lassen en benzine

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2004 22:17 #54717 door
lassen en benzine is gemaakt door
Hoe ver moet je bij de vulpijp/tank vandaan blijven wanneer je gaat slijpen en lassen? Zijn er andere voorzorgsmaatregelen? Ik heb er wel een blusser bij staan, maar het lijkt me handiger ontvlammen te voorkomen. Paul.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2004 22:36 #68565 door
Beantwoord door in topic lassen en benzine
Goed in de gaten houden waar de slijpstraal naar toe gaat, desnoods een grote wollen deken gebruiken om de vonken op te vangen. Ook (oude)tectyl lagen kunnen vlam vatten. Zorg ook dat er geen slijpsels op glas kunnen komen, dit brandt in en is nooit meer te verwijderen. Verder is logisch nadenken mbt benzine delen waar je dichtbij gaat slijpen. In de buurt gaan lassen? dan moet je dubbel uitkijken met benzine, wees/blijf alert! Zorg wel voor een goede en minimaal 2kg blusser, liefst twee, je zal net zien dat die ene niet wil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2004 23:16 #68564 door
Beantwoord door in topic lassen en benzine
Als je helemaal op safe gaat dan vul je de tank even met water, dan kun je zelfs aan de tank lassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 18:09 #68563 door
Beantwoord door in topic lassen en benzine
Zolang je ervoor zorgt dat las- en slijpvonken niet in aanraking komen met benzinedamp is er geen probleem. Controleer dus voor aanvang van de werkzaamheden of de benzinetank (m.n. de aansluiting van de vulhals op de tank) gasdicht is. Tien tegen één dat de tankdop dat niet helemaal 100% is. Die kun je dus het best met een natte lap afdekken. En een blusapparaat bij de hand kan zeker geen kwaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-05-2004 20:51 #68562 door
Beantwoord door in topic lassen en benzine
Nog een tip over benzine en werkzaamheden. Ik herinner mij nog heel goed de beschrijving van een motorrijder die bezig was in zijn schuur met diverse (las-)werkzaamheden en echt alle voorzorgsmaatregelen had genomen. Maar het was erg warm in zijn schuur en trok zijn trui uit. Hij heeft 1 heel klein statisch vonkje gezien en daarna een hele grote steekvlam... Denk dus ook even na over je kleding. De tip van het vullen van de benzinetank is overigens veruit de verstandigste: benzinedampen blijven altijd achter, tenzij verdreven door iets anders. Ik zou er niet op gokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.