loodhoudende benzine

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-09-2003 13:07 #55527 door
loodhoudende benzine is gemaakt door
Tijdens de Volvo-beurs-thuis-rit ben ik even moeten stoppen om te tanken. Voor de eerste keer begon ik te twijfelen aan de benamingen die er bij de pomp worden gebruikt en wellicht kan iemand hier wat duidelijkheid scheppen. Als er "met loodvervanger" op staat kan ie in mijn amazon maar is het zo dat sommige pompen (zo correct als ze kunnen zijn), dan toch "loodvrij" vermelden terwijl er dan toch loodvervanger in zit ?Oftwel, als er niets over lood vermeld staat is het voor mijn amazon (ter informatie: niet-geharde klepzittingen) dan voldoende om alleen op het octaangehalte te letten en in bij een octaan van 98 of hoger meteen alles heb wat de motor nodig heeft (incl. mogelijke loodvervanger)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-09-2003 14:05 #65476 door
Beantwoord door in topic loodhoudende benzine
Een Amazon-motor zoals die de fabriek verliet heeft in principe loodhoudende benzine of loodvrije benzine met een loodvervanger nodig. Dat gezegd hebbende kan de kop bij rustig rijgedrag nog heel lang mee, zowel op loodvrije benzine als op LPG. Ik heb verhalen gehoord van slechts 20.000-30.000 km levensduur op LPG, maar ikzelf heb al 42.000 km op LPG gereden en de vorige eigenaar 43.000 km; samen dus 85.000 km op LPG. Het eind van de stelweg van de uitlaatkleppen is nog niet in zicht.<br>Er is maar één soort loodvervanger waarvan je met enige zekerheid kunt zeggen of ze effectief zijn, en dat zijn die met het FBHVC-keurmerk. Die additieven zijn bij onafhankelijke tests door de MIRA voldoende beschermend bevonden. Er zijn ook additieven die de tests <b>niet</b> doorstaan hebben en er zijn fabrikanten die hun additieven niet aangeboden hebben om onafhankelijk te laten testen. Onder die laatste categorie valt ook benzine met loodvervanger aan de pomp. Dat fabrikanten hun additief niet durven laten testen kan maar één ding betekenen: ze zijn hoogstwaarschijnlijk niet voldoende effectief.<br>Verder is het belangrijk om <b>altijd hetzelfde additief</b> of <b>altijd dezelfde benzine met loodvervanger</b> te gebruiken want verschillende merken gebruiken verschillende materialen die bij menging elkaar negatief kunnen beïnvloeden. Als je loodvervanger bij maatschappij A tankt, moet je dat elke volgende keer ook doen. Om over te schakelen naar maatschappij B moet je eerst de tank leegrijden, dan een tank loodvrij leegrijden en pas daarna bij B tanken. Hetzelfde geldt als je overstapt van additief dat je zelf toevoegt.<br>Octaangetal is iets waar je op moet letten, of er nu loodvervanger in zit of niet. Als je motor 98 octaan nodig heeft zul je of super plus of super met loodvervanger moeten tanken. Als je de beschermende werking van de loodvervanger even achterwegen laat, maakt het niet uit welke van de twee je tankt want beiden hebben octaangetal 98.<br><p>In mijn optiek zijn er maar twee opties: je rijdt op loodvrije benzine van voldoende octaangetal en neemt klepzetelslijtage op de koop toe. Mocht het over een aantal (waarschijnlijk nog heel veel) kilometers nodig zijn laat je de klepzetels vervangen door geharde klepzetels.<br>De andere optie is dat je een FBHVC-goedgekeurd additief uitkiest (en daarbij blijft) en dat steeds volgens voorschrift aan de loodvrije benzine toevoegt. Dit moet bij elke tankbeurt, loodvervangers kennen nl. geen 'geheugeneffect' dat lood wel had. Op deze manier voorkom je klepzetelsijtage en kun je de motor gewoon tot zijn normale eind van zijn leven op rijden.<br>Op lange termijn is de eerste optie het goedkoopst, en voor LPG-rijders sowieso de enige mogelijkheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.