super 98 of euro 95

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 08:17 #55681 door
super 98 of euro 95 is gemaakt door
Er is op dit forum al veel meer over gezegd, maar een antwoord op mijn specifieke vraag kan ik niet terugvinden:<br><i>Kan ik beter ongelode super 98 of nbet zo goed euro loodvrij 95 tanken?</i><br>Of maakt het niet veel uit? Ik rijd normaal altijd op LPG (ama combi B20A, nog geen geharde kop) en maar af en toe een stukje op benzine (voor het gevoel mèt loodvervanger indien aanwezig bij de betreffende pomp) t.b.v. de slangen etc. Ik gebruik geen extra loodtoevoeging of octaanbooster o.i.d.<br>Over een paar weken gaan wij op vakantie naar Denemarken; omdat LPG daar niet zo goed verkrijgbaar is verwacht ik met name op benzine te moeten rijden (vaak tanken, klein benzinetankje door LPG onderbouw...). Ik wil dus graag weten wat ik het beste kan tanken (reserve jerrycan gaat ook mee...).<br>Bedankt, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 10:28 #64893 door
Beantwoord door in topic super 98 of euro 95
In denemarken is bij verschillende pompstations een boekje te krijgen met adressen voor 98 loodhoudend. Deze benzine is niet overal meer te krijgen in Denemarken. Je kan ook 98 loodvrij tanken alleen dat is het zelfde als LPG zonder geharde kop slijt deze in (je kleppen en de randjes) Op 98 rijd hij beter dan 95 dat heeft met de klopvastheid te maken. Met 95 heb je veel kans op pingelen. Voor de rest mooi land maar tank even af in Duitsland voor je de grens over gaat is goedkoper. Op de snelweg wordt aangegeven laatste tank voor de grens als je naar Jutland ga.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 17:57 #64892 door
Beantwoord door in topic super 98 of euro 95
onze B16/18/20 motoren doen het het beste op hoogoctaan.Pingelen geeft veel motorslijtage en is dus ongewenst.Ik tank altijd 98 ongelood met loodvervanger, er zijn puristen die Shell pura erin doen....duurder...maar niet verkeerdVerstandig is om altijd dezelfde loodvervanger te gebruiken (zie eerdere forum items) die aangetoond werkt en niet te veel te switchen wat chemische reacteis kan geven.Als je normaal op gas rijdt is aan te bevelen af en toe op benzine te rijden, problemen heb je dan voor Denemarken in de gaten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 19:26 #64891 door
Beantwoord door in topic super 98 of euro 95
Volgens de informatie die ik op de Shell site vind over Shell Pura is dat een alternatief voor euro 95, dus ook octaangetal 95? (en niet 98)...?<br>Ik ga sowieso wat kilometertjes maken op benzine om te kijken of er geen benzineproblemen zijn. Kan ik gelijk wat experimenteren met super plus en pura...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 21:09 #64890 door
Beantwoord door in topic super 98 of euro 95
Als je overschakelt van 95 naar 98 moet je wel even de ontsteking in de gaten houden!!! Dit omdat euro 98 anders verbrandt dan bv 95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 23:02 #64889 door
Beantwoord door in topic super 98 of euro 95
Het speelt geen rol of je 95 of 98 loodvrij tankt, het enige verschil is dat de zelfontbrandingstemp. hoger ligt bij de 98 (klopvaster). Maar dat is alleen nuttig bij motoren bij een hogere compressieverhouding die veel toeren maken. En aangezien dit niet het geval is denk ik dat het nutteloos is om 98 te tanken. het beste is natuurlijk nog altijd loodhoudende benzine te tanken, maar ik weet niet of wat ik denemarken nog verkrijgbaar is, ik vrees er een beetje voor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.