stromberg 175 cd 2s afstellen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-11-2004 16:48 #54112 door
Op gas loopt mijn Amazon Combi B18 goed.
Op benzine loopt hij echter niet stationair.
Draai ik aan de gasstelschroef dan blijft hij lopen (zij het onregelmatig), schakel ik dan echter over op gas dan loopt hij veel te snel.Ik zie verder geen enkele stelschroef meer. Waar is de nullaststelschroef gebleven? Het lijkt wel of er geen op zit. Wie weet het?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-11-2004 16:52 #71207 door
Beantwoord door in topic stromberg 175 cd 2s afstellen
kan heel goed de mengselafstelling zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-11-2004 17:02 #71206 door
Beantwoord door in topic stromberg 175 cd 2s afstellen
Maar waar zit de stelschroef?
Nogmaals het lijkt wel of er geen zit.
Of is het de bout onder het vlotterhuis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-11-2004 19:54 #71205 door
Beantwoord door in topic stromberg 175 cd 2s afstellen
Han, het is mij niet 100% duidelijk wat je met gasstelschroef en nullast stelschroef bedoeld, maar toch even het volgende :
1) er zit sowieso a) een stationair toerental afstelschroef en b) een mengsel afstelschroef op,
2) vroege typen kunnen ook nog een basis afstelschroef in het carburateurhuis hebben - die moet je (volgesn Haynes) niet aanpassen (fabrieksafstelling),
3) er zijn verschillende uitvoeringen geweest :
a) verstelbare naald + verstelbare sproeier - in dit geval is de sproeier te verstellen met de stelbout die duidelijk onder de vlotterkamer uitsteekt,
b) verstelbare naald + vaste sproeier - sproeier niet verstelbaar, onder de vlotterkamer zie je wel een bout (steekt nauwelijks uit), maar die heeft geen stelmogelijkheid (messing oid; op latere typen kan dit een plastic afdekdop zijn)
c) vaste naald + vaste sproeier - zie b)

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat er in de loop der jaren aan geknoeid is : dan heb je een samenstel van verschillende types....

Bovendien kan de aanduiding 172CD-2S misleidend zijn : staat ook op mijn dubbele Strombergs, maar in feite zijn de mijne 175CD-2SE met vaste naald+vaste sproeier.

