loodvrij

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-05-2004 10:23 #54701 door
loodvrij is gemaakt door
Wat voor aanpassingen moet ik uitvoeren om mijn B20E blok op loodvrij te laten lopen? Is een kop met geharde klepzittingen voldoende en wie kent hiervoor evt. een ruilsysteem? Heeft iemand ook ( goede) ervaringen met additieven als VLP plus van millers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-05-2004 11:17 #68653 door
Beantwoord door in topic loodvrij
Sander,Je hoeft niet direct aanpassingen te doen, wanneer je blok nog in goede conditie is, kun nog vele kilometers doorblijven rijden.Wel regelmatig kleppen stellen, zo kun je doorrijden totdat je problemen krijgt met het stellen.Je moet weten dat er in de laatste loodhoudende benzine practisch al geen loodtoeving meer zat, en niemand maakte zich daar druk om.Ik rij al met mijn 164 E zeker zo,n 60.000 km op gas zonder kop aanpassing, tot opheden nog niets aan de hand, voordien altijd op loodvrij zonder toeving gereden. Ik zou me er niet zo druk om maken, zeker als je niet teveel kilometrs per jaar maakt.Als je wilt aanpassen, is een kop met geharde zitten voldoend, dit kun bij een goed revisie bedrijf laten doen, er bestaat ook een ruilsysteem bv. bij het VOD maar of deze een ruilkop voor een B20e hebben is te vragen, deze wijken af van de gewone B20 koppen, opletten dus. Met additieven heb ik nooit gewerkt, kost alleen maar geld en of het een werkzame vervanger van lood is betwijfel ik.Succes Kees Vos Ede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-05-2004 14:34 #68652 door
Beantwoord door in topic loodvrij
Ik ben het eens met Kees Vos, maar er is meer... Een motor die op "echte" loodhoudende benzine heeft gelopen heeft loodinwerking op zowel klepstelen als zittingen opgedaan waardoor ze wat "harder" zijn. Er ontstaat dus geen indeuking.Dit verdwijnt als de kleppen opnieuw worden geslepen of vervangen(zoals bij een revisie)Dus gewoon lekker mee doorrijden en pas iets doen als je de kleppen niet meer goed kunt stellen.Overigens is het bij een B20E wel verstandig om een additief te gebruiken aangezien de benzinepomp in de benzine hangt en ook smering nodig heeft.Ik gebruik een additief genaamd Morris zero lead 2000, aanbevolen door de Britse Historic Vehicle club, voorkomt tevens aanslag op kleppen en injectoren en is anticorrosief wat handig is voor de tank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.