carburateur peilstok?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2004 17:10 #54227 door
carburateur peilstok? is gemaakt door
Mijn Amazone Combi heeft een enkele Stromberg carburateur. Op deze carburateur bevindt zich een zwart plastic schoefdopje.Als je dat eraf draait blijkt er een soort peilstokje aan vast te zitten met aan het eind een verdikking. Weet iemand wat hiervan de bedoeling is? Is dit soms een carburateur die voorzien moet zijn van een bepaalde hoeveelheid olie en is dit een soort peilstokje of zoiets? Bij mij zit er geen olie in in elk geval. Als hier nu olie in moet zitten tot hoever moet dat peil dan komen? En wat voor een olie zou er dan in moeten? Ik rijd overigens zonder problemen (maar wel altijd op LPG)tot nu toe. Maar ik wil ook zonder problemen op benzine kunnen rijden natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2004 18:17 #70717 door
Beantwoord door in topic carburateur peilstok?
Dit wordt een demper genoemd. Hier moet olie in, dunne ATF olie. Ik heb zelf geen Stromberg, dus ik weet niet precies hoeveel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2004 18:19 #70716 door
Beantwoord door in topic carburateur peilstok?
Han, dit is geen peilstok, maar de demper van de "luchtschuif" (ik weet er geen beter woord voor) in de carburateur.Er moet inderdaad olie in (over het type verschillen de meningen, maar ik gooi er gewoon ATF in), en wel tot ca 6 mm van de bovenkant van de vulbuis (dat is dus NIET tot 6 mm onder het dopje...... haal het bovendeksel er maar eens voorzichtig af - er zit een grote spiraalveer onder - dan zie je de vulpijp). Doordat het dempertje in de met olie gevulde vulpijp hangt, kan de luchtschuif alleen maar geleidelijk op en neer. Stromberg 175CD - CD staat voor Constant Depression; dat wordt o.m. door deze demper bereikt. Meer info kan je in de Haynes manuals (volvo 121, maar ook het Haynes Weber Carburettor Manual (includes Zenith Stromberg & SU carburettors)) vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2004 10:05 #70715 door
Beantwoord door in topic carburateur peilstok?
Hoi Han,Nee het is geen peilstokje maar een demper die bij het gas loslaten voorkomt dat de motor ineens dood valt. Er moet wel olie in de carburateur zitten; het beste is ATF olie en er moet zoveel in dat alleen de cilinder waar de zuiger in past (niet het deel erboven) gevuld is. Dus niet volgooien!SuccesWim Schurink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2004 19:44 #70714 door
Beantwoord door in topic carburateur peilstok?
Iedereen bedankt voor de deskundige adviezen! Dit forum werkt werkelijk als een trein.Er moet dus ATF olie in de carburateur.Nu nog ff kijken waar ik dat spul vandaan ga halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.