Verder heb ik dergelijke problemen ook gehad - werd o.m. door valse lucht veroorzaakt (langs versleten gasklepas en gasklepas afdichtingen etc). Oplossing is reviseren. Is goed zelf te doen, behalve als je een vaste sproeier hebt, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig ==> laten doen door BCCP, Gramsbergen. Besluit je het zelf te doen, dan is het Haynes "Weber Carburettor Manual, including Zenith stromberg and SU carburettors" een aanrader; ook op de V44 CD-ROM staan een aantal interessante artikelen.
(Ik heb de complete revisieset bij Burlen in de UK besteld, alles zelf gedaan, maar moet voor de sproeier toch een keer langs BCCP...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-11-2004 23:20 #71204 door
Beantwoord door in topic stromberg 175 cd 2s afstellen
Hallo Rob, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Hoe ik aan de term nullast stelschroef kom weet ik niet meer maar in elk geval bedoel ik de mengselafstelschroef.
Die kan ik nergens vinden. De afgebeelde carburateurs hier en daar (o.a. in Haynes) zijn toch net iets anders als degene die er bij mij op zit. Aan de onderkant van de vlotterkamer zit een vrij grote bout, is dat hem soms? En zo ja krijg ik daar het stationair mee omhoog zonder daarmee ook het stationair van het gas te verhogen?
Wat betreft de suggestie om de carburateur te reviseren.....
Dit ga ik op termijn zeker eens doen al vraag ik mij wel af of het aanschaffen van een revisieset, het opsturen naar bedrijven die reviseren, in verhouding staat tot de simpele aanschaf van een nieuwe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 08:42 #71203 door
Beantwoord door in topic stromberg 175 cd 2s afstellen
<p>
Een nieuwe Zenith-Stromberg CD175 is niet of nauwelijks te krijgen. Revisiesets zijn er wel, maar dan stuit je op het probleem dat er zeer veel verschillende uitvoeringen zijn geweest en van bepaalde types sproeiernaalden ook geen nieuwe meer verkrijgbaar zijn. Bovendien is er veel gerommeld met deze carburateurs in het verleden door diverse eigenaren die budget-oplossingen nastreefden. Wat wel nieuw verkrijgbaar is en ook op je originele inlaatspruitstuk past is een SU HIF44 carburateur. Deze is gebruikersvriendelijker, bedrijfszekerder en bovendien is de onderdelenverkrijgbaarheid veel beter. Nadeel is dat je op een rollentestbank de optimale sproeiernaald erbij moet laten zoeken, want dat kost 135 euro per uur incl. BTW. Tenzij er iemand is die dit allemaal al eens heeft gedaan natuurlijk (met eenzelfde motor).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 18:54 #71202 door
Beantwoord door in topic stromberg 175 cd 2s afstellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 19:20 #71201 door
Beantwoord door in topic stromberg 175 cd 2s afstellen
Han,
1) waar zit toch die !@#$@@! mengselstelschroef ?
Als je vanaf de luchtinlaatzijde kijkt, zit er aan de rechter zijkant een grote schroef (geborgd met een veer) - dat is 'm,
2) wat doet die bout a/d onderkant van de vlotterkamer ?
Dat is dus beetje afhankelijk van het type dat je hebt : zie mijn vorige e-mail. Of hij sluit alleen maar de vlotterkamer af, en doet verder niks. Dan heb je een vaste sproeier. In dat geval steekt deze bout nauwelijks uit. Of je kunt hiermee de sproeier verstellen. In dat geval steekt die bout als een soort 'toeter' onderuit de vlotterkamer (ca 1,5 cm - ik heb een dubbele Stromberg met vaste sproeier, maar ook nog een losse carb in mijn onderdele voorraad, en die heeft wel een verstelbare sproeier - kan ze dus goed vergelijken). Als het is wat ik denk (ik heb exact hetzelfde probleem gehad - als ik 'm op gas goed had, liep de motor op benzine te langzaam en onregelmatig, schroefde ik 'm iets op om 'm op benzine wat beter te laten lopen, dan liep de motor op gas stationair veel te hard), zit er maar een ding op : reviseren die hap ! (tja, vervangen door een ander type kan natuurlijk ook, maar ...... het heeft ooit goed gefunctioneerd en kan ook weer goed functioneren, dus lijkt me dat een laatste redmiddel). 3) Is revisie kostbaar ? Reviseren op zich als je het zelf doet is niet heel erg duur : een set voor een dubbele carburateur kostte mij bij Burlen ca GBP 90. Alleen als je een vaste sproeier hebt dan heb je zoals eerder gemeld speciaal gereedschap nodig en moet je toch naar BCCP..... Daar moet ik ook nog langs - kreeg telefonisch een prijsindicatie van Eur 60 (voor 2 carbs; de sproeiers heb ik al het gaat dus alleen om het erinzetten en afstellen). Mijn dubbele carbs lopen nu veel beter, maar omdat de oude (vaste) sproeiers er nog in zitten, krijg ik het CO gehalte op benzine niet omlaag (alleen naalden vervangen en niet de sproeiers is ook niet zinvol - die dingen slijten op elkaar in; dus ... op naar BCCP!). Naalden en revisiekits zijn verkijgbaar bij BCCP en natuurlijk ook bij de fabrikant - kijk maar op www.burlen.co.uk. Je moet wel even het juiste (naald-)type bepalen, a/d hand van het originele carb serienummer label als die er nog aan zit, of anders bouwjaar; Volvoclub, Scandcar, etc, hebben alleen de meest gangbare type voor een enkele carb. Tot slot : ik heb wel eerst uitgebreid zitten studeren in het Haynes boek en de artikelen die ik op de V44 CD-Rom vond, en ik had dus een extra carbuarteur om uit elkaar te halen en te bestuderen - dit is geen klus waar je zo maar even voor eerste keer aan begint, maar ... met de nodige voorbereiding is het mij wel gelukt. Bovendien leer je er weer wat bij = altijd goed. Als je in de buurt van Schiedam zit dan kunnen we best een keer overleggen hoe en wat, als je wilt....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 22:15 #71200 door
Beantwoord door in topic stromberg 175 cd 2s afstellen
Rob, bedankt voor je uitgebreide info.
Ik ga een dezer dagen ff speuren naar die mengselstelschroef. Zou ik hem dan toch over het hoofd hebben gezien?
Ik denk inderdaad dat ik ook een verstelbare sproeier heb. Je beschrijving klopt precies. Misschien is revisie wel de enige remedie. In dat geval maak ik graag een keertje gebruik van je kennis want ik woon bij je in de buurt.(Brielle)
Misschien kan je mij je emailadres ff geven?
Mijn adres is hanbeker@chello.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.