temperatuur benzine/gas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2004 10:43 #54456 door
temperatuur benzine/gas is gemaakt door
Hallo,Op benzine loopt mijn temperatuurmeter net iets hoger op dan bij gas (iets meer voorbij helft tegenover net voorbij de helft). Is dit logisch of is het waarschijnlijk dat het benzinemengsel iets te arm of iets te rijk is?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2004 10:48 #69641 door
Beantwoord door in topic temperatuur benzine/gas
Dit is zeer logisch. Bij mij scheelt het precies 10 graden. Gas is heter(vandaar dat kleppen daar eigenlijk op aangepast moeten zijn.) In de bergen omhoog rijd ik daarom op benzine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2004 10:53 #69640 door
Beantwoord door in topic temperatuur benzine/gas
Ja, maar dan zou hij dus wat heter moeten zijn bij gas, hij is juist wat heter bij benzine.... of begrijp ik het nu verkeerd?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2004 11:00 #69639 door
Beantwoord door in topic temperatuur benzine/gas
Sorry ik had het verkeerd gelezen. Dit is zeer onlogisch.Wellicht dat de ontsteking niet goed staat of dat het mengsel te rijk is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2004 11:04 #69638 door
Beantwoord door in topic temperatuur benzine/gas
Hmm, te rijk?? Ik heb net wat zitten zoeken op het internet en het lijkt erop dat met name een arm mengsel een hogere temperatuur tot gevolg heeft... Ik weet het ook niet zeker. Ik zoek het niet echt in de onsteking, die is afgesteld en daar zit geen verschil in op benzine of gas...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2004 12:33 #69637 door
Beantwoord door in topic temperatuur benzine/gas
Het zit wel in de ontsteking ,gas heeft voor 't mooi een iets eerder ontstekingstijdstip nodig dan benzine..Daarom is het ook lastig om een motor zowel op gas als op benzine even mooi te laten lopen.Maar eigenlijk zou je geen verschil in je watertemperatuur mogen zien (althans geen 10 graden verschil) Je thermostaat en radiateur zouden het verschil op moeten kunnen vangen(mits in goede konditie)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2004 14:18 #69636 door
Beantwoord door in topic temperatuur benzine/gas
Daan, een benzinemengsel moet inderdaad te arm zijn om een hogere verbrandingstemperatuur te krijgen. Maar dat kun je alleen goed vaststellen met een O2-meter. Bij een zuurstofoverschot zat er dus te weinig benzine in het mengsel. Met een CO-meter zou je een erg laag CO-percentage meten. <p>Een beetje "wist-je-dat?"-info: een bijkomend gevolg van hoge verbrandingstemperatuur is een hogere uitstoot van NOx. In de vroege dagen van de katalysator - en dan hebben we het over de USA in de jaren 70 - konden die dingen niet of niet goed NOx omzetten (wel CO en HC's). Dus liet men daar de motoren simpelweg te rijk lopen om de verbrandingstemperatuur - en daarmee de uitstoot van NOx - omlaag te krijgen. De extra uitstoot van CO en HC's die daardoor het logische gevolg was werd door de katalysator wel weer omgezet... Niet echt zuinig, maar het werkte...<br>Tegenwoordig heeft men de uitstoot van NOx beter onder de knie, maar alleen vanwege de electronische inspuiting. Die moet ervoor zorgen dat het mengsel bijna exact 1 deel benzine op 14,7 delen lucht bedraagt, en daar is maar weinig afwijking in toegestaan. Een motor kan eigenlijk wel iets armer en zuiniger lopen, maar niet als je de uitstoot van NOx onder controle wilt houden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.