afstellen carburateur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2003 21:18 #55650 door
afstellen carburateur is gemaakt door
Beste volvo-vrienden,sinds ik (voor het ongeval van anderhalve maand geleden) af en toe wat langer rij op benzine draait de motor na starten nogal onrustig. Bij het intrappen van het gaspedaal aarzelt de motor in de lage toeren. Het heeft het karakter van een te rijk mengsel (poffend geluid). De binnenkant van de uitlaat is ook zwarter dan normaal en ik heb vandaag een bougie losgedraaid: zo zwart heb ik ze nog niet gezien.Het lijkt me dus een te rijk mengsel, maar hoe krijg ik dit weer goed? Kan iemand mij vertellen hoe ik dit afstel aan de carburateur?De wagen is een amazon uit 1969, B20A (met LPG draait de motor niet anders, zij het dat ie dan lastiger start)Alvast bedankt voor een reactie, groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2003 21:22 #65025 door
Beantwoord door in topic afstellen carburateur
O, de carburateur is een Stromberg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2003 21:50 #65024 door
Beantwoord door in topic afstellen carburateur
Aangezien je het over een 69-er hebt, ga ik ervan uit dat je de Zenith-Stromberg 175 CD-2SE bedoelt. <br>In dat geval heb je geen afstelbare sproeier in de carb (dat was bij de 175 CD-2S van de B18A nog wel het geval).<br>Haynes zegt het volgende:<br>"Where no jet adjustment is fitted (ie; on the B20A installation with the 175-CD2 SE carburettor) srew up the idling trimmer screw as far as it will go and then undo it two full turns. Now run the engine until it has reached operational temperature, adjust the engine speed to 700 revs/min by means of the throttle stop screw and then adjust the idle trimmer to give smoothest engine running on idling and good pick up on acceleration. When adjusting this screw, should the idling speed increase, correct on the throttle stop screw."<br>En: <br>"Finally, with the air cleaner and the vacuum pipes reconnected, set the idling speed to 650 revs/min for the B18A, 700 revs/min for B20A with automatic transmission, or 800 revs/min for B20A with manual transmission."<p>Aangezien je ook op gas rijdt dien je er rekening mee te houden dat de sproeiernaald en sproeier zelf inmiddels zo ver versleten kunnen zijn dat met afstelling geen optimale resultaten meer te behalen zijn. Belangrijkste gevolg is een te rijk mengsel, en dat is waar je het ook over hebt. Revisie is dan noodzakelijk, en om nieuwe versnelde naald- en sproeierslijtage te voorkomen kun je de zuiger bij rijden op LPG omhoog houden. Hoe dat moet kun je in de berichten van enkele weken hiervoor terugvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-07-2003 01:26 #65023 door
Beantwoord door in topic afstellen carburateur
Zoals je kunt begrijpen omschrijft Haynes de afstelling op gevoel en gehoor. Om nauwkeurig te kunnen afstellen moet je een CO-meter hebben. Op LPG komt e.e.a. nog nauwkeuriger en ben je eigenlijk aangewezen op een LPG-installateur, want die heeft de geschikte meetapparatuur. Daarom is dit een van de weinige dingen die ik niet zelf doe aan mijn Amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.