tip 3, de lekkende combi benzinedop

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-10-2004 20:00 #54125 door
Net zoals alle Combibezitters had ik een afsluitbare benzinedop gekocht en kwam er achter dat ik in rechtse bochten benzine verloor. Dit is een bekend probleem terwijl de oplossing (achteraf) zo eenvoudig was. Ik heb al een heleboel oplossingen voorbij zien komen waar zelfs oliedrums aan te pas kwamen maar een grote soldeerbout en een druppeltje tin is voldoende.<br>
De afsluitbare dop kun je met twee schroeven uit elkaar halen. Haal het onderste stuk eraf, met de afsluitpalletjes en de rubber ring. Nu kijk je tegen een soort opstaande rand aan.<br>In die rand zitten twee gaatjes geboord, recht tegenover elkaar. Eén zorgt voor de onluchting met het gebied buiten de ring en één zorgt voor ontluchting met het gebied binnen die ring. Als je beide gaatjes dichtmaakt met een druppel tin is je dop voortaan bnzinedicht. Mischien lukt het ook met epoxy o.i.d. maar ik weet niet hoe die op benzine reageert. Zorg er wel voor dat de grote rubber ring in goede conditie is en dat het kleine rubber ringetje rond het slot nog heel is.<br>Sinds ik dit gedaan heb verlies ik geen benzine meer, ik heb nog dezelfde tank benzine als die ik in de grote vakantie in Luxemburg heb getankt, en dat is al lang geleden helaas. En ja, ik rijd af en toe op benzine om mijn syteem werkend te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-10-2004 21:52 #71144 door
Beantwoord door in topic tip 3, de lekkende combi benzinedop
En nu maar hopen dat je je tank niet vacuum trekt.
Maar goed ,als je zo weinig op benzine rijdt zal het wel mee vallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-10-2004 21:58 #71143 door
Beantwoord door in topic tip 3, de lekkende combi benzinedop
De combi heeft een ontluchting in de vulslang zitten via een ontluchtings-slangetje, juist omdat de vuldop erg laag zit t.o.v. de tank. De originele draaidop had ook geen ontluchting (en geen slot).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-11-2004 10:58 #71142 door
Beantwoord door in topic tip 3, de lekkende combi benzinedop
Goede tip Wietse, waarvoor dank.
Aanvullende tip: je kan dit soort gaatjes ook heel goed met ... zeep dichten. Gewoon een ouderwets stuk harde zeep (niet van die goed-voor-de-huid-vloeibare zeep). Zo heb ik ooit een gaatje in mijn benzinetank gedicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-11-2004 11:01 #71141 door
Beantwoord door in topic tip 3, de lekkende combi benzinedop
Ook nog een vraag; weet iemand hoe ik aan het kleine rubber ringetje van het slot kom (als ik het goed heb zijn het er zelf 2)? Bij mij is die kapot waardoor ik mijn slot tijdelijk met, jawel, zeep heb gedicht. Is hier een onderdeelnummer voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-11-2004 13:01 #71140 door
Beantwoord door in topic tip 3, de lekkende combi benzinedop
Bij een latere volvo, bijvoorbeeld de 760, de op LPG-2 systeem werkt, dus starten op benzine en lopen op gas, trok de benzine tank zelfs ook vacuum door een dicht onluchtingsgaatje. Zo`n auto gebruikt maar weinig benzine. <br>
Je kan natuurlijk ook een normale tankdop gebruiken als je op benzine rijdt, maar als je gas dan plotseling op is, moet je eerst op de snelweg van benzinedop wisselen, om verder te rijden. Erg lastig. Ik kan me nog van enige tijd terug herrinneren dat er toen ook een oplossing was het op forum.<br> Er is natuurlijk ook nog een oplossing, gewoon niet zoveel benzine in je tank hebben, bij een 1/4 vol komt het praktisch nooit over de rand, bij 1/2 vol alleen in extreme bochten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-11-2004 20:27 #71139 door
Beantwoord door in topic tip 3, de lekkende combi benzinedop
@Michiel<br>Ik weet dat ze bij Brezan een doos met rubber ringetjes hebben, als je geluk hebt past er ééntje. Waarschijnlijk niet<br><br>@Thomas<br>De combi tankontluchting heeft nooit in de dop gezeten maar in de vulslang, die blijft gewoon bestaan. Een Combitank (dubbele woordbetekenis) trek je dus alleen vacuum als je de ontluchtings-slang verstopt en niet door een ontluchtingsgaatje in de dop te dichten. Een kwart tank is trouwens geen optie, dat is 2,5 liter, haal ik niet eens het volgende tankstation mee. En ik neem graag extreme bochten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-11-2004 21:40 #71138 door
Beantwoord door in topic tip 3, de lekkende combi benzinedop
Inderdaad, Brezan had niet helemaal het juiste ringetje, maar het past toch. Einde lekkage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2004 11:28 #71137 door
Beantwoord door in topic tip 3, de lekkende combi benzinedop
Goeie tip, ga ik zeker proberen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.