co2 niet af te stellen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2004 21:59 #54146 door
co2 niet af te stellen is gemaakt door
Hierbij een vraag waar ik zelf en zelfs een goede automonteur niet meer uitkomen.
Gaat om een Volvo 164E uit 74 op gas.
Zowel op gas als op benzine is het CO2 gehalte wel af te regelen maar blijft niet constant op die waarde staan.
Hebben hem eerst op benzine afgesteld (stationair rond de 1,5) en na een aantal malen gas te hebben gegeven kan deze waarde ineens veel hoger of lager zijn (varieerd tussen de 0,2 en de 6).
Op LPG hebben is het probleem ook aanwezig en is de verdamper heel moeilijk in te stellen, op vollast lukt dit wel (3000 toeren 0,5 CO) maar bij stationair is het regelbereik van de verdamper niet voldoende.
Ook hier variaties van 0,2 tot 6 a 7.
Het is zelfs zo dat bij een keer gasgeven de waarde ineens van hoog naar laag gaat, geef je nogmaals gas kan het weer omgekeerd zijn.
Heb gekeken naar vacuumlekken, zoals injector rubbers (vernieuwd), rembekrachtiger, en het vacuum voor de luchtkleppen in de auto.
Ook de stationair omloop nagekeken en schoongemaakt en ook de gasklep nog nagekeken.
Verder staat de ontsteking op tijd en is de spruitstuk pakking nagekeken.
Herkent iemand dit probleem of heeft iemand nog sugesties want inmiddels zijn bij mij de ideeen op.
Ben erg benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2004 22:20 #71062 door
Beantwoord door in topic co2 niet af te stellen
Hallo John,
Dit is wel heel bijzonder!
Hoe is het met de klepspeling? Hoe is de compressie? Toevallig een klep die op het randje van lekken staat?
Heb je ontstekingsuitvallers bv t.g.v. een slechte condensator? Is de bobine in orde? Een 6-cilinder blijft gewoon doordraaien, merk je niet veel van als die op 5 pitten loopt.
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-10-2004 07:29 #71061 door
Beantwoord door in topic co2 niet af te stellen
mischien gek, maar is voeler van test apperaat wel goed?dit omdat waardes volgens jouw beschrijving wel erg snel veranderen probeer anders eens even bij een andere auto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-10-2004 16:24 #71060 door
Beantwoord door in topic co2 niet af te stellen
even een reactie op de eerste sugesties.
Heb kort geleden de kop eraf gehad om de nokkenas te vervangen en toen meteen de klepseals vervangen.
Kleppen zagen er nog goed uit en de compressie is zo ver ik weet oke.
De sugestie van een elektrische storing valt naar mijn mening af omdat de dan de verbranding die ook gemeten is zeer slecht zou moeten zijn.
Het is dan ook niet te verklaren waarom de motor bij gas geven de ene keer in een hoog en de andere keer in een laag co2 gehalte terug valt.
De meetkast van Bosch meet naast het co2 gehalte ook de uitstoot qua verbranding.
Bij andere wagens geeft de meetkast normale waardes aan en we gaan ervan uit dat deze dan ook in orde is.
Ik hoop dat iemand toch nog een ander idee heeft, er valt nu haast niet mee te rijden, zeker op gas niet omdat hij regelmatig tijdens de rit (wachten voor een stoplicht) stilvalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-10-2004 14:50 #71059 door
Beantwoord door in topic co2 niet af te stellen
Is het benzine deel wel goed afgesloten? Pomp, inj. sturing, koude start inj. e.d.
Mogelijk nog vacuumlek via de Vacuum sensor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-10-2004 10:16 #71058 door
Beantwoord door in topic co2 niet af te stellen
ik zelf heb ook een 164 (B30A)
ook de mijn loopt soms onregelmatig op benzine en op gas, het valt op dat ie heel gevoelig is of de ontsteking op tijd staat, bij mij bleef de centrifugaal vervroeging sonms hangen en zoog een heel klein beetje valse lucht langs het spruitstuk,
bij warme motor was het onregelmatig lopen een stuk minder, omdat er geen valse lucht meer aangezogen werd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2004 11:46 #71057 door
Beantwoord door in topic co2 niet af te stellen
Jammer dat er steeds over CO2 wordt gesproken, we bedoelen denk ik CO (koolmonoxide).Naast een juiste CO meting is een correcte HC meting nodig om tot een juiste diagnose te komen. Veel ppm HC geeft valse lucht aan, spuiten met kruipolie op de gevoelige plekken en kijken of het HC sterk veranderd. Als zowel het benzine en LPG gedeelte steeds problemen geeft dan zit het probleem in het benzinegedeelte en moet je je concentreren op het standaardsysteem. Controleer eens de HC waarden als je stuk voor stuk de bougie's afkoppeld, je kan zelfs hiermee grofweg de injectoropbrengst per cilinder meten. Een goede automonteur kan ook met een CO/HC meter goed overweg en daarmee diagnose stellen (sorry dat ik dit moet zeggen)Een viergasmeting is tegenwoordig zelfs nodig om goed diagnose te stellen.(CO-O2-HC-CO2). Laat ons weten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.