verdamper

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2004 18:26 #54048 door
verdamper is gemaakt door
Hallo,
Onderdeel van mijn lpg installatie in mijn 544 is een schakelaar binnen om tussen lpg/benzine te schakelen en led'jes om de inhoud van de tank af te lezen EN een rood knopje welke als lpg-choke fungeert. Deze werkte altijd prima 9verdamper ca. 6 jaar oud). Nu werkt ie niet meer, alles in orde wat elektra betreft. Als ik op de chokeknop op de verdamper zelf druk (in het midden) danslaat de motor direct aan. Ik vermoed dat de verdamper eens een schoonmaakbeurt kan gebruiken. Vraag is: kun je dit zonder risico zelf doen en zo ja hoe ga je dan te werk?????? De knop midden op de verdamper, de choke, blijft ook hangen zeg maar. Als je er op drukt dan voel je wat weerstand, zodra 1 keer ingedrukt is deze weer ' los' .....tot de volgende ochtend. Ik hoor het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2004 21:02 #71553 door
Beantwoord door in topic verdamper
Het lijkt erop dat je gas choke het heeft begeven. De gas choke, inderdaad dat pukkeltje midden op je verdamper, kan je gewoon losdraaien als een moer. Met een beetje geluk met de hand, en anders met een waterpomptang.
Het is feitelijk niets anders dan een klein magneetslotje. Spuit het eens schoon, smeer het daarna eens door met WD40 zou ik zeggen. Beetje kopervet op de electra-aansluiting wil ook wel eens helpen.
Als dat niet helpt, laat dan je garage gewoon een nieuwe bestellen. Kost iets van 12€ wat me bijstaat.
En die lelijke schakelaar: zoek maar eens op het forum, ik heb een paar weken geleden een tip gezet hoe je deze kan vervangen door een originele knop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-11-2004 12:06 #71552 door
Beantwoord door in topic verdamper
Ik zou beginnen met iets anders. Onderaan je verdamper zit waarschijnlijk een dikke bout, metaal of plastic. Als je die er eens uit draait, dan zou het goed kunnen dat er een hele bak zwarte sludge uitkomt. Dat is vette dikke oliedrab die zich in de loop van de tijd ophoopt in de verdamper en 'm verstopt.

Hou een potje eronder als je 'm opendraait, want anders heb je meteen je motor getectyleerd :-) Laat het een halfuurtje uitlopen en herhaal die actie nog eens 1 of 2 keer later in de week (komt er weer meer spul uit).

Het aftappen van sludge wordt nogal eens vergeten (ik heb het vorige maand ook bij mijn 'nieuwe' Volvo gedaan) en baat het niet, het schaadt zeker niet. En openmaken van de verdamper kan altijd nog!

Koert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2004 08:47 #71551 door
Beantwoord door in topic verdamper
Je bedoelt toch niet de bout voor de stationairafstelling, Koert? Als je die losraait, moet je weer terg naar de garage om je installatie helemaal af te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2004 13:38 #71550 door
Beantwoord door in topic verdamper
Nee, uiteraard niet >:-(

Ik weet natuurlijk niet welke verdamper jij hebt, maar zowel de Vialle uit mijn vorige auto (Manta '73) als de Lovato uit mijn huidige (142 '70) hebben een aftapschroef aan de ONDERzijde van de verdamper (de stationairschroef zit meestal ergens redelijk bereikbaar bovenop).

Die aftapplug zit er zeker niet voor niets. Black sludge ontstaat niet alleen in je motorolie maar ook in je verdamper (al zal de chemische samenstelling wel heel anders zijn) en verstopt de kanaaltjes in de verdamper op den duur. Ik kan me zo voorstellen dat ook je membraan daar moeilijk van gaat doen.

Overigens: of je membraanrelais wel stroom trekt kun je natuurlijk ook even meten. En zit er geen stiekem zekeringetje in de leiding verstopt?

Koert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2004 12:49 #71549 door
Beantwoord door in topic verdamper
Bedankt voor de reacties....de schakelaar vindt ik trouwens niet lelijk maar erg handig...HA.

Wat de rest betreft: ik ga eerst de choke er proberen uit te draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2004 16:59 #71548 door
Beantwoord door in topic verdamper
hallo Dennis ik zal als ik jou was maar een nieuwe verdamper laten monteren 6 jaar is best oud en je zal er ook wel de nodige km mee gereden hebben denk ik gr Remy ik kan je evt nog wel helpen daamee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.