laat reviseren (ik heb een Zenith Stromberg CD, maar ik neem aan dat dat daarbij ook wel zal werken).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-07-2003 18:26 #64858 door
Beantwoord door in topic waartoe dient olie in carb?
Je kunt ook een m6 gat tappen in het cylinderhuis van je carb, vanbuitenuit, daarin draai je een boutje et voila, aangedraaid geblokkeerd, werkte bij de vorige ama prima. Al is de pneumatisch/automatische versie veel mooier en aan te raden qua gebruiksgemak. toch lastig om langs de snelweg dat boutje te moeten lossen igv nood.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.