benzinepomp vervangen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2004 22:43 #53937 door
benzinepomp vervangen is gemaakt door
Hallo, de benzinepomp van mijn Amazon lekt aan de onderkant. Hier op het forum lees ik dat het membraam dus stuk is en er een nieuwe pomp op moet. Is zoiets goed zelf te doen? Overigens zie ik nergens een b.filter; zit deze bij de tank of doe ik het blijkbaar zonder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2004 23:36 #72193 door
Beantwoord door in topic benzinepomp vervangen
lekkage heb ik laatst ook gehad, bleek een gaatje, zeg maar gat te zijn in het huis van de pomp door corrosie van buitenaf. Het vervangen heb ik laten doen omdat ik niet 123 vervanging kon vinden voor het oude type pomp. Zelf doen lijkt me niet moeilijk, tenzij je de slangaansluitingen moet modificeren zoals in mijn geval. En neen, standaard zit er geen benzinefilter in de leiding, kan je makkelijk toevoegen, bij voorkeur op een makkelijk bereikbare plaats.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 10:04 #72192 door
Beantwoord door in topic benzinepomp vervangen
Pomp vervangen is snel gebeurd en kent geen moeilijkheidgraad. N.b.: veel vaker dan een 'lekke pomp', blijkt olielekkage ter plaatse een gevolg van een gescheurde afstand-pakking. Tussen de pomp en het carter zit nl., tussen 2 normale papieren pakingen in, een extra pakking van zwart, nogal bros, materiaal dat nogal eens wil scheuren en dan lekkage veroorzaakt. Dit onderdeel, uiteraard verkrijgbaar bij het VOD, dient om overmatige warmtevorming in de benzinepomp, tegen te gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 12:17 #72191 door
Beantwoord door in topic benzinepomp vervangen
Inderdaad scheurt de dikke kunststof pakking nogal eens.Die moet je dan ook vervangen.Allereerst raad ik je aan de accupool los te maken.Waarom? ik heb een s bij het losdraaien van een van de 2 boutjes met een sleutel de onafgedekte kabel op de startmotor geraakt.De vrijgekomen benzine vatte onmiddellijk vlam!!!Dan de benzineslangen losmaken.De 2 boutjes met 1/2 duims sleutel of 13 losdraaien en pomp en pakkingen verwijderen .Voorzichtig met de kunststof pakking!!Alles goed schoonmaken en nieuwe pakkingen monteren.Ik gebruik dan ook altijd pakkingsvloeistof erbij.De nieuwe pomp monteren.Kan wel eens een beetje lastig zijn,omdat het hefboompje van de pomp tegen de nokkenas gedrukt moet worden.Slangen er weer op een accukabel vastmaken Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 13:45 #72190 door
Beantwoord door in topic benzinepomp vervangen
Ernst, jouw probleemomschrijving is niet helemaal duidelijk : gaat het om olielekkage of om benzine lekkage ? Als het om olielekkage gaat (onderzijde pomp, a/d kant van het motorblok), of als je hoe dan ook de pomp als geheel wilt vervangen, heb je inmiddels al goed advies gekregen van Niek, Siang en Henry. Als het om benzinelekkage gaat dan zijn er afhankelijk van het type ook revisiesetjes (uiteraard bij het VOD) te verkrijgen en hoeft de pomp wellicht niet geheel verwijderd te worden (let wel : revisiesetje is niet veel goedkoper....). Een benzine filter kun je desgewenst in de aanvoerslang (komend vanaf de benzinetank) kort voor de pomp plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 14:04 #72189 door
Beantwoord door in topic benzinepomp vervangen
Hallo Niek, dank je voor de tips, erg handig! Het lijkt mij ook een klusje om goed zelf te doen, de Amazon-garage rekent daar waarschijnlijk weer dik een uur voor en -tig euri.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 14:09 #72188 door
Beantwoord door in topic benzinepomp vervangen
Hallo Rob, het gaat hier duidelijk om een benzine lekkage (zo'n dikke 20 liter in drie dagen erdoor -ik rijd op LPG-, plasje op motorsteun, beetje dom....). Omdat ik vermoed dat de auto in geen jaren op benzine heeft gelopen (heb de auto net en de handelaar heeft het niet over een benzine lekkage gehad), en de tank wellicht gaar is, wilde ik idd het filter vóór de nieuwe pomp plaatsen. Bedankt voor je reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 21:12 #72187 door
Beantwoord door in topic benzinepomp vervangen
Het komt wel eens voor ,dat men denkt de afstandspakking weg te kunnen laten en de pomp met een enkele pakking tegen het blok te kunnen monteren.Dat gaat wel,maar je loopt het risico (ik heb dit meer dan eens gezien)dat de gaffel van de pomp afbreekt en als je geluk hebt onderin de carterpan valt zonder de nokkenas of de krukas te beschadigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2004 09:05 #72186 door
Beantwoord door in topic benzinepomp vervangen
die dikke kunstofpakking die tussen het motorblok zit en en de pomp is zeker van belang de dikte van de pakking bepaald de slag van de gaffel van de pomp en daarmee de slag van het membraam wat in de pomp zit, en hiermee word de benzinedruk die naar de carburateur(s) loopt bepaald..
vroeger is mij dit op school wijsgemaakt, ik kan het natuurlijk mis hebben want het is al zo lang geleden.... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2004 21:33 #72185 door
Beantwoord door in topic benzinepomp vervangen
Zet de bevestigingsbouten niet te vast! Gebruik vloeibare pakking (met mate)op de pakkingvlakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.