80% begrenzer op lpg-tank

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 21:51 #54835 door
80% begrenzer op lpg-tank is gemaakt door
Beste volvovrienden, Ik wordt een beetje flauw van mijn (te) kleine LPG 45 ltr.tank.Er gaat bij het tanken 35 liter in en ruwweg om de 330 -350 km sta ik weer bij de pomp. Is er een manier om die begrenzer te negeren? Zo ja hoe? Of vooral niet doen, het zit er niet voor niets op....Graag uw mening!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 22:14 #68084 door
Beantwoord door in topic 80% begrenzer op lpg-tank
Niet doen. Het is voor je eigen veiligheid en ook voor je omgeving. Ik denk als het fout gaat dat je verzekering ook moeilijk gaat doen. Er gebeuren weinig ongelukken met LPG dit is dank zij de strenge eisen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 22:17 #68083 door
Beantwoord door in topic 80% begrenzer op lpg-tank
Ik heb dezelfde kleine tank, dus ik ken het "probleem". Maar jij haalt nog 330-350 km, na 275 km is het bij mij gas toch echt helemaal op.<p>Maar de bregrenzer zit er inderdaad niet voor niets op. Vooral niet doen dus. Het is niet alleen illegaal, het is ook gevaarlijk. Bovendien zit er op je tank een overdrukventiel. Als de druk in de tank te hoog zou oplopen (wat dus gebeurt als je boven 80% vult en de temperatuur stijgt) dan laat dat ventiel net zoveel gas ontsnappen totdat de druk voldoende gedaald is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 22:48 #68082 door
Beantwoord door in topic 80% begrenzer op lpg-tank
zoals al gezegt is, niet doen, het zit er niet voor niets op! Mocht je perse willen expirimenteren, draai je het vulventiel uit de (lege)tank, wees hierbij beducht voor de kracht waarmee deze er uitvliegt op het eind (propaan is een heel populair drijfgas in spuitbussen, en zelfs bij "lege" tank knalt het ventiel eraf. Als je nu denkt dat je gewoon het vlottertje kunt demonteren kom je bedrogen uit, dan schakel je dus permanent de begrenzer in. De manier is de vlotter in de hangende positie te blokkeren, en de drijver dan af te knippen. Dan de boel weer monteren en je bom op wielen is klaar.Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2004 07:59 #68081 door
Beantwoord door in topic 80% begrenzer op lpg-tank
Cees, daar moet je niet zel faan gaan zitten rommelen. Het kan wel gewoon hoor, wanneer je je tank voltank staat er tussen de 5 en 10 bar op. De tank is veilig tot 30 bar, en het overdrukventiel gaat pas open bij 25 bar. Je kan de beveiliging er wel afhalen (heb ik zelf ook gedaan; heb nu 98 % vulling!), maar laat dat een LPG inbouwer doen, zodat hij gelijk kan testen of de tank met appendages weer gasdicht is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2004 10:38 #68080 door
Beantwoord door in topic 80% begrenzer op lpg-tank
<p>Dit grenst voor mijn gevoel aan het onverantwoordelijke... Er is ook een oplossing zonder risico's en dat is een grotere tank. Kost wat meer bagageruimte, dus stel je prioriteiten, maar breng je veiligheid en die van een ander niet in gevaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2004 11:09 #68079 door
Beantwoord door in topic 80% begrenzer op lpg-tank
Met alle respect dat iedereen zo veilig mogelijk wil zijn, maar zo gevaarlijk is LPG niet hoor. Wanneer de tank al tot 100 % gevuld zou kunnen worden (kan nooit; de druk bij het tankstation is daar echt niet hoog genoeg voor), dan zou de druk hooguit 10 bar woorden. Het ventiel gaat open bij 25 bar de tank is veilig en getest tot 30 bar, dus een veiligheidsfactor van 2,5 resp. 3!Ik doe dit al 4 jaar zonder problemen bij een LPG inbouwstation (zaterdagbaantje), dus wees er niet te bang voor! Lekkages zijn onveilig, maar dit soort aanpassingen niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2004 11:27 #68078 door
Beantwoord door in topic 80% begrenzer op lpg-tank
Ik zelf heb een 36 ltr tankje, waar ik zonder fratsen aan de tank >300 km mee kan rijden. Als oplossing van het 'vaak-tanken-probleem' zou ik je afstelling even bekijken en wat minder je rechter voet gebruiken, works for me...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2004 21:08 #68077 door
Beantwoord door in topic 80% begrenzer op lpg-tank
Robert, veiligheidsmarges zijn er niet voor niets. Dat er vrijwel nooit iets met LPG gebeurt is een gevolg daarvan. Je hoeft maar een paar precedenten te veroorzaken en de overheid zal z'n conclusies trekken en maatregelen implementeren. Die zijn nooit in ons voordeel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2004 13:56 #68076 door
Beantwoord door in topic 80% begrenzer op lpg-tank
Van die begrenzer weet ik niks af. Ik weet wel dat het de moeite loont om diverse tankstations te proberen, want de druk is vaak zeer verschillend afgesteld. Zo kan ik in mijn 53 liter LPG tank bij sommige tankstations maar 40 liter krijgen, maar er zijn er ook waar er zelfs 51 liter in gaat ....! Langs de rijksweg is de druk (en helaas ook de LPG prijs) meestal hoger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.